HiFi2you Banner11

Class AB Power Amplifier "The Xtreme Project"

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden - 7 år 21 timer siden #5267 af
Efterlyst på forum. Gør det selv projekter. Og som mange måske allerede ved har jeg det bedst med en varm loddekolbe i hænderne og et sted at samle op på de mange ideer jeg heldigvis fortsat får. Min hjemmeside . For ellers kunne jeg fylde en hel forum server. Derfor er dette tænkt som en appetitvækker.

Her kører toget for mit nye projekt. Power Rail'en. Gang med 2. Dette er den ene af de to kabinetssider af de to nye monoforstærkere der netop er lagt i støbeskeen. I alt 176 udgangstransistorer fordelt på to kanaler. Drevet af to 2000 VA transformatorer. Jeg vil forsøge at lave noget der lever op til begrebet "Xtreme".



Bilag:
Sidste redigering: 7 år 21 timer siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen - Blokering er eget valg
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden #5269 af Nielsen - Blokering er eget valg
Besvaret af Nielsen - Blokering er eget valg på emne Low Impedance Drive Xtreme
For hunden da Kaj :lol:

Det ligner noget, som du kan bruge til at strate bilen med en kold vintermorgen :-p
Noget siger mig, at du nok er nødt til, at tænke lidt i softstartkredsløb, og måske forskudt opstart af hver kanal.

Der kommer ikke til, at løbe meget strøm i de udgangsbolcher, når der er så mange om at dele byrden.
Hvad har du tænkt dig med emittermodstande, og vil du modkoble forstærkeren?
Hvad med DC, hvordan vil du håndtere det?
Det ligner et spændende projekt, som bestemt har noget macho i auraen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden - 7 år 1 uge siden #5270 af
Besvaret af på emne Low Impedance Drive Xtreme
Ja, jeg er jo nødt til at foregribe den kommende vinter og den aldrende Golf. Hvem siger den kommende vinter bliver lige så mild som den vi er på vej til at slippe?

Bare rolig der er tænkt på såvel softstart, som emittermodstande. DC styring, delay til højttalerelæer, ja jeg ved snart ikke hvad jeg skulle have overset ...... Men det skal i nok få lov at høre om i så fald.

Måske kommer der et PUF op af skorstenen på elværket når jeg starter op og skulle græsset være grønt hele vinteren hvor elkablerne ligger sker der vel heller ikke noget ved det.

Nej, jeg går ind til opgaven med troen på at det kører fredeligt, men med et frygtindgydende backup, HVIS jeg "by accident" skulle møde musik med naturlig dynamik og højttalere som kræver et spark .....

Transistorernes samlede SOA gør at de med fuld forsyningsspænding over sig - plus/minus 90 volt belastet - tåler at trække 30 Ampere kontinuerlig. DC kortsluttet. Det bliver jeg nødt til at klare mig med. ;-)
Sidste redigering: 7 år 1 uge siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 uge siden #5274 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Low Impedance Drive Xtreme
Selvom det er minimalt hvad jeg forstår af forstærkerbygning, så er det da imponerende projekter at gå i gang med i sådan en, næsten ren, PWM tid hvor man køber moduler og strømforsyning og koler det hele sammen med de medfølgende kabler med påmonterede stik, så alle kan lave det.
Har kigget på din side og synes fronterne er ganske pæne, men personligt havde jeg valgt nogle større VU metre :-D

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Følgende bruger(e) sagde tak:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden #5275 af
Besvaret af på emne Low Impedance Drive Xtreme
lækker lille sag. Noget andet en de utallige små class d moduler fra Kina :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
7 år 1 uge siden - 7 år 1 dag siden #5284 af
Besvaret af på emne Low Impedance Drive Xtreme
Jeg har INGEN erfaring med klasse D, overhovedet. I stedet bygger jeg på de erfaringer jeg har samlet siden jeg var teenager, hvor tiden blev brugt på elektronisk grundviden mens pigerne kom i anden række. Jeg har så siden indhentet begge dele.

Jeg har det sådan at jeg skiller det indkøbte og fabriksproducerede grej ad. På et eller andet tidspunkt. For jeg vil vide hvordan det er lavet og hvorfor det spiller som det gør. Og så kan jeg jo lige så godt lave det helt fra bunden, har jeg tidligt i forløbet bestemt.

Men det krævede jo at man ved hvordan et rør, en transistor, en kondensator - komponenter i det hele taget - virker i den sammenhæng de bliver anvendt. Så det besluttede jeg mig for at ville vide "alt" .

I løbet af det afsluttede projekt har jeg fået sat ting på plads jeg ikke har kunnet koncentrere mig om i de mange år der er gået med familie og arbejde. Jeg kan kun anbefale andre at forfølge trangen til selv at bygge, men indstille sig på at man ikke kommer sovende til den nødvendige viden. For selv om internettet bugner af information skal man gøre sig i stand til at sammensætte informationerne til noget sammenhængende brugbart. Og selv efterprøve det i praksis.

Har man så oven i købet drømmen om at selvbyg er billigere end købt grej i samme kvalitet bliver jeg nødt til at skuffe drømmerne. Det bliver det måske, når man bliver dygtig nok og afholder sig fra at inkludere mandetimer.

Billede fra mit afsluttede projekt.

Bilag:
Sidste redigering: 7 år 1 dag siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum