HiFi2you Banner11

Signalkabler - igen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3611 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Signalkabler - igen

Janhp skrev: Helt ærlig Kaj
Mener du at fordi jeg fastholder at 2+2=4 at så skal jeg bruge tid til en masse
spørgsmål du stiller?
og ja jeg fastholder at 2+2=4 men er da ked af at du åbenbart ikke er helt enig i dette.
Var det ikke mere fair at du målte amplituden i de samme musik filer som jeg har målt?
fremlægge resultatet her i tråden og så kan vi så tage den derfra.
Mvh.
Jan H.Pedersen


Du behøver ikke at besvare mine spørgsmål. Formålet med dem var at få din præcise udlægning, forklaring og ikke mindst dokumentation for at din fremgangsmåde er den rigtige. Den mest egnede metode til den evaluering du har bedt os give.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3612 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Signalkabler - igen

Kaj. skrev:
Så bliver du jo nok nødt til at låne min. ;-)
Mens i har debatteret har jeg, ud over at sætte julebelysning op, fra skuffen hentet to kabler lavet af RG6 75 ohm. Massiv inderleder og dobbelt kobberskærm shuntet med 82 Ohm i stikket ved effektforstærkeren. Bare et forsøg. Jeg bliver jo nok nødt til at måle lidt som dokumentation, men alene vurderet ud fra gengivelsen er øget forvrængning eller andre unoder ikke hørbare. Gengivelsen jeg tidligere beskrev fastholdes. Nu er den jo heller ikke lavet med OP-AMP's. Jeg troede ikke du anvendte OP-AMP's, Nielsen. Det var vi da enige om for lang tid siden ikke at gøre?


Du ved da vist udmærket, at jeg får udslæt af op-amps. :silly:
Vores er diskret, og kan snildt trække 2 stk. af vores 2KOhm Zin poweramps.
Så ingen rim på grisen.
Men dte der sker for de fleste, når de belaster med f.eks. de nævnte 82 Ohm, og i mange tilfælde også ved en belastning på 470 Ohm er, at man trækker preampen ud af klasse A.
Hvad formålet med det skulle være, ser jeg ikke, idet audiofrekvenser ikke behøver impedanstilpasning i kabler.
Det virker lige så smart, som at lave en højtaler med impedansdyk ned til 1 Ohm eller sådan noget.

Jeg køber ikke forklaringen med, at alt over 0 Hz skal impedanstilpasses, videnskaben siger, at du impedanstilpasse, såfremt den korteste bølgelængde du skal transmittere er 2*kablets længde sådan ca.
Det bliver med andre ord relevant ved kabellængder over 4,5 Km.
Sagt lige ud, så sorterer impedanstilpasning ved audiofrekvenser under samme kategori som propagation i audiokabler.
Det er problemløsning af ikke eksisterende problemer. ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3613 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Signalkabler - igen
>Jeg køber ikke forklaringen med, at alt over 0 Hz skal impedanstilpasses,

SKAL ?
har jeg sagt skal ? Bør eller hvis man gør så dit og dat foredele, intet mere.
Alle er velkommen til at gøre som de vil :-)

>Det er problemløsning af ikke eksisterende problemer

Muligvis, jeg prøver bare at være påståelig og forklare at "problemet" ikke bare kommer på en gang,
men lige så langsomt hele vejen fra DC til Dagslys, og det er dette faktum du vil benægte ?

ikke eksisterende problemer, er der RIGELIGT af allerede inden for hifi :-)
helt korrekt, det sjove er at alle de dygtige lytte folk, kan høre ting og sager selv de dyreste måle instrumenter ikke kan se,
selv om disse har opløsninger på over 100dB det er godt nok imponerende at man i dag vælger at bruge øre til at lytte med og beskrive noget teknisk med en omgang slider-slader og fine superlativer, når der findes måleinstrumenter der har 1000 vis af gange højere følsomhed og opløsning på alle tænkelige punkter. så er tal dit bedre end tal dat, er sagen afsluttet.
til sammenligning er 100dB det samme om 100000 gange
eller 1 millimeter opløsning på 100 meter distance..

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved TommyBoy.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3614 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Signalkabler - igen
@Nielsen

Jeg laver ikke stuntet som impedanstilpasning. Jeg laver det fordi jeg har lyttet mig frem til .... og siden målt med oscilloskopet at lav impedans kombineret med egnede lavimpedansede kredsløbsløsninger giver det bredeste frekvensområde, hurtigste stige/faldtid og øget immunitet over for støj. Internt/eksternt. Luft mellem musikkens klange. Alene kabelføringen ved færdiggørelsen af min forforstærker øgede stige/fald tid fra <400nS til omkring 1400nS. Jeg vil ikke beklage mig over slutresultatet, men det er da irriterende at sætte gode præstationer over styr på grund af nogle ski.. kabler (korte men nødvendige), input relæ switch og ALPS potentiometer.

Og selvfølgelig skal et preamp kredsløb også kunne levere noget strøm. Man ved jo aldrig hvad det bliver udsat for. Jeg forsøger at gå efter Worst Case Scenariet.
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3615 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Signalkabler - igen
@TommyBoy
Selvfølgelig kommer behovet for impedanstilpasning snigende stille og roligt, men ikke inden for noget der har interesse indenfor audio.
I øvrigt findes der et kabelfirma, som netop har valgt, at dyrke impedanstilpasning sågar med højtalerkabler.
Det hedder Goertz og er vist nok sat i værk af en dansker. Jeg ved ikke om det eksisterer mere, men man kan se lidt af deres produkter her: Goertz
Svjh blev resultatet af en impedanstilpasning af en 8 Ohm højtaler så højkapacitiv, at jeg var lige ved at få dobbeltsystoler, men det kan du jo se videre på. Min kilerem glider allerede :silly:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3616 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Signalkabler - igen

Nielsen skrev: Vores er diskret, og kan snildt trække 2 stk. af vores 2KOhm Zin poweramps.


Der er vist sneget sig en mindre skrivefejl ind :-p
Var det ikke præsten der var nødt til at montere 2 ekstra seriemodstande, da 2 BigFoot ellers kvalte den FrontEnd en smule i toppen ?

Og det er ikke for at være efter noget som helst apparat på nogen måde :blush:

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum