HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hifi / high end (Pascal)

Hifi / high end (Pascal) 06 Jul 2019 19:52 #11853

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Hvilke hifi/high end forstærkere bruger Pascal som indmad ?
Ja for den sags skyld også PA.

Mener at kunne spore at Jeff Rowland bruger Pascal moduler i en af hans, men ved ikke hvilket modul
stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Thomas.

Hifi/high end (Pascal) 06 Jul 2019 20:08 #11854

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
Img Stageline STA-1000D bruger Pascalmoduler

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 08:02 #11855

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Rowland har vist også benyttet sig af LM3886 :-D :-D :-D

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 09:37 #11856

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4
Igen en tråd fra Thomas (eller er der tale om Jpoulsen som ikke kan høre forskel på en karat og en kane med bjælder).

En tråd som i den grad udstiller at man ikke forstår og ikke ved hvad der kan skabe high-end lyd , se de bruger billigt PA eller andre billige moduler og sælger det for sindsyge summer.
For høje priser kan jeg godt være enig i , men vi har et frit marked og man tager hvad man kan for en vare , det gælder i alle brancher ikke kun high-end.
Tror ikke der er nogen der betaler fuld pris for de produkter , der må være plads til nogle gedigne rabat'er.

Jeg har selv lavet en United dvd afspiller til ca. 300 Kr. om til high-end , igen er konstruktionen stabil , så kan der komme stort en hvilken som helst lyd ud af sådan en konstruktion, ved at arbejde med de komponenter som indgår i konstruktionen, inklusiv kabler sikringer og stik/bøsninger., og ikke mindst strømforsygningerne.
Var det kun konstruktion og dets data som alene bestemte lydresultatet så havde man for længst lavet perfekte apparater , men hi-fi stritter stadigvæk i alle retninger, fra rør amp's til klasse D , fra vinyl til streaming., fra truuuthorn til lukket system Hvorfor?. Man har ikke opnået en fuldstændig naturtrohed som man eksembelvis har tilnærmet sig ganske godt inden for billedebranchen.
Man søger stadigvæk efter den naturtro lyd , og meget hi-fi har desværre udviklet sig til at være hvad hver enkelt kan lide. som det kendes fra musik og mad.

Tilbage til United dvd player'en til 300Kr. der er naturligvis brugt de billigste komponenter/materialer der kan opdrives, hvilket typisk også er dem som lyder dårligst.

Det er ikke nødvendigt at skifte det hele ,det er nok at plante lidt "roser hist og her på lossepladsen" så vil det være dem man ser/hører , vil dog sige typisk er stik/bøsninger kabler næsten altid hver at udskifte fuldstændigt i så billigt udstyr, man bør også have focus på analogdelen ,det kan tit være en fordel også her at udskifte den helt. andre gange kan det være nok at skifte komponenter opamps osv.

Der arbejdes så videre med strømforsyningen, er der fælles strømforsyning til noget hvor der ikke burde være det , så adskilles dette med helt separate forsyninger , gerne helt tilbage til 230VAC , men søger for rigeligt med kapacitet , man kan bruge LC eller CLC led såkaldte choke og kondensatorer med stor fordel, især virknings-fuldt hvor noget analog skal adskilles fra digital , brug ingen regulering, eller simpel regulering med zenerdioder/shuntregulering hvor det er nødvendigt , brug rigeligt kapacitet og evt. choke til at stabilisere, det mener jeg er godt for lyden, man kan går til ekstremerne og bruge batterier som strømforsygning , hver opmærksom på at batterier lyder forskelligt litium lyde på en måde, blybatterier på en anden , og carbon på en tredje osv , pil dårlige støjfiltre ud osv. dæmp mekanisk, underlag osv , selve drevet og kassen.

Nu vil jeg ikke anbefale at gøre det ovenstående, det var kun et eksembel og et eksperiment som jeg har udført.
En dvd indeholder udover elektronik også en mekanisk del som er af meget ringe kvalitet i en 300 Kroners afspiller , man kan dæmpe værket og sikre optimal forsyning til drevet, men holdbarhed osv er der ikke meget gøre ved.
Begiver man sig ud i sådan et projekt så vælg en bedre grundkonstruktion især mekanisk.

Har fulgt samme fremgangsmåde med mine UCD forstærkere. Da jeg satte dem op første gang spillede de virkelig dårligt , i forhold til den klasse A forstærkere de skulle erstatte ,UCD spiller stadigvæk dårligere end klasse A forstærkeren , selv efter heftigt modifikations-arbejde efter ovenstående retningslinjer, men forskellen er ikke så markant mere , og resultatet er acceptabelt hvad det ikke var til at starte med.
Jeg kan nu pudse glorien i forhold til miljø, og glæde mig over en mindre strømregning. Men som sagt lidt ringere lydresultat end hvad der er ultimativt muligt..

Det koster penge at lave disse ting , der skal indhøstes viden/erfaring om hvad der skal gøres ,igen penge , et dyrt apparat kan ikke sælges uden det har et godt design ,igen penge, dyre apparater laves i små serier ,det koster i forhold til et maseproduceret apparat, selve detail-ledet er langt dyre for high-end, service hjemlån udstillinger reklame , lang tid hvor apparatet bare står og samler støv osv., det koster alt sammen , og jeg kender ingen som er blevet stinkende rige i high-end branchen., eller har hørt om nogle.
Hi-Fi består af præcision og klang

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 13:08 #11857

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hold da op Lydjørgen aka Torben Kristiansen, du har da et mindre problem, du lyder snart lige som Kaj :-D

Jeg gider såmænd knap nok at svare på det du skriver men kan da ret nemt forestille mig at klang og præcision er bedre her end hos dig og det er ennda med standard skod elektronik.
Er det virkelig så hårdt at skifte det ene og det andet, kæmpe en brag kamp med al elektronikken og endda lave en high end afspiller ud af en 300,- kroner DVD og så læse at andre kommer frem til bedre eller mere præcise resultater end du gør og så med helt almindelig standard elektronik ?
Måske finder du ud af, ligesom Kaj, at standard elektronik faktisk spiller ganske fortrinligt og fint måler sig med modificeret elektronik, hvem ved ? Den dag du finder ud af at forskellene er forsvindende lille med mindre du kører elektronikken (forstærkerne) til kanten og måske bliver taget med bukserne helt nede ved anklerne, kan det være at du kaster håndklædet i ringen og begynder at skrive om klimaet :-D
Men hvordan skal man overbevise dig...... Blindtest virker ikke, vi må ikke se eller høre dit setup, data siger ingenting og man kan heller ikke måle noget af det........... Hvad gør man så for at overbevise dig ?

EDIT:
Det mest underlige af det hele er at du omtaler tit Duelund som lidt af din læremester og har stor respekt for ham.
I gør bare stik modsat af hinanden og det kan være lidt svært at forstå.
Steen Duelund lavede højttalere helt fra bunden, selv enhederne og det spillede fremragende med STANDARD forstærkere osv
Du mener der imod at STANDARD højttalere kan bringes op i highend lydklassen ved at modificere elektronikken.

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 13:10 #11858

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev: Rowland har vist også benyttet sig af LM3886 :-D :-D :-D

Ja det er ikke engang løgn :-) Hvordan den spiller aner jeg ikke, men jeg har hørt Model 1 og det er en lille stærk 60 watter der spiller på stort set hvad som helst af højttalere

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 14:34 #11859

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
JBLpro bruger Pascal.

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 14:58 #11860

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev: Hold da op Lydjørgen aka Torben Kristiansen, du har da et mindre problem, du lyder snart lige som Kaj :-D

Jeg gider såmænd knap nok at svare på det du skriver men kan da ret nemt forestille mig at klang og præcision er bedre her end hos dig og det er ennda med standard skod elektronik.
Er det virkelig så hårdt at skifte det ene og det andet, kæmpe en brag kamp med al elektronikken og endda lave en high end afspiller ud af en 300,- kroner DVD og så læse at andre kommer frem til bedre eller mere præcise resultater end du gør og så med helt almindelig standard elektronik ?
Måske finder du ud af, ligesom Kaj, at standard elektronik faktisk spiller ganske fortrinligt og fint måler sig med modificeret elektronik, hvem ved ? Den dag du finder ud af at forskellene er forsvindende lille med mindre du kører elektronikken (forstærkerne) til kanten og måske bliver taget med bukserne helt nede ved anklerne, kan det være at du kaster håndklædet i ringen og begynder at skrive om klimaet :-D
Men hvordan skal man overbevise dig...... Blindtest virker ikke, vi må ikke se eller høre dit setup, data siger ingenting og man kan heller ikke måle noget af det........... Hvad gør man så for at overbevise dig ?

EDIT:
Det mest underlige af det hele er at du omtaler tit Duelund som lidt af din læremester og har stor respekt for ham.
I gør bare stik modsat af hinanden og det kan være lidt svært at forstå.
Steen Duelund lavede højttalere helt fra bunden, selv enhederne og det spillede fremragende med STANDARD forstærkere osv
Du mener der imod at STANDARD højttalere kan bringes op i highend lydklassen ved at modificere elektronikken.

Jeg har efterhånden skrevet så meget om dette og du har stadigvæk ikke fattet en skid , jeg indrømmer gerne at rent elektronisk, teori og målemæssigt har jeg heller ikke fattet noget, derfor skriver jeg stadigvæk i håbet om en forklaring dumper ned i hovedet på mig fra andre, eller andre inspirer mig til løsningen.

Men grundprincippet har jeg fattet. hver komponent har en lydsignatur skabt af dens elektriske egenskaber , af de materialer komponenten er realiseret med , plus dæmpningen af komponenten.
Lydsignatur fra en komponent er som coatning af højtalere, det giver samme lyd på alle højtalere mere eller mindre, en komponent giver samme lyd mere eller mindre uanset i hvilken sammenhæng den sættes, du kan genkende lyden uanset om komponenten sættes i højtaleren eller i forstærkeren, det giver stort set samme resultat.

Det er Duelund's rose princip ,man ser , lægger mærke til rosen og udelukker skraldet, kan også se det er blevet linkwitz's motto på hans forside.
citat"What you hear is not the air pressure variation in itself
but what has drawn your attention
in the streams of superimposed air pressure variations
at your eardrums"citat slut.

Muligt han mener det på anden måde end Duelund.
Men pointen er den samme, og der er ingen elektrisk eller målemæssig metode til at forklarer eller efterligne dette, det er bare sådan hjernen fungerer.
Om du sætter den vellydende kondensator i højtaleren eller i forforstærkeren har ingen betydning for hvordan den opleves , jeg vil endda påstår at lydsignaturen nok slår mere igennem i forforstærkeren eller et hvilket som helst andet sted i elektronik-kæden inklusiv strømforsygningen end i højtaleren.

Rigtigt Duelund åbnede mine øjne for dette aspekt af hi-fi som jeg havde registreret inden jeg mødte Duelund, men jeg troede det var mig der var tosset og hørte forkert, jeg havde en lang elektronik uddannelse jeg vidste nok hvordan tingene hang sammen, og det jeg oplevede var fuldstændig i konflikt med alt den elektronikteori jeg kendte til.
Men Duelund demostrede på overbevisende måde, Jeg måtte konstaterer at der var nået her som ikke var dækket af hverken måling eller teori.

Samtidig gav det jo en glimerende forklaring på at at hifi branchen ser ud som den gør , stritter i alle retningen ,og "snakeoil/tweak er en del af det hele, kabler underlag osv , og det forklarer at alle anlæg/elektronik/ lyder forskelligt på trods af det meste er meget tæt på at være perfekt , så perfekt at det ikke giver mening at der skulle være en lydforskel.

En komponent/apparat kan som sagt for en anden lyd bare ved at dæmpe med støbemasse bruge bestemte underlag osv. Faktisk meget analogt med hvad der kan opleves med højtalere.

Duelund havde også gjort erfaringer for at nogle materialer simpelthen lød bedre end andre , naturlige og rene materialer lød typisk bedst og var dyrest.
Der er heller ingen smutveje/eks.v. metaliseret kondensator osv til at lave en velydende kondensator eller modstand, den vil bliver relativ stor ,sådan er det bare.

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 16:12 #11861

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nej i følge dig, Kvk og Kaj har jeg intet fattet - overhovedet. Eller har jeg ?
Hvordan kan det være at Amused to death står mere præcist her end du fortæller det gør ved dig ?
Mit står stort set som jeg husker det gjorde på Dali fabrikken med 2 x Dali Gravity + Dali Megaline, men det er selvfølgelig også standard elektronik :silly: Hunden husker jeg som det tydeligste som stående noget bagud i forhold til på linje med ørerne
Jeg kan læse at flere andre skriver at hunden står til ude højre BAG dig og ikke lige ud fra skulderen som du skriver. Er vi alle sammen forkert på den og du som den eneste har ret ?
Når du nu har disse evner, hvorfor køber du så ikke en integreret forstærker til, lad os sige 10.000,-........ Køber en flot kasse til, lad os sige 10.000,- ialt 20.000,- og laver den om så den spiller som du nu skriver du kan få det til og som ALLE vil kunne høre........ Med de priser der er på high end i dag, så ville du nok kunne sælge sådan en for 3-400.000,-
Jeg havde gjort det lige med det samme, men som du skriver fatter jeg ikke en skid og så giver det jo sig selv ;-)

For ikke så længe siden hørte jeg et setup med en forforstærker du har bygget........... Skal den brumme så der skal skrues godt op før man ikke hører det ? Er det noget af lydsignaturen ? Min elendige, skod hjemmestrikkede, fuskede pre amp incl tilføjet dsp siger ingenting før jeg trykker play, er det en fejl ?

Har du egentlig hørt de Pascal moduler siden du kan sige så sikkert at det nærmest er noget bras ? Mon ikke de spiller mindst ligeså godt som Kaj´s kina ting, som spillede op med hans extreme low z amp, som spillede lidt bedre end Elabs Bigfoot som også er modificeret og dermed voldsomt meget bedre end standard versionen 800XE ? Kan du se hvor jeg vil henad ;-)

Husk forresten at når jeg poster noget af mit her, så er det for evt at give andre personer ideer, blod på tanden osv, ikke for at fortælle at de er nogle idioter der intet fatter eller at mit er verdens bedste ;-)

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 21:52 #11862

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 3
  • Modtagne Tak: 65
Gato laver måske de flotteste forstærkere med Pascal. Minidsp har også brugt pascal.

Hifi/high end (Pascal) 07 Jul 2019 22:05 #11863

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Four audio laver noget avanceret med FIR og Dante

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 09:05 #11865

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev: Nej i følge dig, Kvk og Kaj har jeg intet fattet - overhovedet. Eller har jeg ?
Hvordan kan det være at Amused to death står mere præcist her end du fortæller det gør ved dig ?
Mit står stort set som jeg husker det gjorde på Dali fabrikken med 2 x Dali Gravity + Dali Megaline, men det er selvfølgelig også standard elektronik :silly: Hunden husker jeg som det tydeligste som stående noget bagud i forhold til på linje med ørerne
Jeg kan læse at flere andre skriver at hunden står til ude højre BAG dig og ikke lige ud fra skulderen som du skriver. Er vi alle sammen forkert på den og du som den eneste har ret ?
Når du nu har disse evner, hvorfor køber du så ikke en integreret forstærker til, lad os sige 10.000,-........ Køber en flot kasse til, lad os sige 10.000,- ialt 20.000,- og laver den om så den spiller som du nu skriver du kan få det til og som ALLE vil kunne høre........ Med de priser der er på high end i dag, så ville du nok kunne sælge sådan en for 3-400.000,-
Jeg havde gjort det lige med det samme, men som du skriver fatter jeg ikke en skid og så giver det jo sig selv ;-)

For ikke så længe siden hørte jeg et setup med en forforstærker du har bygget........... Skal den brumme så der skal skrues godt op før man ikke hører det ? Er det noget af lydsignaturen ? Min elendige, skod hjemmestrikkede, fuskede pre amp incl tilføjet dsp siger ingenting før jeg trykker play, er det en fejl ?

Har du egentlig hørt de Pascal moduler siden du kan sige så sikkert at det nærmest er noget bras ? Mon ikke de spiller mindst ligeså godt som Kaj´s kina ting, som spillede op med hans extreme low z amp, som spillede lidt bedre end Elabs Bigfoot som også er modificeret og dermed voldsomt meget bedre end standard versionen 800XE ? Kan du se hvor jeg vil henad ;-)

Husk forresten at når jeg poster noget af mit her, så er det for evt at give andre personer ideer, blod på tanden osv, ikke for at fortælle at de er nogle idioter der intet fatter eller at mit er verdens bedste ;-)

Har jeg taget fejl med hensyn til dine hensigter med tråden , så undskylder jeg , men til mit forsvar synes jeg det lignede en af dine ondt i røven tråde over priser og high-end branchen.generelt.
Endnu mindre forstår jeg af trådens formål når der her på forummet har kørt en fin tråd om emnet. http://hifi2you.dk/index.php/forum/forstaerkere/412-pascal-til-billig-penge?start=0

Håber mit skriv om ikke andet fortæller at det er stort set ligegyldigt hvilket klasse D modul men bruger som base for sit hig-end produkt , de virker stort set alle på samme måde , de har alle samme midemåldige lydkvalitet med små nuancer forskelle, dette forhold kan som sagt ændres radikalt/markant., det er netop det high-end bl.a. går ud på, som nævnt skal der ikke meget "woodo" til.. så kan lyden ændres uden det kan måles og uden der er en fornuftig teori.
Man er naturligvis i sin fulde ret til at påstår at der så ikke kan være en lydændring , at det hele må være indbildning og hallucinationer hos lytteren.
Det mener jeg så ikke det er som jeg har forsøgt at sandsynliggøre i min beskrivelse af hvordan branchen faktisk ser ud.

Angående den løbende diskussion om Amused to death som fuldstændig er løbet af sporet , nogle udråber pladen som en facitlisten for hi-fi det er jo helt ude i hampen.
Alt på den plade er manipuleret konstrueret elektronisk , og er der noget elektronik/hi-fi er godt til så er netop at gengive elektronisk lyd, meget være står det til med gengive klang og perspektiv af live musik med akustiske instrumenter.

Den dokumentation der er om vuf vuf er følgende, her fra selve pladecoveret:
If the dog barking at the beginning of the record doesn’t sound as
if he’s in the yard next door then your speakers are out of phase.”
Yard kan oversættes som have gårdsplads eller gård intet eksakt om placering andet ind det er inde hos naboen.

Kaj linkede til en "facitliste" fra Positiv Feedback hvor der skrives:
Listen for the dogs barking WAY off your right shoulder—outside your wall,
Det er som jeg hører det, det vanskelige er få hundene helt stabile samlet og helt naturtro , samtidig med at de er 30-40 m væk og helt løsrevet fra anlægget ,
Således at man kan snyde folk til at tro at de faktisk høre gø'en fra naboen og ikke noget fra selve anlægget, altså en kombination af præcision og naturtro klang.
Her må du jo mangle en hel del siden du kan forveksle en kane/slæde med bjælder med en karat..

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 10:39 #11866

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kan vi lave en aftale om at fnidder holdes i PB? Det er svært at følge et emne når hovedparten er meget lange indlæg der intet har med emnet at gøre.

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 11:05 #11867

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Kjeldsen skrev: Kan vi lave en aftale om at fnidder holdes i PB? Det er svært at følge et emne når hovedparten er meget lange indlæg der intet har med emnet at gøre.

Flet næbbet og hold op med at nedgøre andres indlæg, jeg vil have lov at svarer på de tilsvininger som kommer fra Thomas, og kan du ikke finde ud af at springe det over du ikke gider læse, så brug mit link. http://hifi2you.dk/index.php/forum/forstaerkere/412-pascal-til-billig-penge?start=0 fin tråd om emnet alt er stort set sagt

Og hvad er det som er så interessant ved det modul, absolut intet mener jeg, det ligner alt andet ,du kan ingengang købe dem løst som privat, .og er der tale om et opkog fra ICE power så er det virkelig uinteressant.

Hifi/high end (Pascal) 08 Jul 2019 11:22 #11869

• WymaxReborn
  • WymaxReborn's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Modtagne Tak: 11

Lydjørgen skrev: Her må du jo mangle en hel del siden du kan forveksle en kane/slæde med bjælder med en karat..

Jeg tror mere det, også det andet sted, hvor diskussionen først opstod, er et spørgsmål om hvad folk egentlig forstår ved en karet, og om de overhovedet ved hvad det er. Og om det overhovedet har nogen som helst betydning for diskussionen, den går vel mere på hvordan den, om det så er en kane, slæde, eller karet, lyder.
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot , men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Magtens vilje er stor!

Leveret af Kunena Forum