HiFi2you Banner11

Døde dette her forum ??

Mere
4 år 2 måneder siden #12557 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne DØDE DETTE HER FORUM ??

Thomas skrev:

TommyBoy skrev: mange tak :-) SUPER, og godt du skrev det her,
for der må da være en teknisk fejl ? for jeg fik ingen mail om at der var besked,
men jeg høre jo om det, hvis nogen skriver her i tråden.


Du skal trykke "Abonnér" på tråden, så kommer der (forhåbentlig) mail :-)


Det var noget vrøvl jeg skrev, det er besked angående nye indlæg.
Der er desværre ikke mulighed for besked når der er privatbesked..... Der arbejdes på det ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 6 måneder siden - 3 år 6 måneder siden #13222 af adm
Besvaret af adm på emne DØDE DETTE HER FORUM ??

Thomas skrev:

Thomas skrev:

TommyBoy skrev: mange tak :-) SUPER, og godt du skrev det her,
for der må da være en teknisk fejl ? for jeg fik ingen mail om at der var besked,
men jeg høre jo om det, hvis nogen skriver her i tråden.


Du skal trykke "Abonnér" på tråden, så kommer der (forhåbentlig) mail :-)


Det var noget vrøvl jeg skrev, det er besked angående nye indlæg.
Der er desværre ikke mulighed for besked når der er privatbesked..... Der arbejdes på det ;-)

______________________________________________________

Mht notifikation så virker det nu når man får en privatbesked.

Og til emnet/overskriften; Nej forummet døde ikke der er bare stille over hele linien (alle fora)
Hifi2you vil aldrig "dø" selvom der er nogle der gerne så det :-D Men det er mest dem der ikke har forstået meningen med hifi2you.
Hifi2you er ikke en erstatning/konkurrent eller noget der skal sammenlignes med Hifi4all eller Nerds.

Hifi2you er helt enkelt et debatforum hvor man kan debattere, komme med sine meninger, idéer , vise sit grej hvis man har lyst, spørge om dit og dat.

At det blev for meget for nogle stykker der så smækkede med døren og aldrig kigger tilbage, ja det tager vi med. Vi tager også det med at nogle selv valgte at smutte og derefter kalder det at blive udelukket og bruger en masse tid på at skrive om det og direkte pege på hvad jeg laver af store fejl, men jeg gør det nu på min måde og lytter til dem der deltager her og ikke til dem som sidder fornærmet og holder øje med hvad de nu kan skrive om ;-)

Jeg ser helt enkelt hellere 5 aktive brugere der debatterer helt almindeligt, end 30 aktive brugere der slås om at få ret i at deres vej er den eneste rigtige i verden :-p
Jeg ser også langt hellere en lydtest som alle kan deltage i, debattere, end en diskussion om hvem der kan høre det eller det bananstik.
En lydtest/lydfil synes jeg er en god ide da folk selv kan afprøve det derhjemme på deres eget velkendte setup og f.eks de "populære" 10 sekunder fra Jan HP er ikke meget anderledes end at høre forskel på en CD plade der er urørt og en der er malet med grøn tusch (stoplight), en original CD kontra en brændt kopi, En meter kabel kontra 7 meter kabel.. Alle er noget hvor der er en ændring i det ene tilfælde og så er det op til den enkelte om det kan høres eller ej !

Nogle kan høre forskel på 20 ens CD plader, andre kan ikke og det spændende er for mig, hvorfor man ikke hører en forskel når man ikke ved hvad man skal lytte efter. Men det er lige så spændende hvad det er der virkelig giver forskelle.

For min skyld kan folk lodde, pille, modificere lige så meget de har lyst til og de kan også få lov at have deres egen mening om det. Problemet er når det bliver gjort til den eneste sandhed i verden og lige der gjorde det ingenting at de prøvede lydtest a la de 10 sekunder af 8-)
Ligeledes er overdrevne fortalte forskelle uinteressante når alle ved at de forskelle ikke ville kunne høres hvis ikke man på forhånd vidste det.

Diverse lydtest tror jeg selv på er en god ting da det egentlig er den ultimative blindtest da kun én ved hvor ændringen er og andre skal finde den, kun ved brug af ørerne og det er vel det det kommer an på med hensyn til hifi, altså at bruge ørerne fremfor alt andet ?

At en person har købt et nyt kabel og han/hun synes det lyder fremragende skal han/hun da have lov til, det er ganske naturligt at høre en forskel når man har betalt for kablet, selv sat det på og sidder og lytter på en anden måde end med det forrige kabel. Ja der skal man godt nok tage sig selv i nakken for ikke at opleve en forskel.

Det står sort på hvidt at en hel del personer hørte forskelle på kabler der blev skiftet på en indgang som ikke var i brug, så at andre oplever forskelle er da ganske naturligt.

Jeg hører også forskelle hist og her, men jeg har bare ikke et behov for at gange forskellen med 10, 100 eller 1000 for at fremme mig selv eller mit udstyr ;-) :-p

Så helt kort sagt så hellere 3 debatter med fakts på bordet end 35 debatter der ender op i mindre slagsmål om hvem der sidder med den eneste sandhed uden at nogle kommer nogle vegne :-p :-D

God weekend ;-)
Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved adm.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 6 måneder siden #13223 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne DØDE DETTE HER FORUM ??

adm skrev:

Thomas skrev: ______________________________________________________


For min skyld kan folk lodde, pille, modificere lige så meget de har lyst til og de kan også få lov at have deres egen mening om det. Problemet er når det bliver gjort til den eneste sandhed i verden og lige der gjorde det ingenting at de prøvede lydtest a la de 10 sekunder af 8-)
Dette synes jeg er en interessant bemærkning. Den afspejler hvad jeg ofte oplever, nemlig det at en persons udsagn præsenteres som en sandhed - emne ligegyldigt. Vi udtaler sjældent: "jeg synes at...", men i stedet "det er sådan at..." , eller "man gør sådan og sådan", men der er jo ikke ret meget der reelt er baseret på fakta, men dele af fakta, som fortolkes ud fra ens egen vurderingskriterier og -evne.
Ligeledes er overdrevne fortalte forskelle uinteressante når alle ved at de forskelle ikke ville kunne høres hvis ikke man på forhånd vidste det.

Diverse lydtest tror jeg selv på er en god ting da det egentlig er den ultimative blindtest da kun én ved hvor ændringen er og andre skal finde den, kun ved brug af ørerne og det er vel det det kommer an på med hensyn til hifi, altså at bruge ørerne fremfor alt andet ? Men jeg mener, at i hifi er vi ikke i stand til at lade ørerne være det eneste der vurderes udfra. Vi ville måske gerne, men, da der er tale om sanser bibringer vi uden at ville det bias som f.eks. pris, introduktion, hvad andre mener osv. Det er så svært at udelukke disse indflydelsesrige elementer.

At en person har købt et nyt kabel og han/hun synes det lyder fremragende skal han/hun da have lov til, det er ganske naturligt at høre en forskel når man har betalt for kablet, selv sat det på og sidder og lytter på en anden måde end med det forrige kabel. Ja der skal man godt nok tage sig selv i nakken for ikke at opleve en forskel. Enig, og helt ærligt, så er det element af egen indsats med at til sløre vores indtryk. har vi sparet sammen til noget dyrt, er det saftsuseme vanskeligt at afvise performance. Har vi skilt hele anlægget ad for at skifte en komponent, og det roder ad helvede til, så lyder det måske godt når vi sætter os til det genskabte rydelige hi-fi anlæg.

Det står sort på hvidt at en hel del personer hørte forskelle på kabler der blev skiftet på en indgang som ikke var i brug, så at andre oplever forskelle er da ganske naturligt.Ja, det er en så interessant historie. jeg har mange gange oplevet, at lyttetest i et fremmed rum, men andre deltagere dæmper min egen evne til at høre forskelle dramatisk - måske det var tilfældet her?

Jeg hører også forskelle hist og her, men jeg har bare ikke et behov for at gange forskellen med 10, 100 eller 1000 for at fremme mig selv eller mit udstyr ;-) :-p Her tror jeg årsagen er, at for nogle er hi-fi lyd hjemme i stuen en meget værdsat oplevelse - det er bestemt ikke ligegyldigt, så vi oplever forskelle meget store, og bruger meget store ord. Generelt bruges der jo osse store ord i debatter ;-)

Så helt kort sagt så hellere 3 debatter med fakts på bordet end 35 debatter der ender op i mindre slagsmål om hvem der sidder med den eneste sandhed uden at nogle kommer nogle vegne :-p :-D Måske fremgår min holdning af ovennævnte, men igen: facts er der maget lidt af - for vi bruger sanser og forudtagethed til vores vurdering af lytning, og det er så svært at udpege facts. For nylig snakkede jeg med en af de "grand old men" om hi-fi i hjemmet, og vi snakkede om rumakustik og de flestes helt manglende både viden og lyst til at gøre noget ved dette meget vigtige emne. Der er masser af eksempler på, at nogle vurderer på forskelle på noget, selvom akustikken er ad helvede til. Svare det ikke til at prøve en ny bil, hvor dæktrykket på baghjulene er alt alt for lavt?

God weekend ;-)

Hurra, forhåndsvisning viser, at mine kommentarer kom med som tilsigtet! :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 6 måneder siden #13225 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Døde dette her forum ??
Ja men det er en svær en den her hifi ting :-)

Hvis man skifter et kabel og vitterligt oplever en forskel så er det da ganske glimrende, men det jeg rigtig gerne vil finde ud af er, hvorfor man ikke lige oplever forskellen hvis man ikke ved kablet er skiftet (Det har jeg nok skrevet nogle gange)

Og jeg forstår at folk har delte meninger og forstår endnu mere at nogle bliver forvirrede.
Jeg blev selv dybt forvirret mht episoden hvor der blev bygget en stor forstærker over et års tid, som målte perfekt, trak hvad som helst og bygget efter bedste evne og bedste komponenter. Denne forstærker blev så spillet op mod et billigt kinamodul (under 100 kr) og det modul blev tilsluttet en lynhurtigt samlet strømforsyning som egentlig bare stod på et bord.
Chokket var stort, for de 2 forstærkere spillede dybest set ens.
Det er egentlig ikke det forvirrende, det kommer her:
For at den store forstærker kunne få det ene ben lidt foran det billige modul, blev der skiftet en enkelt kondensator og det var rigeligt til at denne nu spillede klart bedre.

Inden da var den store forstærker nu ellers lavet så godt den nu kunne og meget forskellig fra det billige modul som alt andet lige kun kan bestå at det billigste man kan komme i nærheden af, da prisen for et samlet og afprøvet modul er lig med næsten ingenting incl forsendelse.

Her bliver jeg meget forvirret da de 2 forstærkere trods forskelle overalt i princip, komponentvalg, strømforsyning, ja faktisk alt, spillede så godt som ens, men der så kun skal et skift af en enkelt kondensator til at få den store forstærker til at være langt bedre end det lille kina modul.
Forvirringen er for mig at det billige modul med standardkomponenter spiller ens med den anden store forstærker trods store forskelle i komponentkvaliteten (ja alt) og så en enkelt kondensator gør udslaget.

Bevares, hørtes der en forskel så fred være med det, men det undrer mig rigtig meget og jeg forstår hvis folk bliver forvirret eller undrer sig.

Og det er virkelig ærgerligt at man ikke kan komme til bunds i de her forskelle uden det ender i en krig.

Jeg har for nogen tid siden været med til et lille blindtest forsøg, hvor jeg fik tilsendt et stykke af en melodi hvor der var blandet et andet nummer ind i i en kort periode.
Det nummer der var lagt ind i den korte periode, var dæmpet 35 db og det skulle jeg høre om jeg kunne høre.
Det kunne jeg faktisk godt (via hovedtelefonforstærker og et sæt Lindy NC60 hovedtelefoner)
Jeg fik derefter sendt samme nummer hvor samme korte stykke var blandet ind i et andet sted, men nu var det dæmpet 40 db og uanset hvor meget jeg anstrengte mig, så kunne det ikke høres.

Men det siger bare ikke så meget om forskelle på kabler, stik osv for forskellene lader sig ikke måle, og forskelle på forstærkere der spiller i belastninger de ikke stresses af, lader sig heller ikke rigtig måle i det hørbare område, så det er rigtig svært at sætte DB på de forskelle som nævnes.
Kunne man f.eks pege på at en forstærker forvrængede 100 gange mindre end en anden, ja så havde man tallet 20 db og noget at tage at føle på.

Igen, jeg kunne ikke høre et fremmed nummer blandet ind i et andet nummer når det fremmede nummer var dæmpet 40 db og så vil jeg egentlig mene at jeg ikke har behov for at lede efter forskelle der ligger under denne grænse.
Men -40 db i forhold til noget andet er i min verden også ret meget ;-)

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 6 måneder siden #13227 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Døde dette her forum ??
Som du fremlægger historien om de to meget forskellige forstærkere forstår jeg godt du undres eller forvirres, men var det ikke sådan at den store forstærker blev modificeret til helt at være uden kondensator i serie med signalet, og ikke bare en anden kondensator?

Kondensatorer i signalvejen er no-go hvis forstærkeren tilstræbes at være “et stykke ledning med forstærkning”, men det er vist ikke de enkleste kredsløb der skal til i praksis. Jeg undrer mig over, at der findes meget dyre konstruktioner der alligevel ikke undgår seriekondensatorer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 6 måneder siden #13228 af Miki
Besvaret af Miki på emne Døde dette her forum ??

Nydmusik skrev: Som du fremlægger historien om de to meget forskellige forstærkere forstår jeg godt du undres eller forvirres, men var det ikke sådan at den store forstærker blev modificeret til helt at være uden kondensator i serie med signalet, og ikke bare en anden kondensator?

Kondensatorer i signalvejen er no-go hvis forstærkeren tilstræbes at være “et stykke ledning med forstærkning”, men det er vist ikke de enkleste kredsløb der skal til i praksis. Jeg undrer mig over, at der findes meget dyre konstruktioner der alligevel ikke undgår seriekondensatorer.


Man anvender overføringskondensatorer, for at konstruktioner skal kunne klare sig i det virkelige liv. Beskyttelse og stabilitet medvirker de til.Personligt synes jeg det er lidt småtosset at udelade dem.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum