HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hifi / high end (Pascal)

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 12:31 #11870

• Nydmusik
  • Nydmusik's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 5
For nogle måneder siden læste jeg dagligt på 3 fora, bla. hifi2you, men stoppede den læsning fordi det blev for uinteressant for mig. Dels fordi der blev sjældent skrevet noget nyt og interessant, og fordi nogle enkelte meget aktive har held med at afspore tråde, som så ender i småskænderi.

Så jeg kigger kun en sjælden gang på sitet, og minsanten om ikke jeg så falder over endnu et nyt tilfælde: Thomas starter denne her tråd med at spørge lige ud af landevejen om hvilke producenter der bruger en given halvfabrikate, og så kommer Lydjørgen igen ind i billedet med et laangt indlæg, der dels nedgører trådstarter og dels har et indhold der er den oprindelige tråds emne helt uvedkommende! Altså - og det er bestemt ikke første gang det sker.

Jeg forstår ikke, at der er nogle der lægger så megen energi i at kommentere på Lydjørgens ufokuserede og selvhævdende indlæg - hvorfor ikke bare springe hans indlæg over?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 12:37 #11872

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 10
8-) 8-) 8-)

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 12:48 #11873

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

WymaxReborn skrev:

Lydjørgen skrev: Her må du jo mangle en hel del siden du kan forveksle en kane/slæde med bjælder med en karat..

Jeg tror mere det, også det andet sted, hvor diskussionen først opstod, er et spørgsmål om hvad folk egentlig forstår ved en karet, og om de overhovedet ved hvad det er. Og om det overhovedet har nogen som helst betydning for diskussionen, den går vel mere på hvordan den, om det så er en kane, slæde, eller karet, lyder.

Mon ikke der er tale om en ganske almindelig skrivefejl ? Der bliver også skrevet sportsvogn selvom der tydeligt bliver sagt Ferrari i teksten. Nogle lægger mærke til ting som ikke rigtig har noget med lydoplevelsen at gøre og så kan de så trække langhalm på det :-)
stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 13:02 #11874

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Nydmusik skrev: For nogle måneder siden læste jeg dagligt på 3 fora, bla. hifi2you, men stoppede den læsning fordi det blev for uinteressant for mig. Dels fordi der blev sjældent skrevet noget nyt og interessant, og fordi nogle enkelte meget aktive har held med at afspore tråde, som så ender i småskænderi.

Så jeg kigger kun en sjælden gang på sitet, og minsanten om ikke jeg så falder over endnu et nyt tilfælde: Thomas starter denne her tråd med at spørge lige ud af landevejen om hvilke producenter der bruger en given halvfabrikate, og så kommer Lydjørgen igen ind i billedet med et laangt indlæg, der dels nedgører trådstarter og dels har et indhold der er den oprindelige tråds emne helt uvedkommende! Altså - og det er bestemt ikke første gang det sker.

Jeg forstår ikke, at der er nogle der lægger så megen energi i at kommentere på Lydjørgens ufokuserede og selvhævdende indlæg - hvorfor ikke bare springe hans indlæg over?

Jeg er blevet vant til at alt hvad Lydjørgen ikke selv ejer eller har været med til at rode ved, er noget bras :-D Så det kom ikke som en overraskelse for mig :-D
Jeg har endnu ikke oplevet at Lydjørgen synes godt om noget hvor han ikke selv har haft en finger med i spillet eller Duelunds idéer er brugt ;-)

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Hifi/high end (Pascal) 09 Jul 2019 21:47 #11882

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 1
Jeg ved ikke om Lydjørgen er med til at holde dette forum i live, men må erkende at hans indlæg, modsat hvad han hævder, ikke bidrager til noget jeg kan bruge til noget. Jeg vil ønske at denne side kan vende tilbage til gamle dage, hvor der blev debatteret innovative forsøg på bedre lyd. Som det er nu er det en ufrugtbar polemik omkring for andre ligegyldige ting, men som kan høre hjemme i en lukket gruppe (som denne bliver mere og mere).
Hvis dette fortsætter er jeg ikke med mere.
Der ligger en udfordring til Thomas om at få siden til at leve Pøj,pøj
Henning

Hifi/high end (Pascal) 09 Jul 2019 22:08 #11884

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Svalen skrev: Jeg ved ikke om Lydjørgen er med til at holde dette forum i live, men må erkende at hans indlæg, modsat hvad han hævder, ikke bidrager til noget jeg kan bruge til noget. Jeg vil ønske at denne side kan vende tilbage til gamle dage, hvor der blev debatteret innovative forsøg på bedre lyd. Som det er nu er det en ufrugtbar polemik omkring for andre ligegyldige ting, men som kan høre hjemme i en lukket gruppe (som denne bliver mere og mere).
Henning

Jeg synes faktisk det er brugerne der skal få siden til at leve ved at lave brugbare indlæg.
Men nogle af dem med stor viden har valgt at forlade siden, den ene alene pga mig ;-)
En anden har nok i Nerds.dk og det er da helt ok.
Men det bliver jo hurtigt til en lille gruppe når der ikke er mere end 4-5-6 aktive brugere :-p

Jeg kan sagtens lave reklamebannere (og måske få lidt penge i kassen) og jeg kan også sidde og lede efter nyheder, som alligevel kan læses alle andre steder, men det var ikke helt det der var meningen med Hifi2you.
Og jo, jeg synes det er ærgerligt at det kommer til at folk ikke gider en side pga dit og dat i stedet for at sige lige ud at det gider jeg ikke høre på................. Så er der noget at ta at føle på og gøre noget ved ;-) (f.eks i tilfældet hvor jeg selv var skyld i at en person stak af)

Nå men videre til Pascal modulerne ;-)

Sidste redigering: af Thomas.

Hifi/high end (Pascal) 20 Aug 2019 14:26 #12117

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Svalen skrev: Jeg ved ikke om Lydjørgen er med til at holde dette forum i live, men må erkende at hans indlæg, modsat hvad han hævder, ikke bidrager til noget jeg kan bruge til noget. Jeg vil ønske at denne side kan vende tilbage til gamle dage, hvor der blev debatteret innovative forsøg på bedre lyd. Som det er nu er det en ufrugtbar polemik omkring for andre ligegyldige ting, men som kan høre hjemme i en lukket gruppe (som denne bliver mere og mere).
Henning

Hey Svalen.
Det ubrugelige er vi vist ved at komme til livs idet f.eks ingen kan fortælle hvor de 10 sekunder befinder sig i JAN H P´s opstilling.
Når vi er derhenne hvor snakeoil er blevet fejet af banen, så kommer der måske gang i noget reelt, nogle reelle forbedringer der er til at tage og føle på.
Jeg følger dig 100% idet jeg selv synes der er alt for meget snak uden nogle former for beviser.
Men jeg tror desværre at fora har udviklet sig til at skrive om ting der overhovedet ikke burde have gang på jorden.
Det er alt for mange påstande som ikke kan bevises, eller modbevises men jeg håber da ikke du forsvinder helt herfra ;-)

Hifi/high end (Pascal) 20 Aug 2019 23:02 #12119

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
Undskyld, men jeg er lige ved at stå af, jeg mangler konkrete informationer som jeg kan anvende til mit HiFi, sitet er blevet esoterisk, med masse af indlæg der omhandler emner med tom teori og bedrevidenhed
. Det er sådant set også fint, men det er en hanekamp mellem en håndfuld mennesker om at have sandheden med en masse ord.
Efter min bedste indlevelsesevne er testet er min vurdering at indslagene kun kan have værdi for den håndfuld personer der har interesse i at deltage, så det....

Hifi/high end (Pascal) 20 Aug 2019 23:09 #12120

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
Er sørgeligt at så mange kloge hoveder kun vil disputere som Erasmus, men lyden , musikken??

Hifi/high end (Pascal) 20 Aug 2019 23:33 #12121

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Svalen skrev: Undskyld, men jeg er lige ved at stå af, jeg mangler konkrete informationer som jeg kan anvende til mit HiFi, sitet er blevet esoterisk, med masse af indlæg der omhandler emner med tom teori og bedrevidenhed
. Det er sådant set også fint, men det er en hanekamp mellem en håndfuld mennesker om at have sandheden med en masse ord.
Efter min bedste indlevelsesevne er testet er min vurdering at indslagene kun kan have værdi for den håndfuld personer der har interesse i at deltage, så det....

Vi er meget enige og jeg synes selv det er pænt irriterende at alt efter hånden omhandler ting som ingen kan bevise har en betydning.
Det er efter min mening (og din tror jeg) meget småt med brugbare løsninger der kan forbedre eller ændre lyden hjemme hos en selv.
Det er tæt på at man bliver trampet ned, hvis man bruger et forkert strømstik :-D :-D

Mit setup er ikke noget særligt, men når du nu skriver "musikken" i det andet indlæg, så kan jeg falde fuldstændig i svime og få gåsehud over Pink Floyd på mit system og det er for mig det det hele handler om ;-)

Hifi/high end (Pascal) 20 Aug 2019 23:58 #12122

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
Enig, lad os få anbefalinger til fede skiver god musik, tweaks og alt andet godt om kan berige vores liv og hverdag.
Inspiration frem for konspiration. Hvad betyder kabler, kondensatorer og alt når musikken spiller, har lige været 2 dage til blå festival i Aalborg , med fed lyd (PA anlæg), Hvad handler det hele om???

Hifi/high end (Pascal) 23 Aug 2019 01:20 #12138

• Svalen
  • Svalen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
For nu lige at bidrage til det jeg efterlyser, vil jeg lige nævne efter en større belæring af Kaj fulgte jeg hans råd,
Jeg har Dali mentor 8 høttalere og syntes at toppen var lidt for dominerende. Jeg brugte Talk 3 singlewire højttalerkabel, som i mit tilfælde har overtrumfet div. meget dyrere kabler.
Jeg lavede biwire med Talk 3 til toppen og gamle tykke OFC kabler jeg havde liggende lagt dobbelt til bassen.
Dette bragte mit anlæg i balance, jeg lytter ca. midt i rummet og det er godt dæmpet Så tweaks og kabler kan gøre det sidste til afstemningen af et set up.
Undskyld, men er der nogen der ved om LJ kan lide musik? Henne Vanessa fernandez har lavet nogle flotte sange...så det....

Hifi/high end (Pascal) 23 Aug 2019 01:52 #12139

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Der hvor jeg synes der er meget at hente er mht placeringen af højttalerne.
Jeg går meget op i at lydbilledet står "rigtigt" og f.eks Roger Waters Q-sound CD (Amused to death) står rigtigt.
Mine højttalere står helt ens mht side og bagvæg, forskellen er under 1 cm på de 2 højttaleres afstand fra side og bagvæg.
Kabler der bruger jeg noget hvor jeg er sikker på der ikke er tab - jeg bruger noget 4 AWG kabel til hele frekvensområdet (tabel nedenunder)
Klangbalancen justerer jeg via DSP og ud fra målinger sammen med hvad jeg synes lyder godt.
Det stemmer for det meste overens, men det er nemmere at finde ud af hvor der skal sættes ind ved at kigge på en måling :-D

Kender eller har du denne CD plade ? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan andre opfatter dens lyd

Bilag:

Hifi/high end (Pascal) 25 Aug 2019 08:16 #12144

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4

Thomas skrev: Der hvor jeg synes der er meget at hente er mht placeringen af højttalerne.
Jeg går meget op i at lydbilledet står "rigtigt" og f.eks Roger Waters Q-sound CD (Amused to death) står rigtigt.
Mine højttalere står helt ens mht side og bagvæg, forskellen er under 1 cm på de 2 højttaleres afstand fra side og bagvæg.
Kabler der bruger jeg noget hvor jeg er sikker på der ikke er tab - jeg bruger noget 4 AWG kabel til hele frekvensområdet (tabel nedenunder)
Klangbalancen justerer jeg via DSP og ud fra målinger sammen med hvad jeg synes lyder godt.
Det stemmer for det meste overens, men det er nemmere at finde ud af hvor der skal sættes ind ved at kigge på en måling :-D

Kender eller har du denne CD plade ? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan andre opfatter dens lyd

Det er det jeg kalder en sovset hifiiiiii... sound/produktion noget jeg selv piller af med det samme hvis jeg ikke tilfældigvi er vild med musikken ,
Man kunne få et forkert indtryk af hvordan dit system lyder når man ser på de lyd anbefalinger du giver, jeg håber virkelig du høre disse plader fordi du kan lide musikken og ikke fordi du synes de har en fantastisk hi fi lydkvalitet. Igen vil jeg påpege vigtigheden af at skille begrebet hifi fra musik , musiksmag og musik-manipolering for at når nogen vegne med sin lydkvalitet.

Og så skulle du måske gå lidt mere op i at man ikke kan forveksle en kane og en karet på dit anlæg ,ind om vov vov lige er 10 cm længere fremme eller tilbage.
Men ellers korrekt, en højtaler opstilling bør være pinlig symmetrisk inklusiv omgivelserne omkring højtalerne. Kan det ikke lade sig gøre, eller man vil optimerer situationen/akustikken.
Så bør man lave en dead-end som går ud på at eliminerer alle refleksioner i området omkring og fra selve højtaleren ca. halvt ud i rummet . det kan gøres manuelt med diverse dæmpning materialer
Eller alternativt via en Beolab 90 i narrow mode.
Hi-Fi består af præcision og klang

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Hifi/high end (Pascal) 25 Aug 2019 12:08 #12146

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev:

Thomas skrev: Der hvor jeg synes der er meget at hente er mht placeringen af højttalerne.

Det er det jeg kalder en sovset hifiiiiii... sound/produktion noget jeg selv piller af med det samme hvis jeg ikke tilfældigvi er vild med musikken ,
Man kunne få et forkert indtryk af hvordan dit system lyder når man ser på de lyd anbefalinger du giver, jeg håber virkelig du høre disse plader fordi du kan lide musikken og ikke fordi du synes de har en fantastisk hi fi lydkvalitet. Igen vil jeg påpege vigtigheden af at skille begrebet hifi fra musik , musiksmag og musik-manipolering for at når nogen vegne med sin lydkvalitet.

Og så skulle du måske gå lidt mere op i at man ikke kan forveksle en kane og en karet på dit anlæg ,ind om vov vov lige er 10 cm længere fremme eller tilbage.
Men ellers korrekt, en højtaler opstilling bør være pinlig symmetrisk inklusiv omgivelserne omkring højtalerne. Kan det ikke lade sig gøre, eller man vil optimerer situationen/akustikken.
Så bør man lave en dead-end som går ud på at eliminerer alle refleksioner i området omkring og fra selve højtaleren ca. halvt ud i rummet . det kan gøres manuelt med diverse dæmpning materialer
Eller alternativt via en Beolab 90 i narrow mode.

Læse kan du så heller ikke :silly:
Det er vigtigt at kunne læse og forstå det der er skrevet :-D
Jeg var så så dum at svare dig her endnu engang selvom jeg egentlig hellere vil springe alt af dit over, men på den anden side er du jo lettere komisk så lidt sjovt er det alligevel.
Har dig og kondensatorKaj gået på samme skole og leget med elektronik i samme boligkvarter ?
Ens for jeg begge er i hvert fald at når snakken går på de 10 sekunder eller hifi2you/mig, så gør det mest ondt når i sidder ned :-D
Du er dog en lille tand foran KondensatorKaj, du du ikke benytter dig af envejskommunikation.
Men meget ens er i mht at ville klappes på ryggen og forsvinde ud i den blå luft når det kommer lidt tæt på afsløringer, her tænker jeg på billigt bras kontra dyrt selvbyg der knapt kunne skelnes fra hinanden og så lige de skønne 10 sekunder som åbenlyst skræmmer jer 2 helt ekstremt.

Leveret af Kunena Forum