HiFi2you Banner11

PWM ekspert søges :-)

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2479 af Thomas
PWM ekspert søges :-) blev oprettet af Thomas
Specielt spørgsmål:

Kan et PWM modul som Hypex UCD 400 (Eller UCD 180) blive belastet så "hårdt"/forkert at det på en eller anden måde slet ikke kan spille dybbas ?
Vi snakker her om en af de grimmeste højttalerbelastninger overhovedet (B&W N801)


Bilag ikke fundet




Og jeg ved faktisk ikke rigtig noget om de Hypex (Eller andre PWM for den sags skyld) :cheer: andet end de har et 12 db lavpas filter i udgangen (En lille spole og kondensator)

Jeg kunne forstå hvis et PWM modul uden modkobling efter filteret blev begrænset opad til i frekvens, hvis det blev belastet med lav impedans, men her er bassen stort set pist væk under (et gæt) 60-80-100 Hz, det lyder fuldstændig som om der sidder en 100 µF i serie med bassen - Meget meget underligt.
En Dali 102/202 med en 6,5" laver mere fyldig bas end disse 15" :woohoo:

Sættes der en almindelig integreret forstærker på ca 80-100 watt på, er der rigeligt med bas/bund, men det lyder bare ikke godt når der skrues lidt op (Tror ikke den stakkels Yamaha forstærker kan li den belastning)

Så...... Kan en lav impedans sammen med et fælt fasedrej gøre at et PWM baseret trin simpelthen ikke kan lave egentlig bas ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2480 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne PWM ekspert søges :-)
Jeg har hørt meget PWM gennem tiderne også på de nævnte B&W. Jeg har dog aldrig fået hørt Hypex.

Jeg har prøvet alt fra små 10 watts til 400 watt, og har altid haft bas. Det kræver naturligvis strøm som med alle andre forstærkere, og hvis man overskride den grænse bliver det ikke godt. Jeg har en lille klasse D som ikke kan spille under 6 ohm. Hvis jeg smider 4 ohm subwoofer på spytter den godt nok lyd ud, men meget lavt og fesent. Den her simpelthen ikke strøm nok.

Enten er dine Hypex defekte (vil jeg tro), eller også er der en meget lille strømforsyning på.

Jeg har prøvet en Denon surround med en af de mellemstore Tripath chips = ca 50 watt 8 ohm, den gjorde det glimrende på et par store B&W Nautilus, når blot man ikke pressede for meget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2481 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne PWM ekspert søges :-)
Jeg har lyttet til Hypex UCD400, hvor modulerne blev forsynet fra en gigantisk C-Kerne trafo efterfulgt af Shotky dioder og Slit Foil elektrolytter fra BHC.
Alt i den forstærker var af absolut topkvalitet lige på nær lyden.
Den var så kedelig og udynamisk, at det show hurtigt stoppede, og det ellers på en rimelig nem belastning.

Anyways så ville jeg til sådan en belastning aldrig vælge Hypex, eftersom de har filteret siddende uden for feedback loopen.
Jeg ville i stedet vælge et ICEPower modul fra A serien, hvor der er feedback loops både inden for filteret og uden for filteret.
Desuden er A modulerne full bridge typer, som er helt fri for PSU pumping, og det kunne faktisk netop være det der sker med de højtalere på. Læs om det her: Power Supply Pumping in halfbridge class D Amps

Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men af en eller anden grund, så har ICEPower modulerne fået et dårligt ry i HI-FI sammenhæng.
En af årsagerne tror jeg var, at Jan Nielsen testede en Acoustic Reality forstærker med ICE moduler i High Fidelity, og han råbte Haleluja, og herren ser nådigt på lydnørderne, og hvad ved jeg.
Da det så kom til stykket, så var Peter fra AR den, som har lavet den dårligste implementering af de moduler, som jeg har hørt.
Forventningerne blev mao. slet ikke indfriet i tilstrækkelig grad.
Men jeg har så selv hørt en implementering af A modulerne i en Rotel forstærker, og jeg mener bestemt, at A modulerne er noget af det bedste klasse D der findes, og dte bekræfter Rotel implementeringen ganske fint. Nuvel der sidder en stribe uhensigtsmæssige komponenter direkte i signalvejen, men til trods for det, er lyden både fyldig, behagelig og rimelig detaljeret.
Med et par pilfingre og lidt omtanke, så tror eg A modulerne klasker røv på det meste.

Ud over det, så viser den impedanskurve, at konstruktøren har fået for meget single malt den dag kan klaskede den speaker sammen.
Hvis man tillader den slags impedanser og fasevinkler, så ved man ufattelig lidt om forstærkere.

Nå det er det jeg tror.
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved Nielsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2483 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne PWM ekspert søges :-)
ICEpower har da et ualmindeligt godt ry i hifi DIY verdenen ligesom Hypex. ICEpower går dog for at være lidt til den bløde/pæne side. Hypex har jeg desværre aldrig hørt, men ICEpower har jeg, dog i B&O daværende flagskib (rumskib), og der var jeg ganske positivt overrasket. Det var dog klasse AB på mellemtone og diskant.

Uanset hvordan Hypex måtte lyde, så skal der ikke decideret mangle bas uanset om der er bus pumping eller ej (jeg vil ikke æde min gamle hat, men jeg tror simpelthen ikke på det).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nielsen
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2485 af Nielsen
Besvaret af Nielsen på emne PWM ekspert søges :-)

Kjeldsen skrev: ICEpower har da et ualmindeligt godt ry i hifi DIY verdenen ligesom Hypex. ICEpower går dog for at være lidt til den bløde/pæne side. Hypex har jeg desværre aldrig hørt, men ICEpower har jeg, dog i B&O daværende flagskib (rumskib), og der var jeg ganske positivt overrasket. Det var dog klasse AB på mellemtone og diskant.

Uanset hvordan Hypex måtte lyde, så skal der ikke decideret mangle bas uanset om der er bus pumping eller ej (jeg vil ikke æde min gamle hat, men jeg tror simpelthen ikke på det).


Jeg kan ikke specifikt sige, at der manglede bas på den jeg hørte, men jeg husker den bare som lam.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden #2486 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne PWM ekspert søges :-)

Kjeldsen skrev: ICEpower har da et ualmindeligt godt ry i hifi DIY verdenen ligesom Hypex. ICEpower går dog for at være lidt til den bløde/pæne side. Hypex har jeg desværre aldrig hørt, men ICEpower har jeg, dog i B&O daværende flagskib (rumskib), og der var jeg ganske positivt overrasket. Det var dog klasse AB på mellemtone og diskant.

Uanset hvordan Hypex måtte lyde, så skal der ikke decideret mangle bas uanset om der er bus pumping eller ej (jeg vil ikke æde min gamle hat, men jeg tror simpelthen ikke på det).


Nej det er godt nok underligt at det gør som det gør.
Det er ved alle niveauer.
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre - overhovedet - men det virker som om at bassen + delefilter i kombination med de UCD 180/400 gør at al bas under ca 60 - 80 Hz er væk, eller i hvert fald med meget lidt niveau.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum