HiFi2you Banner11

LJM L15DSMD Bi-amp

Mere
5 år 8 måneder siden #9949 af Mortenhoe
Besvaret af Mortenhoe på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Kaj's og mit print er temmeligt forskellige. Kaj's har integreret ensretter, og tvinger dit valg af strømforsyning, til at være f.eks. en AC trafo. Mine print bruger ikke dette princip og SKAL derfor forsynes af, helst, 50V-0-50V DC(Dette onpåes enten med en switchmode eller med en trafo+ensretter)

De 2 print du ser midtfor i min forstærker, er DC beskyttelses(turn on/off pop) relæ. Det har de fleste andre LJM print integreret, ellers skal dette også tilkøbes.

Helt ude til højre, øverst, ser du bare et simpelt 5V relæ. Som tænder/slukker min forstærker når den følger USB porten på min Stream Magic. Bare så jeg ikke skal tænde den manuelt.

Kaj's type til AC trafo : www.aliexpress.com/item/L15D-IRS2092-IRF...ard/32816573467.html

Min type til DC(Med integreret DC beskyttelses relæ) : www.aliexpress.com/item/NEW-LJM-L15D-Ste...rds/32808980135.html

Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 8 måneder siden #9950 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne LJM L15DSMD Bi-amp

Johnny skrev: Hej Thomas

Du spørger hvorfor jeg vil ramme lige de 150W.,så er historien den at jeg har en 7.1 forstærker af modellen Onkyo sr606.

Den har en udgangseffekt på 90W ved 8 ohms højtalere og mine højtalere er 150W 8ohm, lyden er for mig rigtig lækker og spiller nemt lejligheden op uden problemer uden jeg behøver at skrue helt op og den aktive sub hjælper også godt til, men forstærkeren er bare for stor nu og en rigtig strømsluger som bliver meget varm når der spilles op og det eneste den bliver brugt til nu er en Raspberry pi og spotify, altså total overkill i mine øjne.

Så for at imøde komme både strømforbruget, min kære kone og min lidt DIY, så tænkte jeg at det virker lige så nemt som at side med mine Arduino/raspberry moduler mm.
Mvh. Johnny


Ok fint fint

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 8 måneder siden - 5 år 8 måneder siden #9951 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne LJM L15DSMD Bi-amp

Johnny skrev: Så der hvor jeg er lige nu er at der skal købes 2 stk forstærker moduler som matcher min nuværende lydstyrke. Som jeg kunne forstå så ville et 4ohm- 300Watt/modul lande på på de 8ohm-150Watt. Det er såfremt at den ville få +/- 50VDC til +/- 55VDC som den er angivet med som max input.
Det lød det som et nemt projekt... *G* køb 2 forstærker boards m/beskyttelse mod højtalerne og køb en strømforsyning med beskyttelse og med en given udgang og så høre om det kunne erstatte kæmpeklodsen herhjemme.
Mvh. Johnny


Forstærkerprintene du linkede til sammen med DC strømforsyningen er identisk med mine. De skal kun bruge en transformator på 2x40V AC. AC = vekselspænding. Når spændingen ensrettes bliver den til 2 x 56,5V DC. Minus tabet i ensretteren bliver det til 2 x 55V i tomgang. Spændingen falder lidt når der trækkes strøm.

Måske er det også vigtigt at vide, der på forstærkerprintet af min udgave er monteret sikringsrelæ som beskytter modulet mod flere forskellige fejl, samt højttalerne hvis forstærkeren kollapser og sender DC ud i højttaleren. Derved undgår man at eftermontere sådanne kredsløb som ekstraudstyr.



Og endelig. Der er ikke noget til hinder for at montere den tidligere viste switchmode strømforsyning til printene med ensretter og elektrolytter. Plus og minus tilsluttes blot til de to AC indgange, samt forsyningens nul med udgangsprintets GND terminal. Ensretteren sørger for at de to spændinger finder den rigtige vej. Derved sikrer man, at spændingen holdes konstant under belastning. Hvad den gør med den type strømforsyning. I modsætning til den nedenfor viste enkle løsning.
Sidste redigering: 5 år 8 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 7 måneder siden #10028 af Johnny
Besvaret af Johnny på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Tak for input og undskyld for det sene svar, du ved sommerferie og læse mere og endnu mere...

Jeg fik jo læst dit indlæg om at de futtede af hvis der ingen modstand er og det fik mig til at kigge lidt dybere i pengepungen for at se om det kunne blive plads til et par Hypex180HG + smps400 eller Icepower istedet for og så den vej være sikker på resultatet og jeg læser stadig.... *G*.

Er det korrekt forstået Kaj, at du selv bruger Hypex UCD boards og er glad for dem?

/
Johnny

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 7 måneder siden #10029 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne LJM L15DSMD Bi-amp

Johnny skrev: Tak for input og undskyld for det sene svar, du ved sommerferie og læse mere og endnu mere...

Jeg fik jo læst dit indlæg om at de futtede af hvis der ingen modstand er og det fik mig til at kigge lidt dybere i pengepungen for at se om det kunne blive plads til et par Hypex180HG + smps400 eller Icepower istedet for og så den vej være sikker på resultatet og jeg læser stadig.... *G*.
Er det korrekt forstået Kaj, at du selv bruger Hypex UCD boards og er glad for dem?
/
Johnny

Nej. det er ikke rigtig forstået. Jeg har aldrig haft Hypex UCD moduler i huset. Det eneste Hypex er fire transformatorer der sidder to og to i mine "to små klasse AB forstærkere" hver på 2x 330W. :lol:
De eneste klasse D moduler jeg har haft i huset er ti af de viste LJM L15D moduler. Heraf er en af dem stået af på uheldig mystisk vis. Hvor jeg efter ihærdige forsøg ikke er nået frem til at finde fejlen. Så den skrottes. De øvrige ni fungerer upåklageligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 7 måneder siden #10030 af Johnny
Besvaret af Johnny på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Hej Kaj

Jeg forstod det som om at det ville være en et generelt problem på alle de 15D moduler og at du havde testet om f.eks. et af de andre futtede af hvis du fik taget højtaler ledningen ud imens det var aktivt?!?

/Johnny

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum