HiFi2you Banner11

Kabler og kondensatorer

Mere
7 år 4 måneder siden - 7 år 4 måneder siden #3301 af Thomas
Kabler og kondensatorer blev oprettet af Thomas
Er der nogen regel for hvor kraftigt kabel man bruger mellem kondensatorerne i strømforsyningen og fra lytterne til forstærkertrinnet ?

Jeg synes jeg ser mange forstærkere (købte & især DIY) hvor lytterne er placeret der hvor der var plads til dem og så er der trukket lange kabler til forstærkerprintet.
Her et eks på lange kabler

Bilag ikke fundet



Og her et eks hvor jeg synes kablerne virker så tynde at de ekstra lytter ligeså godt kunne være pillet fra ?

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 4 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3310 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Kabler og kondensatorer
Oh Dear

Jeg får det skidt af at se den slags konstruktioner.
Det er jo rene brandfælder.
Det kunne være Erlænd Sæterdals kreationer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3328 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Kabler og kondensatorer
Ikke den øverste.
Men jeg tænker mere på om ikke det er spild af penge at bruge så mange kondensatorer og så have 10-20 cm kabel mellem dem og forstærkertrinnet ?
ESR må da blive forringet en hel del selvom det er 4 kvmm ?
Andet billede ser det ud som om det er 2 x 1 kvmm der er snoet og brugt mellem lytterne...... Er det nok ? Mener ellers man normalt bruger tykke skinner ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 4 måneder siden #3337 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne Kabler og kondensatorer

Ribbontweeter skrev: Ikke den øverste.
Men jeg tænker mere på om ikke det er spild af penge at bruge så mange kondensatorer og så have 10-20 cm kabel mellem dem og forstærkertrinnet ?
ESR må da blive forringet en hel del selvom det er 4 kvmm ?
Andet billede ser det ud som om det er 2 x 1 kvmm der er snoet og brugt mellem lytterne...... Er det nok ? Mener ellers man normalt bruger tykke skinner ?


I princippet kan man jo aldrig få lav nok Zout fra strømforsyningen.
Men hvis forstærkeren er modkoblet, så er ulempen ved et par meter kabel ganske begrænset, for ikke at sige teoretisk ligegyldige, så længe forstærkeren ikke befinder sig på klippegrænsen.
På den anden side, så er det også temmelig akademisk interessant, at nedbringe Zout med en enorm bank af elektrolytter.
Man render hurtigt ind i, at størrelsen på det hele øger Zout i stedet for at sænke den, og på den måde kan man skabe resonanser i systemet.
Et rigtig godt eksempel på den slags tosserier er Densen, som har lavet en preamp med separat forsyning og et tons lytter, for så derefter at tilslutte med et XLR kabel.

Der er ikke megen imponatoreffekt ved, at øge PSRR i en forstærker, idet øjet ikke kan se den slags. Til gengæld er der street credit i mega store øldåser, som borger for masser af dyb bas og dunk osv.
Så kan man så spørge sig selv, om det så er reelt eller ej.
I gamle dage kunne der sagtens være noget om snakken. Generelt var elektrolytter ret højimpedante, og forstærkere med store mængder modkobling, var ikke på mode. Derfor kom store eller mange elektrolytter til, at betyde styr på bassen.

Kigger man lidt nærmere på sådan et batteri af elektrolytter, så er det der sker, når der trækkes strøm, at der kun trækkes fra de nærmeste elektrolytter, hvor Zout er lavest. De elektrolytter vil derfor hurtigst tømmes for strøm, de skal så lades op igen, og det kan de til en vis grad blive af de elektrolytter, som er nærmest de tomme elektrolytter. Hele banken skal så falde til ro på et gennemsnit indtil der kommer en ny impuls fra ensretterne, som fylder de elektrolytter op, som så har lavest Zin i forhold til netop ensretterne.

Man kan hurtigt regne ud, at jo større afstand der bliver imellem nærmeste og fjerneste elektrolyt, jo flere problemer kan man løbe ind i mht. resonans. Kablet lægger så bare lidt oven i, som dog fordeles jævnt.
Ved stor belastning vil alt det betyde, at man vil få hot spots i elektrolytbanken, i andre tilfælde kan der opstå resonans.
Det er da også ofte set, at der ikke er ekstraordinær 100Hz ripple dæmpning efter en overdreven stor elektrolytbank.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3413 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Kabler og kondensatorer
Billedet her synes jeg godt man kan kalde for et eksempel på hvordan det ikke skal gøres (mht kabelføring og tykkelse) :-D

Bilag ikke fundet


_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 4 måneder siden #3414 af Janhp
Besvaret af Janhp på emne Kabler og kondensatorer
*Billedet her synes jeg godt man kan kalde for et eksempel på hvordan det ikke skal gøres (mht kabelføring og tykkelse)*
Er tykkelsen ikke god nok?
Nu ved jeg ikke den nøjagtige tykkelse af tråden der er brugt, men mit gæt er at modstanden i tråden er ca. 0,004 Ohm
ifølge Ohms lov er spændingsfaldet over modstanden (i tråden) Strøm x Modstand
Mvh.
Jan H.Pedersen

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum