HiFi2you Banner11

DIY :-)

Mere
6 år 10 måneder siden #6219 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)

Boydk skrev: Måske Danmark er blevet for lille et land til at udbrede "Guds gave til DIY-folket":-p

Her


Så kom jeg gennem tråden og det er sgu underholdning :-D
Hver eneste gang noget blev færdigt, var det det bedste de havde hørt i første hug :-D

Og loddetinnet blev der ikke sparet på :whistle:

Bilag ikke fundet



Tak for linket ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6220 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne DIY :-)
Nærlæsning af tråden er på flere måder interessant. (jeg skriver citater med blå tekst)

Blandt de mange modifikationer med tråd og linolie rammer forfatteren, Drossel – omtalt af Svend Palvig som Erlend – en Holton forstærker med fejl på den ene indgang. En nydelig bygget forstærker. Angivelig servicemæssigt svært tilgængelig.



Egentlig er bare opgaven at finde hvorfor den balancerede indgang ikke virker i den ene kanal. Ic kredse på balanceret ind . Hvorfor spare sådan et sted når der er brugt så mange ressourcer ellers. Idiotiske ingeniører som intet aner om lyd”.


Så er det lagt fast. Når vi således har fået defineret ekspertisen er næste løsrevne påstand fra et sted i tråden interessant. ”Den Kenwood kan noget ganske særligt i bassen. Slew rate +/- 170 V us.

Det er vel værd at fremhæve at slewrate ganske rigtigt fortæller noget om forstærkerens hurtighed, men dens virkning ligger i den stik modsatte ende af frekvensområdet. Forstærkerens øvre båndbredde. Ikke basområdet.

Nå. Videre til noget trådens forfatter har forstand på …...... eller …...? Der spørges ind til det essentielt vigtigste.

Spørgsmål: Hvilken lydmessige forbedring opplever du av å strippe plastikken av elektrolyttene og smøre de inn med linolje?

Svar: Plastic og Linolje påvirker statisk electricitet og der er faktiskt elektroner inde i elektrolytterne. Giver klarere mere detaljeret lyd med mindre og bedre defineret bas.

Spørgsmål: Hei Drossel. Det hadde vært interessant om du kunne beskrive hvordan du opplever de lydmessige forskjeller på elektrolytter m/plast, nøgne, med ull, silke eller bomuldstråd og dyppet i linolje.

Svar: Desværre en så detaljeret redegørelse er jeg ikke i stand til. Jeg holder mig til andres tidligere konklusioner .


Således gået på klingen bliver det alligevel for meget for Drossel.

Spørgsmål: Jeg kjenner ikke til at det er plastic i direkte forbindelse med "innmaten" i slike kondensatorer. Kun utenpå en metallkanne. Riktig montert er metallet jordet og "statisk elektrisitet som kan påvirke elektronene" er utenkelig.

Svar: Prøv at bruge ørerne. I øvrigt gider jeg ikke diskutere det. Jeg ved og har intet behov for at diskutere med sådanne negative typer.

En debattør foreslår: På tide å gi disse "Duelund-kreasjonene" den siste olje nå.. 8-)

Og svaret lyder som om de audiofile blasfemiparagraffer er blevet overtrådt: Du kan squ da bare finde en anden tråd. Såvidt jeg ved er det ik dig der bestemmer her.

Jeg overvejer et besøg i Stof &Stil ....... Det er uholdbart med sort plastik på elektrolytterne, kan jeg efterhånden godt fornemme ...... Selv på en RIFA elektrolyt.



Go' søndag ;-)
Bilag:
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6221 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)
Det er desværre netop det Kaj beskriver, som både Hurtig og jeg stejler over.
Vi har begge rodet rigtig meget med elektronik, og den fremgangsmåde som Erlend benytter, har altid vist sig frugtløs.
Det er lidt det samme som, at rode med dæk og fælge, hvor problemet gemmer sig i hjulophænget.
Kæmpe forsyninger som er overdimensioneret med en åndsvag faktor, bliver ofte en klods om benet. IMO skal man beregne behovet, og så gange med 2.
Og så rettidig omhu med impedansen.
Og meget hellere en hurtig regulering fremfor en bundløs sø af kapacitet.
Men åbenbart er det således, at Erlend helst er fri for indblanding.

Jeg kan stille og roligt tilføje, at den slags modifikationer som her er på tale, efter min erfaring har en succes rate på lige omkring nul.

At tro på, at plast på ydersiden af elektrolytterne, har nogen som helst elektrisk indvirkning på nyttesignalet, kræver temmelig meget snæversyn af selv en hardcore smeltelimsnørd.
Den indvirkning plast/silke smurt med linolie måtte have, vil være mekanisk, og det kan man opleve med hvad som helst, inkl. havregrød, tyresæd og snot.
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6222 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DIY :-)
Det er faktisk ikke voldsomt mange år siden at jeg også var en af dem der troede at jo flere lytter jo bedre.
Jeg var overbevist om at man knapt nok kunne få for mange i......... Bare sikringer, ensretterbroer, softstart osv kunne holde, så skulle der så mange i som muligt.
Har efterfølgende "lært" at trafo, ensretterbroer osv kan belastes for hårdt af for mange lytter og kan give større problemer end det gavner og til tider også dårligere lyd.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Thomas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Nielsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6225 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne DIY :-)

Ribbontweeter skrev: Det er faktisk ikke voldsomt mange år siden at jeg også var en af dem der troede at jo flere lytter jo bedre.
Jeg var overbevist om at man knapt nok kunne få for mange i......... Bare sikringer, ensretterbroer, softstart osv kunne holde, så skulle der så mange i som muligt.
Har efterfølgende "lært" at trafo, ensretterbroer osv kan belastes for hårdt af for mange lytter og kan give større problemer end det gavner og til tider også dårligere lyd.


Netop det du her skriver om, blev virkeligt for os, da vi var i gang med at bygge vores preamp.
Der er sådan set ikke brug for de helt store kapaciteter i en preamp, hvis den ikke lige hedder Densen B275 :-p
Men hvis vi ser bort fra den, og måske også visse Gryphon modeller, så behøver man altså ikke særlig megen kapacitet til en preamp, som nu om dage nærmest ingen forstærkning har.

Anyways så påbegyndte vi vores preamp projekt som en rimelig konventionel konstruktion, hvor vores mål blot var, at gøre det uden op-amps, undlade global modkobling, undgå kondensatorer i signalvejen og benytte støjsvage forsyninger.
Alt det var vi godt og vel i gang med, da vi finder ud af, at den benyttede afkobling var meget væsentlig for den endelige lyd.
Man kunne simpelthen modellere lyden med de anvendte afkoblingselektrolytter.
De fik de grå hår til at yngle, for hvad var lige op og ned på det.
Vi prøvede derfor en masse forskellige typer elektrolytter fra forskellige leverandører. Vi fik hurtigt et øje for, hvilke der gjorde hvad.
Der blev også eksperimenteret med størrelser, og stik imod hvad man normalt ville forvente, blev lyden klart mere nøgtern, når man gik NED i størrelse vel at mærke efter reguleringen.
Det blev også klart, at der var yderligere brikker i det puslespil, når man lavede ekstra afkobling med filmkondensatorer lige ved strømforbrugeren. Heller ikke denne type kondensator, var fri for, at have indflydelse på lyden.
Pludselig befandt vi os i noget, som egentlig bedst kan beskrives som kaos.
Når vi valgte, at bestykke efter datasheets, så endte vi med Panasonic FM elektrolytter og Evox PPS filmkondensatorer.
Faktisk var det et ganske udmærket udgangspunkt, men ind imellem var der også andre typer, som gjorde sig positivt bemærket.
Elna´s Silmic serie er ikke de værste, ligesom Oscon bestemt har sine kvaliteter. Men at få et overblik over mulighederne og kombinationerne, så mildest talt håbløst ud.
Så en dag kom Kristian med en idé, og det var en shuntregulator, som kunne fungere uden afkobling.
Som sagt så gjort, ud røg vores ellers fine diskrete serieregulator, som i øvrigt var 2. trin i reguleringen til forstærkerkredsløbene, ind kom shuntsene. Vupti snupti så var lyden af elektrolytterne væk, og vi har aldrig set os tilbage.
Det er meget tydeligt, at det er den vej man bør overveje, men meget få anvender princippet, om nogen overhovedet.
Jeg har set andre bruge shunts, men uden afkobling er det sjældent set.
Fidusen ved det er, at i stedet for, at have elektrolytternes impedanskarakteristik det meste af tiden, og reguleringens i resten af tiden, så får man, så får man vha. shunts regulatorens karakteristik hele tiden og ved alle frekvenser.
Ud over at have kontinuitet, så er impedansen på udgangen af en shunt regulator helt jævn op til omkring 10 MHz og ned til DC.
Det sidste er det vigtigste, og her slår de en seriereguleringer gedigent, og det er også i det frekvensområde, at der ryddes så alvorligt op, at mange vil overraskes. Har man først lyttet til den faste letflydende og kraftfulde bas, som det er muligt at opnå med shunts, så er man solgt.
Samtidig bliver man meget skeptisk, når man ser et elektrolytbatteri, som man ser det på Densens flagship preamp.
Det kan nærmest kun ende i en katastrofe.
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6226 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne DIY :-)
TentLabs har en shuntregulator, men om den er afkoblet med electrolytter ved jeg ikke.
Så dem blot i en bannerreklame på DIYaudio

www.tentlabs.com/Products/cdupgrade/shunt/index.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum