- Indlæg: 395
Entusiasten
Citat TNT-Audio, slutbemærkning efter at ha´ testet Dynavector DRT XV-1t pickup (med fremragende resultat):
"Pierre Lurne once said to me once that a normal transistor radio will give you 90% of available fidelity. You'll hear the lyrics, the tune, follow a bass line and have fun – it's something we forget too easily. Hi-fi is left fighting over the last 10%, the extreme high-end is left with the last 1 or 2%, how on earth can such slicing of the difference between the recording and reality be so important? I just don't know..."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nydmusik
- Gæst
Boydk skrev: En anden måde at beskrive på, hvor meget de små detaljer betyder
Citat TNT-Audio, slutbemærkning efter at ha´ testet Dynavector DRT XV-1t pickup (med fremragende resultat):
"Pierre Lurne once said to me once that a normal transistor radio will give you 90% of available fidelity. You'll hear the lyrics, the tune, follow a bass line and have fun – it's something we forget too easily. Hi-fi is left fighting over the last 10%, the extreme high-end is left with the last 1 or 2%, how on earth can such slicing of the difference between the recording and reality be so important? I just don't know..."
Jojo, men jeg synes ikke man skal tage Pierre Lurne's opdeling med 90% funktionsbar audio, 8% hi-fi og 2% hign-end som en sandhed. Man kan ikke sætte procenter på værdien af opfattelse af lyd, og det er derudover individuelt.
I alle mine hifi år, har jeg leget med udskiftninger, opsætninger, rum osv. og når jeg har oplevet en forbedring, har jeg nydt at forbedringen fremfundet ved en håndfuld specielle indspilninger til formålet, og gjalt alt det almindelige musik jeg har. Det har været skønt at høre al den musik gengivet endnu bedre, og det har jo ligget i de sidste 10% jf. Pierre Lurne.
Der har endda været år, hvor jeg ikke gad høre klaver- eller symfonimusik, før jeg fandt frem til dels at mit anlæg ikke skreg på dette krævende musik, og at der er alt for mange indspilninger der er anmassende og ikke lyttevenlige. Efter at have fundet de veje, og det var ikke specielt dyre, hører jeg disse musikgenrer med væsentligt større udbytte - langt mere end før.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
At omsætte det til % er måske individuelt fra person til person
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Nydmusik
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg sad og læste lidt i går og blandt det jeg læste var sætninger som; Man kan sagtens være hifi entusiast uden at kunne læse et diagram eller kunne lodde, så jeg tror ordet hifi-entusiast dækker over noget meget bredt.
Samtidig læste jeg at nogle personer havde et setup hvor det efter egen opfattelse var fuldstændig som at være til stede ved begivenheden. Det er selvfølgelig en slidt sætning, men det stod der
Beskrivelsen var som mange gange før at højttalerne forsvandt i lydbilledet, væggene blev væltet og lydbilledet var enormt.
Og det er der absolut heller ikke noget galt i, det lidt spøjse i det er at skriveriet var fra ´87.
Det vil egentlig sige at man allerede dengang kunne opleve hvad man kan opleve i dag. Det får mig til at sige at meget af oplevelsen i at lytte musik foregår i hovedet på en selv hvor lyden fra anlægget bliver "kodet" om til sin egen illusion.
Jeg siger dermed ikke at et setup fra ´87 er ligeså godt som et fra i dag, men live musikken har nok ikke ændret sig radikalt og oplevelserne fra et setup kunne åbenbart være den samme i ´87 som i dag.
Jeg tror selv at jagten på den sidste detalje, en ændring/forbedring, det optimale, mere er for at gøre sig selv tilfreds og få stillet sin nysgerrighed, end det egentlig forsøg på at få anlægget til at spille som det lyder i virkeligheden.
Og jeg tror egentlig at alle hører forskelligt, forstået på den måde at hvis 30 mennesker hørte noget akustisk livemusik og man kunne "optage" deres opfattelse af hvad de hørte og kunne få det ned på papir, så ville de 30 stykker papir vise noget forskelligt fra den ene person til den anden.
Og det er det der gør hifi debatter så sjove, spændende men også enormt svære og til tider krigeriske
_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Lyder some noget fra High Fidelity. Nu kan man jo ikke beskylde dem for at være fulde af løgn de gode anmeldere på HF, men ovenud begejstrede det var de næsten hver gang. Og på et tidspunkt kunne de ikke lide modkobling, for det lød dårligt. Lige indtil de var ude at lytte til en Futterman OTL, her havde man aldrig før hørt noget så godt i det ganske danske land. Man kendte nok ikke til kredsløbet i den førnævnte forstærker. Måneden efter var modkobling så stadigt et et fy-ord.
Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen