HiFi2you Banner11

Klasse D

Mere
6 år 9 måneder siden #6942 af Miki
Besvaret af Miki på emne Klasse D
Jeg synes altid jeg er blevet skuffet når jeg har modificeret en strømforsyning til det "bedre", flere farad, lavere esr osv. osv.
Når jeg har målt på det, har modifikationerne udgjort en forbedring. I mine tilfælde tror jeg mine forventninger har været alt for høje og modifikationerne har ikke været hørbare.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #6943 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Klasse D
@Miki

Ud fra erfaring med mine seneste to "ens" forstærkere er jeg enig med dig. Kondensatorerne i den ene er næsten 50% større end i den anden. For jeg skulle da lige prøve om ikke større kondensatorer gav en hørbar forskel, nu jeg havde chancen for at sammenligne, da jeg i indkøbet til den og de store monotrin kunne få samme kondensator med større kapacitet til samme pris. Efter en indkøringsperiode hvor forventningens glæde er fordampet oplever jeg ingen hørbar forskel. Og er der en forskel er den markant overstrålet af forbedringen ved at konstruere et helt nyt biaskredsløb, som magtede at holde sammen på de to forstærkerhalvdele, når de fik lov at yde.

Og så er det måske værd at tilføje at ændringen slet ikke var udført med henblik på en lydforbedring, men for at få bedre styr på temperaturstyringen i udgangstrinnet. Til min store overraskelse opnåede jeg på overbevisende måde begge dele. Ændringen blev efterfølgende indført i den først byggede med samme entydige resultat.

Derefter tog jeg skridt til at parallelkoble mine to separate strømforsyninger, så udgangstrinene begge havde adgang til at trække på den dobbelte kondensator og transformator kapacitet. Det strammede hørbart op på basgengivelsen uden træerne voksede ind i himmelen og udgangseffekten ved én kanal drevet steg fra 330W/6,6 Ohm til 435W i samme impedans. Effektmæssigt er det således ikke ligegyldigt hvor strømstærke transformatorerne er.

Som Nielsen har været inde på er det nødvendigt at have to enheder for at kunne sammenligne. Før og efter.
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden #6944 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Klasse D

nv skrev: Kaj skrev: "Strømforsyning og forstærkerelektronikken følges ad i konstruktionsfasen."

hej Kaj.
Mit indlæg drejede sig ikke om elektronikken internt i min Daner pre,
men om den medfølgende (standart?) Marelco-transformer til at stikke i stikkontakten.
Om den indgik i den oprindelige konstruktion, eller om den kom til siden, for at lette DEMKO-godkendelsen, kan jeg ikke vide.
Men summa-sumarum- lige præcis DEN, "billigt af udseende" strømforsyning (og derfor uden salgsgas), viste sig at være den bedste.
Jeg lærte, jeg ikke bare kunne skille et ultimativt produkt, udskifte original-stumper med nok så dyre og imponerende stumper, og tag for givet produktet blev bedre.


Det var ganske rigtig en Marelco transformer, som fulgte med til en Daner Detal.
Grunden til det var, at dem havde de hos Aarhus Radiolager.
De blev forsynet med et blåt kabel, som jeg engang forsøgte at skifte til noget eksotisk, men det var nedtur, så tilbage med det blå.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • nv
  • Gæst
  • Gæst
6 år 9 måneder siden #6945 af nv
Besvaret af nv på emne Klasse D
hej Nielsen.
Til min Daner Expan (pre-pre for dem der ikke ved) hører en tilsvarende Marelco-transformer med, bare tilsat et coaxialt kabel fra vdH.
Hvis jeg benytter Marelco med vdH på min Detal, bliver resultatet mere flyvsk mindre substansfuldt.
Måske fordi vdH-kablet tilsætter lidt sovs (sammenlignet med det blå- LG-58- kabel)?
Men omvendt, benytter jeg det blå lg-58 til prepre, hører jeg ikke forskel.
(Det coaxiale vdH-kabel giver jo god mening til de sarte signaler, der kommer i prepre . jeg skal ikke kunne sige, om det gør forskel for dem med brum-problemer.)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum