HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Signalkabler - igen

Signalkabler - igen 20 nov 2016 16:00 #3489

• Kaj.- Blokering er eget valg
  • Kaj.- Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 7
  • Modtagne Tak: 69
Så fik jeg mig taget sammen til at hente alle filerne. Og tid til at lytte helt alene i huset. Undlod at indtage weekendens frokostøl. Dyb koncentration.

Der er sgu da ingen forskel, tænkte jeg da jeg hurtigt zappede mellem en tre fire numre, men det skulle vise sig anderledes da jeg først lyttede efter. Jeg undlod at lytte til spor 2 først. Den direkte. Jeg lagde helt tilfældigt ud med spor 14 og derfra videre for efterfølgende at starte med spor 3. For at være ærlig kender jeg ikke kablerne eller deres priser og jeg kunne da godt have undværet annonceringen af hvilke kabler der blev anvendt til de respektive spor.

Allerførst. Sætter man sig til at lytte ukoncentreret til musikken vil det blot blive X antal afspilninger af den samme indspilning. Forskellene træder først frem når man koncentrerer sig og ved hvad, der skal lyttes efter. Her er det en fordel af have gehør for den slags. For alle instrumenter, stemmer og klapsalver er der jo. I alle eksemplerne. Man kan jo ikke komme og påstå at der mangler noget. Og jo...... der mangler i større eller mindre grad fornemmelsen af nærvær. Luft mellem klangene. Slagtøjet, som et tydeligt eksempel. Bifaldet ligeledes. Jeg fornemmede det som om sangerinden havde skiftet mikrofon eller måske bare have glemt at tage vindhætten af.

Når man lytter koncentreret til så mange "næsten ens" lydspor kan man godt blive en smule i tvivl om man er i stand til at fastholde en reference, spor efter spor, men da jeg sluttede af med den direkte forbindelse spor 2, var jeg ikke i tvivl om at det var lykkes for mig. "Det bedste kabel er intet kabel", som er mit mantra, holder. Jeg vil undlade at fortælle hvilket af de anvendte kabler, der efter min mening kommer tættest på intet kabel.

Forskellene ligger tydeligst i oplevelsen af nærvær og luft mellem klangene. Fornemmelsen af at stemmer og instrumenters klange stopper lige så hurtigt som de sættes i gang. "Mellemrummene" åbner for optageakustikken. Fornemmelsen af at være tilstede.

Signalkæde: Packard Bell Laptop med Jriver Medie Center forbundet med ASIO drivere til TASCAM UH-7000 DAC. Derfra videre til min nye forstærker og effektforstærker (DIY, se min hjemmeside) til AUDIOFORM JERN14 prototyper med Linkwitz Riley 24/24dB filter. Dette suppleret med DIY subwoofer, prototype i massivt stål.

Der ER forskel på kabler når man lytter efter. Men om det ovenfor beskrevne kan måles? Det tror jeg ikke! Blander man musik og alkohol eller andre nydelsesmidler vil jeg tro forskellene fremkommer af helt andre årsager end kablerne. En hyggelig kabelsnak og noget i glasset gør at man kan "høre" alt det der ligger ud over det kablerne giver. Så når kablerne ikke dur hiver du bare proppen af flasken :-D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Kaj.- Blokering er eget valg.

Signalkabler - igen 20 nov 2016 16:49 #3492

• Nielsen - Blokering er eget valg
  • Nielsen - Blokering er eget valg's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 19
  • Modtagne Tak: 102
@Cool Kaj
Endelig en der tog sig sammen. Thumbs up.
Og du rammer fuldstændig bullseye. 8-)
Selvfølgelig er intet kabel det bedste, og så er det så ret sjovt, at lytte efter hvilket kabel der så kommer tættest på.
Mit tastatur er lukket med 7 sejl :lol:

Jeg tror heller ikke rigtigt, at du på nogen meningsfuld måde, kan måle de forskelle der her kan høres.
Det er for det første næsten umuligt, at forestille sig hvad man skal måle, dernæst tror jeg, at det må være en række udslag, som i kombination giver disse forskelle.

Jeg vil så nok sige, at selvfølgelig kunne filerne være af bedre kvalitet, og det hele lidt mere skarpt, men det er alligevel udmærket til, at give en fornemmelse af, hvad kabler er for en størrelse.
Det skal lige tilføjes, at alle kabler var med rengjorte stik, og så var de oven i købet kørt til på en kabeltoaster.
Så der er ingen overraskelser mht. "Tilspilning" hvis det ellers fandtes i kabler, eller andre forhold som er overladt til tilfældighederne.
Faktisk har Wireworld gjort et ganske fornuftigt job i denne sag.

Kan vi virkelig ikke få flere til, at være med i den her gratis, ubøvlede og særdeles lærerige stunt?

Sidste redigering: af Nielsen - Blokering er eget valg.

Signalkabler - igen 20 nov 2016 18:10 #3494

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Så har jeg downloaded filerne og gud hjælpe mig om ikke der i starten af hvert klip bliver fortalt hvad det er man lytter til.
For mig er det her komplet nytteløst.

Signalkabler - igen 20 nov 2016 18:41 #3496

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

Miki skrev: Så har jeg downloaded filerne og gud hjælpe mig om ikke der i starten af hvert klip bliver fortalt hvad det er man lytter til.
For mig er det her komplet nytteløst.

Delvis enig. Jeg kunne godt undvære den detalje. Men er det ikke mulig for dig at ignorere det og lytte dig frem. Vent med spor to til sidst.

Signalkabler - igen 20 nov 2016 20:15 #3497

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Hvis det er et problem, så kam man jo bare springe de første 20 sekunder over hver gang.
Fidusen er heller ikke din mening om kablerne hver i sær, men i stedet at du kan sammenligne med intet kabel.

Sidste redigering: af Nielsen - Blokering er eget valg.

Signalkabler - igen 21 nov 2016 16:30 #3510

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
  • Omdømme: 5
  • Modtagne Tak: 22
Så fik jeg også lyttet det hele igennem. Men kun over min computer, som desværre ikke engang er i lo-fi-kvalitet.
Og jeg er enig med Kaj og Nielsen, syntes endvidere også, der hørtes forskel på opløsning af transienter.
Med nogle af kablerne hørte jeg en mere detaljeret og ubeskåret transientopstart, men selvfølgelig ikke noget som nat og dag. (i hvertfald ikke hørt over min computer).

ps.
Det var især den kvindelige sangstemme der lød mere hel og detalieret

Sidste redigering: af nv.

Signalkabler - igen 21 nov 2016 23:27 #3519

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
ps.

Forklaring må være, kabel lægger til signal som høres positivt sammen med min computer

Signalkabler - igen 22 nov 2016 08:39 #3523

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Hvis man ikke har mulighed for ordentlig lydkvalitet på sin PC, så er metoden, at man brænder en CD med filerne, og så kan man afspille dem på sin sædvanlige maskine.
Forskelle på kabler er ikke store nok til, at man kan høre den slags på ugrej.
Der skal en eller anden form for opløsning til.
Når det er tilstede, så er der ganskevist stadigvæk kabler der er meget tæt på hinanden, men der også nogen der klart skiller sig ud.

Signalkabler - igen 22 nov 2016 10:26 #3525

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
@Nielsen

Forkortelsen PC skærer sig vej til ødelæggelsen af audiofilers inderste følelser for blot acceptabel lydgengivelse. Og det kan jeg godt forstå. For i takt med at en PC's omgivende HiFi-grej optimeres opdager man, at guitarristen spiller med vanter bag et gardin ved siden af fløjtenisten, som får skåret overtonerne af instrumentets lyde, så dens klang bliver blød og ambient. Godt eller dårligt. Alt efter lytterens smag. Har man hørt hvordan det KAN lyde er det umuligt at vende tilbage til eksemplet.

Med den rette software, drivere og DAC går man fra et minianlæg til et seriøst HiFi anlæg tangerende High End. Men hvem vil tro det?

Signalkabler - igen 22 nov 2016 10:54 #3526

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Det vil jeg.
Jeg spiller selv fra PC, men jeg kunne ikke drømme om, at anvende nogen af PCéns indbyggede audiofeatures.
De er for ringe, og sender store mængder støj videre i systemet.

Jeg anvender derfor Gustard U12, USB => S/P/DIF interface, som er opbygget omkring XMOS aktuelle chip.
Den kan modtage op til 32 bit 768KHz, og klarer også DSD i alle udgaver.
S/P/DIF udgangen understøtter dog max 24 bit 192KHz.
U12 har egen lineær strømforsyning, har temperaturkontrollerede clocks og er galvanisk isoleret på både S/P/DIF og AES/EBU udgangene. Driveren er digitalt signeret, og kører dermed udmærket på WIN8 og senere.

På trods af, at Gustard U12 ikke er high-end dyr, så er den faktisk det uden sammenligning mest ultimative interface, jeg nogensinde har set, og så vidt jeg kan tælle er U12 mit 5. interface.

Signalet til Gustard er hos mig Wave filer fra 16/44,1 og opefter.
FLAC er kun lige så godt, i helt ukomprimeret version.
Jeg bruger Foobar med WASAPI plug in, og kablet mellem min PC og min Gustard er fra Supra, som har vist sig ganske fremragende.
Mine filer opbevarer jeg på en separat USB HDD, som har sin egen lineære forsyning, og er tilsluttet computeren med et kort USB2 kabel fra Supra.

Så jeg har sådan set ganske pænt styr på, hvordan man får et PC set-up til at performe. Jeg kan i hvert tilfælde ikke bruge mine optiske drivværker mere, når jeg nu har min musik rippet, og kan afspille den via Gustard.

Min DAC er vores egen digiLOG, som vi jo selv har lavet.

Signalkabler - igen 22 nov 2016 10:57 #3527

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Mit stereo-udstyr befinder sig i mit "stereolytningshus" i Klb. (jaaah sådan et har jeg)
Bor for tiden i Kbh-området og ville lige prøve at "lokke" ind på testen.
Men kan udelukkende høre det over pcén og prøver så at tolke det som jeg hører det.
Her hører jeg mere krop på sangstemme og lidt detaljering omk sangstemme med nogle kabler. (Men min computer er på ingen måde til at høre musik med.)
Havde der været en sådan forskel med min pladespiller,
ville det højst sandsynligt have med opløsning at gøre, men jeg skal ikke kunne sige det med digi. (hører ikke så meget digi)
Med digi er signalet jo i udgangspunktet mere færdigt end med analog, og derfor ikke burde høres SÅ forskelligt fra hinanden som det kan med det analoge trinløse variable signal.
Så derfor findes der også flere indpasnings-muligheder (forskellige kabler) med det analoge medie og dommen "rigtig/forkert" lidt vanskligere at fortage.

Signalkabler - igen 22 nov 2016 11:06 #3528

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Kunne da godt finde på at opbygge rent pc-baseret digi som jer (der findes stadig en del musik fra min yndlingsperiode !955-85 jeg ikke har på vinyl, og som ligger der ude i æteren),
men når den tid kommer, får jeg brug for hjælp.

Signalkabler - igen 22 nov 2016 11:20 #3529

• Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret

nv skrev: Mit stereo-udstyr befinder sig i mit "stereolytningshus" i Klb. (jaaah sådan et har jeg)
Bor for tiden i Kbh-området og ville lige prøve at "lokke" ind på testen. Men kan udelukkende høre det over pcén og prøver så at tolke det som jeg hører det. Her hører jeg mere krop på sangstemme og lidt detaljering omk sangstemme med nogle kabler. (Men min computer er på ingen måde til at høre musik med.)
Havde der været en sådan forskel med min pladespiller, ville det højst sandsynligt have med opløsning at gøre, men jeg skal ikke kunne sige det med digi. (hører ikke så meget digi) . Med digi er signalet jo i udgangspunktet mere færdigt end med analog, og derfor ikke burde høres SÅ forskelligt fra hinanden som det kan med det analoge trinløse variable signal.
Så derfor findes der også flere indpasnings-muligheder (forskellige kabler) med det analoge medie og dommen "rigtig/forkert" lidt vanskligere at fortage.

Af interesse mangler jeg at du præciserer om det er gengivelsen fra den direkte forbindelse eller en af kablerne du foretrækker på udstyret du afspiller med.

Signalkabler - igen 22 nov 2016 18:26 #3534

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
hej Kaj.
Ved 2. gennemlytning var forskellene stadig så små, jeg ikke kan fortrække nogen frem for andre.
Med nogle af kablerne hørte jeg en marginalt bedre kontrast (bl.a med nordost), men om det så er godt eller skidt er jeg ikke sikker på, og syntes generelt den lille forskel der var med kablerne,
lå i klarheden af detaljer og baggrund.
Men lad vær med at lægge noget i det jeg beskriver, det er udelukkende beskrevet som hørt over min pc.
Hvis jeg havde haft det på CD, havde jeg taget den med til Kalundborg,
og sikkert fået et mere klart billed af hvad som sker.

Signalkabler - igen 23 nov 2016 16:09 #3554

• nv
  • nv's profilbillede
  • Bruger er blokkeret
  • Bruger er blokkeret
Tog så lige en lytter igen idag (blandet rækkefølge) og tjahh,
synes stadig lidt det samme (forskel på kontrast og klarhed i baggrund og detaljering),
men synes nu ikke den store forskel (om nogen) på sanger.
Men det er da interessant der overhovedet kan høres nogen som helst forskel med sådan en skrabet computer

Leveret af Kunena Forum