HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pascal s-pro2

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 10:28 #11981

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4

Thomas skrev:

Gnidske skrev: Det gør vel heller ikke Beolab 90 ubrugelig at den er forsynet med 18 stk. klasse D forstærkere pr. højttaler

Sådan lige umiddelbart vil jeg tro at Beolab 90 ligger i top 10 mht lyd og det er så med så godt som standardenheder og umodificerede Klasse D forstærkere og som du selv skriver, så 18 stk pr højttaler.
Ud fra hvad der kan læses på nettet så burde man knapt kunne genkende et instrument på den højttaler, da bare bi-amping er et NOGO i manges øjne (2 ens forstærkere er FOR forskellige til at spille godt sammen), her er der så 18 stk som oven i købet er helt standard :-O

De irriterer mig at man ikke kan tale om hifi , sige de ting man har erfaret , uden nogen straks skal blive fornærmede fordi de tilfældigvis har det som omtales som dårligt eller en dårlig løsning..
Hvad med at løfte sig op over sig selv og ens udstyr , hvem for nået ud af vi hver især forsvare vores eget udstyr for enhver pris.. hvem for nået ud af at høre på en Skoda fanatiker.

Beolab 90 er god på trods af ICEpower , og ikke på grund af ICEpower, jeg taler ikke om et samlet system , jeg taler om den enkelte byggeblok, i enhver test hvor ICEpower har deltaget er de konsekvent blevet vurderet som det dårligste klasse D modul , mine egne erfaringer siger det samme.
Som nævnt mange gange er det svært at forstille sig en forbedring før man høre den, og man undre sig derefter over hvordan man kunne leve med lyden før.

Man kan have noget godt, derefter noget skidt , og noge godt igen, og slutresulatet kan blive laaaangt bedre end det svageste led, så ordsproget en kæde er ikke stærkere end det svageste led er noget direkte vrøvl i forbindelse med hifi..

"Rosen" det gode ved Beolab 90 er utvivlsomt dens DSP som kan sikre korrekt frekvensgang osv. under alle forhold og samtidig etablerer en Live end/Dead end , forkortet LEDE. et princip som sikre så meget direkte lyd i ørene som muligt uden rumpåvirkning.

For a underbygge dette er her et par citater fra Stereophile "I spent that first evening listening to the BeoLabs before any room equalization, but there's no reason to dwell on that. First, without EQ, the sound was more a product of my room than was intended"

Det fortæller at den grundlæggende kvalitet af Beolab er sikkert ok middel men intet gennembrud.
Indførsel af LEDE rumtuning osv vil iøvrigt have mindre og mindre indflydelse jo bedre de klanglige kvaliteter og præcisionen er i grundanlægget, på samme måde som rummet skal være ufatteligt dårligt hvis akustiske live instrumenter klang og lyd signatur ligefrem skal ødelægges, det har jeg faktisk aldrig oplevet. men ret tit oplevet ved hifi..

Der fortsættes i testen
"In Wide mode, the BeoLab 90s sounded like very good conventional loudspeakers, From that point on, I used Wide mode mostly to demonstrate to myself and to others just how remarkable the BeoLab 90s could sound in Narrow mode, in which I did all of my critical listening. (For its part, Omni mode is, well, party mode. I'll say no more about that). "
I wide mode virker Beolab som en almindelig højttaler, i narrow mode som en højtaler med LEDE og omni mode taler for sig selv.

Ingen tvivl om at denne anmelder er meget fokuseret på præcision noget som mange hifi entusiaster er fordi de typisk mangler en reference eller gå mere op i om lyden tiltaler dem end om det er hifi.

Ingen tvivl om han falder for LEDE princippet ,resten virker til at være stort set ordinært.
Jeg er helt enig det er en rigtig god ting at nulstille rummet , og jeg kan ikke andet end tage hatten af for B&O for at indfører en teknik som gør at lyd har fået en variabel mindre, løst på den rigtige måde og ikke via lappeløsninger. Og uden stuen bliver præges af voldsomme akustiske tiltag, for det skal der til hvis en LEDE skal være effektiv.
Hi-Fi består af præcision og klang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 11:17 #11982

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
Den første lyttesession han havde, hvor han spillede i omni mode, spiller 2/3 af enhederne skråt bagud, så det giver et meget diffust lydbillede, højttaleren er slet ikke beregnet til at blive brugt på den måde
i Wide mode spiller den ogsa som LEDE bare mindre udpræget, mange synes bedst om den i denne indstilling.

Ligegyldigt hvor mange roser du planter på en losseplads er det stadig en stinkende lossepladsdet gør en rose overhovedet ingen forskel på

Sidste redigering: af Gnidske.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 12:27 #11983

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Hvis man selv har plantet rosen og måske endda selv avlet den, så kan man sikkert blive så forblændet af den at man overhovedet ikke lægger mærke til resten af lossepladsen ;-)
Det lyder godt nok utroligt at dårlige klasse D forstærkere skulle blive enormt gode af at få en DSP bag sig, og det vil i princippet sige at de samme dårlige klasse D forstærkere vil spille enormt godt i et optimalt lytterum - uden dsp - men det gør de så åbenbart ikke.

Jeg bliver ikke det fjerneste fornærmet over at du mener mine Pascal moduler er noget bras, for jeg er selv ganske tilfreds og du synes jo at alt er noget bras selvom du samtidig gerne vil vide hvor man kan f fat i det henne :silly:

Nu skal det så ikke handle om mine moduler selvom tråden hedder Pascal, for det er jo promovering, så jeg kan kun sige at jeg slet ikke kender den Beolab 90 andet end af omtale og synes det er utroligt at B&O kan få topklasselyd ud af elendige klasse D moduler ved at tilføje en DSP som sætter en stor del af rummet ud af spil of retter frekvensgangen til.
stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Sidste redigering: af Thomas.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 12:39 #11984

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Gnidske skrev: Den første lyttesession han havde, hvor han spillede i omni mode, spiller 2/3 af enhederne skråt bagud, så det giver et meget diffust lydbillede, højttaleren er slet ikke beregnet til at blive brugt på den måde
i Wide mode spiller den ogsa som LEDE bare mindre udpræget, mange synes bedst om den i denne indstilling.

Ligegyldigt hvor mange roser du planter på en losseplads er det stadig en stinkende losseplads det gør en rose overhovedet ingen forskel på

Det er jo netop det Beolab viser, ICEpower er en losseplads, det er bevist den ene gang efter den anden, i mit forrige indlæg linkede jeg til en monster Tripath forstærker på et "Ikea bord", ICEpower lød som en transistorradio forhold til denne , man troede simpelthen det var løgn at der kunne være så stor forskel uden noget var defekt.
Nu ligger det en del år tilbage og man må da håbe at ICE modulerne har udviklet sig. men de har de andre jo også.

Den er god nok der kan være masser af "skrald" i et system og resultatet kan blive godt bare der er et par "roser" det er en af de ting som jeg ikke kan forklarer via elektronik teori.
Det positive er at alt kan opgraderes , det kan altid blive en tand bedre, men det koster og giver ikke forholdsmæssigt så meget lydforbedring efter de første "roser er plantet".
Eksempelvis vil B&O ikke kunne sælge Beolab hvis de opgraderede lige så meget som jeg og andre DIY folk gør prisen ville havne direkte i himlen og produktet skal også godkendes, og forestil dig lige 18 stk. "Ikea bord forstærkere" og ikke mindst prisen, det er en af fordelene ved DIY at sådanne ting stopper ikke en.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 12:40 #11985

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

WymaxReborn skrev: Det kan - KAN - muligvis være en af forklaringerne på at high-end er dyrt, når man er nødt til at anvende en lækker kasse :woohoo: ;-)

Nu er jeg faktisk blevet så glad for disse Pascal moduler at jeg har bestemt mig for at lave 2 kasser i samme form som de viste, bare noget pænere :-D :-D :-D

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 12:45 #11986

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev: Den er god nok der kan være masser af "skrald" i et system og resultatet kan blive godt bare der er et par "roser" det er en af de ting som jeg ikke kan forklarer via elektronik teori.

Hvor i er problemet så i at jeg nu bruger de Pascal moduler ? Du aner ikke hvad resten består af i den forstand ! Hvis jeg har et par roser i mit setup, så kan både de Pascal moduler, modstandene og afkoblingen i min "brokoblingsenhed" være lige meget.
I guder hvor du modsiger dig selv og leder efter undskyldninger for at få ret !!

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 12:56 #11987

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev: Den er god nok der kan være masser af "skrald" i et system og resultatet kan blive godt bare der er et par "roser" det er en af de ting som jeg ikke kan forklarer via elektronik teori.

I guder hvor du modsiger dig selv og leder efter undskyldninger for at få ret !!

Behøver ikke lede efter undskylninger, jeg har altid ret , det er en naturlov 8-) .

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 15:08 #11988

• Gnidske
  • Gnidske's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 3
Rosen på lossepladsen kan, ligesom meget andet hifi gøgl, ikke registreres i en "Blindtest"

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 15:18 #11989

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Gnidske skrev: Rosen på lossepladsen kan, ligesom meget andet hifi gøgl, ikke registreres i en "Blindtest"

Bilag:

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 16:25 #11990

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 6

Thomas skrev:

Gnidske skrev: Rosen på lossepladsen kan, ligesom meget andet hifi gøgl, ikke registreres i en "Blindtest"

:-D :-D :-D
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 16:46 #11991

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Ved ikke hvad du har gang i og hvad du vil fortælle ,men jeg gav dig et eksempel for et par indlæg siden hvor der helt sikkert ikke var brug for en blindtest eller bare spidse øre, det er nok den mest markante forskel jeg nogensinde har oplevet på to forstærkere, og som elekronik-mand er det overraskende at det overhovedet er muligt, http://hifi2you.dk/index.php/forum/sludder-sladder/426-diy?start=0#6137
En del var opbygget med det mange vil kalde hokuspokus , hokuspokus var kombineret med elektronisk fornuft , en stærk blanding.

Alle DC forsyninger var skilt og skilt fra power forsyningen , optimeret så meget som muligt og reguleret via shunt princip bygget med diskrete komponenter.
Indgangs kondensatoren skiftet til høj kvalitet Duelund, kabler høj kvalitet også Duelund, dårlig plastik fjernet.
I udgangen et 6 orden bessel filter med en afrulning tæt på hvordan høje frekvenser ruller af i luft , der var ingen rest af Høj Frekvens i output hvilket er normalt med et 2 ordens filter.
Power forsyningen var delt op i to, en stor grovforsyning hvor elektrolytterne var stjerne forbundet for at sikre et lige strømtræk fra alle lytter , dårlig plastik fjernet og erstattet med silke og linolie, giver god dæmpning og lyd, denne grovforsyning blev efterfulgt af en lidt mindre elektrolyt-bank tæt ved forbrugstedet , men stadigvæk enorm i forhold til normal standardt, den bestod af hurtige lytter af 4 pol typen , det er meget mere , men det var hovedtrækkene.
Det afgørende er at det nævnte kan give en lydforskel hvor ICEpower kommer til at lyde som en transistorradio i forhold, man tror simpelthen den er defekt , hvad den ikke var.

Forstærkeren sprang i luften et par gange, og på grund af den enorme forsyning skulle der en speciel procedure til at starte den op for ikke at få elværket til at kollapse , så den var uegnet til klubbrug , men den viste hvad der kunne lade sig gøre på det tidspunkt, og at markant lydforbedring ikke havde så meget med selve klasse D kernen/modulet at gøre men mere alt det uden om, valg af materialer komponenter strømforsyning dæmpning osv. Det adskiller sig ikke fra andre typer forstærkere og alle andre hifi-komponenter.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 18:57 #11992

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev:

Ved ikke hvad du har gang i og hvad du vil fortælle ,men jeg gav dig et eksempel for et par indlæg siden hvor der helt sikkert ikke var brug for en blindtest eller bare spidse øre, det er nok den mest markante forskel jeg nogensinde har oplevet på to forstærkere, og som elekronik-mand er det overraskende at det overhovedet er muligt,

http://hifi2you.dk/index.php/forum/sludder-sladder/426-diy?start=0#6137

Den tråd har jeg lige været igennem endnu engang og der er altså ikke noget at sige til at folk flygter fra diverse fora :-O
Det er simpelthen skræmmende læsning fra ende til anden !
Beskyldninger, udueligt bras, bedrevidenhed osv osv i en lang smøre.

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 19:23 #11993

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member
fejl

Pascal s-pro2 29 Jul 2019 19:24 #11994

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev:

Ved ikke hvad du har gang i og hvad du vil fortælle ,men jeg gav dig et eksempel for et par indlæg siden hvor der helt sikkert ikke var brug for en blindtest eller bare spidse øre, det er nok den mest markante forskel jeg nogensinde har oplevet på to forstærkere, og som elekronik-mand er det overraskende at det overhovedet er muligt,

Den tråd har jeg lige været igennem endnu engang og der er altså ikke noget at sige til at folk flygter fra diverse fora :-O

Jeg deltager ikke i tråden så for engang skyld kan det ikke være mig du sigter til .
Men både Kaj og Nielsen er meget kloge at høre på og rigtig gode til at pisse på og latterliggøre bl.a. måske med pæn magen den bedste klasse D der er lavet.
Men nu er der leveret en smule modvægt , lidt forklaringer på hvorfor det ser ud som det gør. at det hele ikke er dybt åndsvagt og religiøst , der er masser af elektronisk fornuft inkluderet.

Pascal s-pro2 01 Aug 2019 14:30 #11998

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev:

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev:

Jeg deltager ikke i tråden så for engang skyld kan det ikke være mig du sigter til .
Men både Kaj og Nielsen er meget kloge at høre på og rigtig gode til at pisse på og latterliggøre bl.a. måske med pæn magen den bedste klasse D der er lavet.
Men nu er der leveret en smule modvægt , lidt forklaringer på hvorfor det ser ud som det gør. at det hele ikke er dybt åndsvagt og religiøst , der er masser af elektronisk fornuft inkluderet.

Jeg sigter og skyder kun på folk der har skudt på mig :-p :lol:
Nej jeg læste lige hele tråden igennem igen og det er utroligt som der kan startes rygter ! Men Kjeldsen er heldigvis god til at levere en god modstand.
Det er bare imponerende som nogle personer kan mene at alt er forkert :woohoo: ud over det de selv har :silly:

Leveret af Kunena Forum