HiFi2you Banner11

Forhandlernes "kabelgaranti"

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1459 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Jamen eftersom næsten alle åbenbart er enige, så bliver der jo ikke megen debat, skulle man forvente.
Derfor vil jeg gerne smide lidt erfaringer, som måske andre kan nikke genkendende til eller modsige.

I de senere år er der kommet en masse kabler med isolation af Teflon.
For det meste er der tale om den massive type, altså ikke opskummet teflon.
Det giver nogle meget stive kabler, og det er min opfattelse, at man faktisk kan høre netop det.

Altså at stive resonerende kabler lyder anderledes end bløde og fleksible typer, som overhovedet ikke kan resonere mekanisk.
Er der andre der har gjort lignende observationer.

Mht strømkabler så har jeg observeret, at hvis man har fundet et udmærket strømkabelsæt, hvor stikkene er påstøbte, og man så klipper stikket af i begge ender, og monterer super duper Watgate stik eller lignende, så er kablet spoleret.
Jeg har bl.a. på den baggrund opgivet alt det dyre hejs, som high end hi-fi ofte ses tilsluttet med.
For ganske nylig fortalte jeg disse ting til en fyr på Djævleøen, og han gjorde faktisk lige det jeg sagde, nemlig at købe en bunke kabler fra Mercodan, en strømskinne fra Harald Nyborg, hvor han fjernede afbryderen, og monterede et han apparatstik i stedet, således at han frit kan vælge kabel fra vægudtag til strømskinne.
Vupti sagde det, og han har ikke set sig tilbage siden. Af røg alt det dyre hejs inkl. en dyr strømskinne.
Nu bruger han de Mercodan 3*1 kvmm kabelsæt, som jeg også bruger, pris i alt ca. 300 kroner for hele baduljen Slut.

For mit eget vedkommende, så har jeg prøvet mange forskellige strømkabler, og det blivere sådan set bare værre og værre, jo mere HI-FI det bliver.

Kom frisk med input.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1460 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Det var da måske værd at prøve, det der Mercodan. Men så vil jeg i hvert fald lige kigge at strømskinnen er af ordentlig kvalitet, den nylige åbning af en elspareskinne gør at jeg ikke ville vælge en billig model: Elspareskinner .

Mht. kablerne, er det så bare almindelig Mercodan, eller den røde i såkaldt hospitalskvalitet?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #1461 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Det er bare den helt almindelige med smartplug i grå. 3*1,0 kvmm.
Med dansk stik med jord. Strømkabel

En udmærket strømskinne er LK modellerne, men jeg har nu lavet min egen, hvor der sidder LK vægudtag i et metalkabinet.
Jeg har så lavet stjerne forbindelse inde i boksen, hvilket jeg jo fint kunne gøre, når jeg nu var i gang.
Men i princippet så burde en LK 5 stikdåse virke udmærket, ligesom denne her fra Harald Nythår 10 stik dåse

Man kan få en IEC apparatstik til chassis montering, som passer i hullet, der hvor afbryderen sidder.
Strømindtag

En spøjs ting med de Mercodan kabler er, at det er det kabel, som jeg har kunnet måle den laveste krybespænding på.
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #1462 af nv
Besvaret af nv på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Super god start på en tråd om udveksling af erfaringer med kabler og stik.
Ikke fordi jeg selv mangler kabler, det gør jeg ikke, jeg har mine, men tager man et kig på hvilket som helst forum,
kan man "se" alle de søgende. :cheer: .

Dine erfaringer med stive kabler, f.eks dem med een meget tyk leder, er den samme jeg har gjort.
Det er ligesom den øvre bas/nedre mellemtone med den type kabel, bliver hul eller skal jeg skrive meget resonant.

Mit eget fortrukket signal-kabel til amp er af typen vdh mc-501, som er konfikureret coaxialt.
men hvis ikke jeg havde det, ville jeg ligegerne benytte en billig "lakridsslange" fra gamle dage,
da en sådan efter min smag, er bedre end de fleste andre hifikabler. (bevares en noget løs bund, men ikke grim og i det mindste er den der :-p ).
Men det er ligesom de gamle kobberkabler, fra dengang man endnu ikke var så gode til at udnytte og genbruge, lydder bedre end tilsvarende nye. Måske pga den renere kobber?

Med hensyn til strømkabler er jeg også SÅ enig.
Det originale kabel er efter min smag gerne det bedste.
De fleste "gode" apparater er vel skabt med specifikt el-kabel som passer med data.

Min nuværende amp, som er 35år gammel, mistede for et par år siden, sin livsline. (det originale el-kabel)
Straks efter gik jeg til El-giganten, og købte et af disse færdige kabler med påstøbt stik til ca 60kr.
Kort efter spillede min amp godt igen.
I skuffen har jeg stadig et lidt dyrt vdh-strømkabel liggende, men som med alle andre dyre hifi- el-kabler jeg har prøvet,
forringer dette dyre kabel, med indbygget filter, kun lyden.

ps. mine to "strømskinner" er fra H.Nyb. Begge af den grønne "prof" slags med ialt 6 pladser :-p .
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved nv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 8 måneder siden #1465 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Forhandlernes "kabelgaranti"

Nielsen skrev: Mht strømkabler så har jeg observeret, at hvis man har fundet et udmærket strømkabelsæt, hvor stikkene er påstøbte, og man så klipper stikket af i begge ender, og monterer super duper Watgate stik eller lignende, så er kablet spoleret.


Det har jeg ikke prøvet men jeg har en anden oplevelse.

Et rødt NKT kabel, men 3 ledere (incl jord), + en bar leder som har forbindelse til en folie der er viklet omkring hele kablet
Kablets 3 ledere er 1 kvmm og den bare leder består at 4-5 tråde der er let snoet.

Kablet er prøvet med disse stik

Bilag ikke fundet



Og med denne type stik

Bilag ikke fundet



Bilag ikke fundet



Og forskellen er den samme som på 2 glas vand der lige er tappet fra samme hane ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #1468 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Forhandlernes "kabelgaranti"
Det passer ikke.
Forskellen er mindst 1.000 kroner eller mere :silly:

Det røde kabel du viser er sikkert et skærmet hospitalskabel, og det lille bundt ledere, der ligger under folieskærmen er det der kaldes en drain wire. Koblingsimpedansen til skærmen er nøje defineret af myndighederne, således at udstråling fra strømkablerne ikke kan påvirke følsomt måleudstyr.

Jeg kan dog oplyse, at den slags kabler er klart bedre med de originale påstøbte stik.
Prøv selv med Mercodan kablerne, de koster ingen formue.
Den eneste ulempe er, at man ikke lige finder dem i butikkerne, typisk skal de bestilles hos en elektriker el. lign.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum