HiFi2you Banner11

Forhandlernes "kabelgaranti"

Mere
7 år 8 måneder siden #1491 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Nielsen skrev: Det er meget skægt mht kabler.
RG179 er jo et godt udgangspunkt, men jeg gætter på, at inderlederen er sølv over kobber over stål. :-D
Det plejer RG 179 i hvert tilfælde at være.

Mine Canare kabler er varianter over RG59, så det er en slags RG59 med mange af dens egenskaber, men ikke helt, idet inderlederen er multicore og af rent kobber.

Man skal huske på, at RG = Radio Guide, er tænkt til RF, og ikke audio, så derfor er det omsonst, at lave en inderleder af dyrt kobber, når man slet ikke fører signalet så dybt i kablet pga. skineffekt.

Jeg er nu også glad for diverse RG typer, men jeg er mest glad for dem, som er lavet af rent kobber, og helst multicore.

Det med at man kan forbinde et set-up med stålbøjler, og hvad ved jeg, vil jeg også sagtens kunne fikse.
Det skal bare ikke være et godt set-up med monitoregenskaber, så ville den historie hurtigt få en ende.

Ofte er det også det forhold der gør, om folk er cable believers or not.

Et klude set-up afslører ofte slet ikke de nuancer, som er nødvendige, for at kunne drage fordel af forskellige forbindelser, og så er det jo også spild af penge, at rode med kabler m.m.
Der er dog undtagelser, hvor producenten af kablerne bevidst har lavet en kabeltype, som lyder meget anderledes, ofte fordi det påvirker signalkilderne på en bestemt måde.
De vil egentlig bare have folk til, at kunne høre forskel, så skal producenten nok fortælle hvad der rigtigt.
Det har f.eks. Nordost udnyttet ud i det skandaløse, skarpt forfulgt af MIT m.fl.

Disse kabelproducenter fremstiller IMO noget af det mest røvsyge, der længe er set.
Kigger man på Nordost, så er f.eks. deres højtalerkabler lavet som fladkabler, hvor arealet hvor + og - ligger tættest er meget lille. Det giver en meget lav kapacitet, til gengæld er induktionen i kablet meget højere.
Det får de fleste forstærkere til lyde anderledes, og vupti har man da i hvert tilfælde noget at snakke om.

MIT kablerne er meget anderledes, her er kablet ikke hovedingrediensen, men det er i stedet en filterboks med noget Zobel netværk.
De har så gennem tiderne indført et begreb, som de kalder "Articulation Poles", som man helst skal have en hel masse af.
Deres kabler lyder også meget anderledes, lige pludselig får man højde på alt muligt, også ting der ikke er høje, og så fremkommer lyden fra en bemærkelsesværdig "sort" baggrund.
Det vidner alt sammen om en ret stor kapacitet i kablet højest sandsynlig kombineret med en pæn portion fasedrej.
I det hele taget er MIT´s idé den, at kablet skal ses som en selvstændig komponent, som optager, lagrer og frigiver energi.
Hvordan det lige kan styres, når man ikke ved hvad der ender med at sidde for enderne af kablet, snakker Bruce Brisson ikke om.

Begge er gode eksempler på, at man driver et eller andet frem, som gør tydelig og let hørbar forskel.

At lyden af Nordost så ret hurtigt bliver trættende, fordi kablet får dit udstyr til at spille nervøst og ringende, siger de ikke noget om.
Heller ikke MIT fortæller dig, at den "Sorte Baggrund" som man pludselig oplever slet ikke findes i virkelighedens verden, det er elektronisk skabt, fordi din forstærker hele tiden skal holde kapaciteten i kablet opladet, før der kommer lyd igennem.
Hvem har i øvrigt oplevet, at stå i et rum, hvor der står et flygel, og så i samme øjeblik pianisten sætter sig ved flyglet, så bliver baggrunden sort? :silly:
Det fænomen er solgt så godt, at HI-FI tosser gladeligt betaler i dyre domme, for at få ringere lyd :woohoo:


Men flot kan det se ud og det sælger sammen med storytelling :-D

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1492 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Billederne bekræfter - hævet over enhver tvivl - at de viste kabler indeholde frekvensafhængige elektriske værdier. Her i form af en bevist monteret spole. Den kendsgerning, at kabler alene ved deres materialevalg og udformning bidrager med frekvensafhængige elektriske værdier, benægtes fortsat. Og så længe det står på, kommer vi ikke videre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #1493 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Kaj. skrev: Billederne bekræfter - hævet over enhver tvivl - at de viste kabler indeholde frekvensafhængige elektriske værdier. Her i form af en bevist monteret spole. Den kendsgerning, at kabler alene ved deres materialevalg og udformning bidrager med frekvensafhængige elektriske værdier, benægtes fortsat. Og så længe det står på, kommer vi ikke videre.


Tror ikke du skal se "komponenten" som en spole og dermed frekvensafhængig, men der imod en modstand.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #1494 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Nielsen, du har næsten ret mht RG 179 - Skærmen er af stål, kobber og sølv, men inderledren er kun sølv.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1495 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Ribbontweeter skrev:

Kaj. skrev: Billederne bekræfter - hævet over enhver tvivl - at de viste kabler indeholde frekvensafhængige elektriske værdier. Her i form af en bevist monteret spole. Den kendsgerning, at kabler alene ved deres materialevalg og udformning bidrager med frekvensafhængige elektriske værdier, benægtes fortsat. Og så længe det står på, kommer vi ikke videre.

Tror ikke du skal se "komponenten" som en spole og dermed frekvensafhængig, men der imod en modstand.

Du har ret så langt at spolen samtidig med induktionen også udgør en seriemodstand. Og det er ikke et spørgsmål om tro. Det er et faktum.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1496 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Ribbontweeter skrev: Nielsen, du har næsten ret mht RG 179 - Skærmen er af stål, kobber og sølv, men inderledren er kun sølv.


De findes åbenbart i flere udførsler.

RG179 Datasheet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum