HiFi2you Banner11

Lidt at tænke over (Kabler)

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #12053 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Lidt at tænke over
Det er ikke niveauændringer jeg taler om, det er for simpelt. Men dæmp 3 db i et smalt område og prøv om du kan høre det. Det kan du sikkert ikke, og slet ikke med musik. Men, det kan trænes. Jeg nåede aldrig at træne 3 db med musik, kun 6 db. Hvis man laver samme ændring på pink noise er det endnu nemmere at høre det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #12054 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lidt at tænke over
Jeg er helt med på hvad du mener, men folk hører store forskelle på kabler, stik, D/A konvertere osv osv og her er det alt sammen samtidig og gange 10 og der BURDE være en eller anden forskel ellers er kabler, stik kondensatorer jo ligegyldige i musik sammenhæng.

Man kan også vende den om og sige: Hvorfor er der ingen forskel ? Det er jo ikke data men lyd der bliver overført

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #12055 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Lidt at tænke over
Jeg tror du overfører andres opfattelse og beskrivelse til din egen. Når andre skriver de hører store forskelle, så er det jo ikke nødvendigvis det samme som du vil opfatte. Min egen opfattelse af små og store ændringer har ændret sig frem og tilbage gennem årene.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #12056 af Janhp
Besvaret af Janhp på emne Lidt at tænke over
sorry jeg citer lige mig selv
*fra denne wav fil udtages et lydstykke på 10sek der bliver sat ind som erstatning i
find-10sek-test.wav filen.*
måske jeg ikke har skrevet det tydeligt nok, men!
alt i alt i de 3 små musikstykker er der kun i et musikstykke indsat de der 10 sek.

Kjeldsen skrev
*Er det meningen der skal være flere små musikstykker sat sammen? Der er jo mega forstyrrende.*

Du bestemmer jo selv hvordan du vil lytte til det,
var det mig ville jeg for eksempel starte med at høre det første klip og
kun det første indtil jeg havde hørt hvad jeg ville høre,
1 gang eller flere gange, det bestemmer du jo selv.
og så kunne du derefter for eksempel høre det næste klip.
----
Kjeldsen skrev
*Ok. Det er for kort tid imho. Et musikstykke i 3 minutter eller ligner mere optimalt. Musikstykkerne lød også temmeligt dynamisk komprimerede, især det sidste var totalt smadret :-D

Jeg skal ikke kunne sigeom jeg ville kunne høre forskel uanset, men eksemplet mener jeg ikke er brugbart*

temmeligt dynamisk komprimerede, især det sidste var totalt smadret !!!!
Dette er ikke hvad jeg og andre erfarer her hos mig, men det er en anden snak
som vi kan snakke om i en anden tråd hvis ønskes, venligst lad os holde fokus
om emnet, de 10sek.
Kjeldsen jeg vil være fair over for dig og lade dig bestemme hvilken musik der
set ud fra din optik ville være ok at bruge!
så giv mig - fortæl mig, hvilken musik der kan (og må) bruges?
og en ny opstilling bliver sat op.

Men jeg er sikker på at det vil give præsis det samme,
selvfølgelig ved jeg hvor de 10 sek. er sat ind henne men
alligevel kan jeg ikke høre noget (i de 10 sek.) der skiller sig afgørende ud,
er der et eller andet man fokusere på og tænker aha der er en forskel
så lyder det fuldstændig som på det originale musik.

jo det kan også overraske mig lidt at jeg ikke kan udskille de 10 sekunder.
ikke ud fra det tekniske sat i forhold til vores hørelse,
men mere ud fra hvad der bliver sagt igen og igen, i forums, test, anmeldelser
og sådanne steder.

Nydmusik skrev
*Som skrevet har jeg et bud, men jeg er uhyre usikker, og det er ikke helt 10 sekunder! Fristes til at tro de ikke er der, men hvis det virkelig kan dokumenteres, er jeg meget forbavset over stik- og kabeloplevelserne, samt digitalt tab!*

Jeg forstår dig 100%

*Fristes til at tro de ikke er der, men hvis det virkelig kan dokumenteres,*
Det kan for eksempel dokumenteres af andre ved at lave en opstilling magen
til min.
Når lydjørgen ikke vil ,eller kan, fortælle hvor de 10 sek. er henne kunne han
jo lave samme opstilling og modbevise mig.

Mvh.
Janhp

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Janhp. Begrundelse: stavefejl

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden #12057 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Lidt at tænke over
Grunden til at jeg nævner komprimering, er at jo mere der er af den, des sværere er det at høre forskelle, samt mine øre bliver trætte. Jeg skal gerne prøve om jeg kan finde noget musik. Optimalt vil jeg mene man skal lytte et nummer originalt samt det samme nummer der er kørt gennem kabler og samlinger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lydjørgen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 9 måneder siden - 4 år 9 måneder siden #12058 af Lydjørgen
Besvaret af Lydjørgen på emne Lidt at tænke over
De lydforskelle jeg taler om er ikke små og vanskelige at høre, var de ubetydelige ville det ikke være grunden til at jeg valgte en komponent eller kabel, støder jeg på noget hvor lydforskellen er meget lille eller ikke eksisterende, og det sker tit ,så vælger jeg det som er teknisk bedst og ser ud til at være lavet med de bedste og mest rene materialer.

For at et objekt fremstår som en afgørende lydforskel , skal det være en "rose" som Duelund beskrev som det fænomen at man hører det som fanger ens opmærksomhed, Linkwitz har sagt nogenlunde det samme her på sine gamle dage www.linkwitzlab.com/
"What you hear is not the air pressure variation in itself
but what has drawn your attention
in the streams of superimposed air pressure variations
at your eardrums"

Advarsel! det efterfølgende er på ingen måde bevist eller dokumenteret, kun et simpelt desperat forsøg på at forklarer noget som ingen forklaring har. Noget som har plaget hi-fi entusiaster i mere end 20-30 år.

Alle komponenter kabler indeholder fejlkomponenter/uønskede komponenter modstande kondensatorer og spoler som muligvis er årsagen til en del af de oplevede lydforskelle, komponenter der er lavet af billig plast og urene materialer bliver også til dårlige fejlkomponenter spoler kondensatorer modstande, udover det bliver hovedkomponenten naturligvis heller ikke af den bedste kvalitet.,

Faktisk er det lidt som madlavning , bruger man dårlige råvarer for man dårlig smagende mad som er grå og kedelig uden karakter og nuancer, og bruger man det samme hele tiden for maden samme smag med små ligegyldige variationer, det smager under alle omstændigheder halvdårligt og uinteressant, men det kan stille sulten et øjeblik.

Et eksempel.
Jeg havde på et tidspunkt et par BW805, der sider Bennic kondensatorer i delefilteret, her vil jeg henvise til en test som der også er en del diskussion om, er denne test det rene BS, der ingen lydforskel på de testede kondensatorer?, måske lidt men slet ikke i den grad som det beskrives, det kan man mene , det mener jeg ikke, jeg mener det er eksempler på ”roser” som kan give afgørende lydforskelle.
www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Det ses at Bennic rangeret som noget af det ringeste lydmæssigt, jeg udskiftede dem med Duelund som er rangeret som noget af det bedste, Jeg kendte Duelund på dette tidspunkt og har derfor betalt et symbolsk beløb for kondensatoren, men jeg vil bestemt ikke udelukke at hvis man har betalt en høj pris så kan det spille ind på ens vurdering af lyden , derudover er jeg elektronik uddannet og havde på det tidspunkt ikke meget fidus til at der skulle være afgørende lydforskelle på eksempelvis kondensatorer.
Det måtte jeg sande at der faktisk var, jeg oplevede for første gang det Duelund kalde en ”rose” en markant lydforbedring som ikke kunne overhøres.
”rose” fænomenet vidste sig ikke kun at være forbeholdt kondensatorer men inkluderede alle typer af komponenter og materialer.
Et kendetegn for ”rose” fænomenet var også at det ikke påvirkede de grundlæggende data som THD frekvensgang og fase osv. Men alligevel ændrede lyden/klangen og oplevelsen af opløsning sig afgørende ,typisk over hele toneområdet.

Jeg kunne have udskiftet med en kondensator i nogenlunde samme prisklasse som Bennic den ville sandsynligvis have bestået af de samme materialer, og ville derfor også lyde mere eller mindre som Bennic kondensatoren, det kan summeres op til, mere af det samme giver samme lyd. Og det gør ikke en ”rose”.

Og dog det virker som om den første rose ”man planter ” har størst lydmæssig effekt, igen fordi mere af det samme giver samme lyd, her bare på et langt højre niveau.
Vil også lige indskyde at afgørende lydforbedringer skal ses over lang tid og inkluderer mange modifikationer og ændringer og ikke bare et enkelt kabelskift.

Jeg har aldrig prøvet at optage disse lydforskelle fordi de har været så åbenlyse at der ingen grund var til gøre det, men der kan ingen tvivl være om at resampling vil fjerne information.

Derudover er det et spørgsmål om en lydforskel slå igennem med samme styrke når den er optaget på en kildefil i forhold til hvis der rent fysisk/live foretages en udskiftning af en komponent.
Her har jeg lavet et eksperiment som viser at der muligvis er forskel, forsøget drejede om den absolutte fase.
Var faseskiftet på kildefilen kunne ingen høre det, men de fleste kunne høre faseskiftet hvis det skete via en +- omskiftning på højtaleren, eller på en omskifter, som mange gange er lavet i forbindelse med en dif amp der som output har et fase korrekt signal, og et output der er fase vendt 180 grader.
Hvis der bruges en dif amp i forbindelse med fase skift så behandles de to signaler faktisk forskelligt, det ene med en fælles Emitter-kobling og den anden fase behandles med en fælles base-kobling, det i sig selv kan give en lydforskel .
Ombytning af +- på højtaleren giver sikkert også en elektrisk forskel som måske er årsag til at man hører større lydforskel end man burde.
I det hele taget vil et anlæg sikkert altid behandler plus og minus halvdelen lidt forskelligt det er i princippet THD, det samme sker ikke på helt samme måde ved at vende den absolutte fase på kildefilen, hvor det kun er faseskiftet og ikke andet..
Altså en forskel på at optage en lydforskel til en kildefil i forhold til at udfører et komponent skift fysisk/live.

Der er noget interface noget i grænsefladen og hele systemmet som kan ændre sig således at det ikke kun er lydforskellen fra selve komponenten man hører ,men også de ændringer der sker i den aktuelle sammensætning af anlægget og konsekvensen af dette , det vil være unikt for hvert enkelt anlæg , det kan muligvis give større oplevede lydforskelle, og gøre at nogle ikke høre lydforskelle og andre gør, derudover er det et faktum at der er stor forskel på hvor meget hul der igennem de enkelte anlæg, også det gør helt sikkert at nogen hører lydforskelle som andre ikke høre.
Men det er i princippet uden betydning, for det er jo netop det anlæg man arbejder med , den hardware som man forsøger at bringe nærmere en naturtro gengivelse, Så det er hvad der virker bedst i netop den opstilling som tæller.
.
Sidste redigering: 4 år 9 måneder siden ved Lydjørgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum