HiFi2you Banner11

Class D og klipning

Mere
5 år 7 måneder siden #10063 af Thomas
Class D og klipning blev oprettet af Thomas
Jeg har prøvet en del KL.D forstærkere efterhånden og noget der slår mig er at jeg opfatter KL.D som en forstærker der ikke kan forvrænge !?
Ja det lyder nok tåbeligt for det kan alle forstærkere vel, men de KL.D jeg har prøvet lukker ned enten pga for lav impedans, eller at man har nået strømforsyningens loft.
Det vil sige at det jeg oplever er at forstærkerne "cutter" lyden yderst kortvarigt (½-1 sekund) som hvis en alm KL.B´s sikringskredsløb slog lyden fra.
Jeg har endnu ikke oplevet hørbar forvrængning i lyden når de KL.D har "cuttet" lyden.
Jeg har prøvet et 50 watt/8 ohm modul som jeg belastede med 4 ohm og spillede så højt at det konstant "cuttede" lyden ved peaks i musikken, men der var ingen forvrængning som man kender fra Kl. A & AB osv

Så for at få de her KL.D moduler til at lyde forvrænget vil jeg tro vil jeg tro at inputfølsomheden skal være så høj at det er forforstærkeren der forvrænger.

Er der nogle der kan forklare hvordan "overstyring" af en KL.D forstærkers forvrængning ser ud eller opfører sig ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden #10064 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Class D og klipning
Jeg har haft samme oplevelse. nogle klasse d bliver meget hårde i lyden når de er tæt på grænsen. Jeg har dog ingen teknisk forklaring

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden - 5 år 7 måneder siden #10065 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Class D og klipning
Klipning klasse D. Det bliver vi jo nødt til at afprøve i praksis. Men jeg er optaget af andre gøremål lige nu. Men det vil jo være passende at bruge noget at det, der alligevel ender i elektronikskrot til opgaven.

Umiddelbart er der jo den forskel, at klipning af amplituden sker på en anden måde end i en traditionel forstærker derved at Mosfet'erne hele tiden når spændings max og minimum. Og at det er pulsbredden der sætter klippegrænsen. Altså må det være i styringen af Mosfet'erne der sker en limitering. Og hvordan det udmønter sig vil jeg ikke gøre mig klog på. Lige nu i det mindste.
Sidste redigering: 5 år 7 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum