HiFi2you Banner11

Kan DIY svare sig ?

Mere
7 år 6 måneder siden #2436 af Thomas
Kan DIY svare sig ? blev oprettet af Thomas
Der kørte en gang en tråd på et andet forum om at DIY ikke kunne svare sig !

Jeg selv synes det er en dejlig hobby at have og jeg synes den er blevet endnu skønnere efter at priserne på stort set alt hifi, er blevet så rasende dyrt.
Selvfølgelig kan man ikke lave et sæt Dali 104 til de 995,- de kostede og man kan næppe bygge en integreret forstærker med USB, blue tooth, dac osv til 3000,- men hvis man træder et skridt eller 2 op i niveau, så mener jeg der kan hentes mange penge ved selv at bygge.

Der ses jo mange mange apparater med stumper for 2000,- og et flot kabinet som havner på 40-50.000,- i udsalg.

Så jo, jeg mener bestemt at DIY kan svare sig, men hvad mener i ?

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: TommyBoy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2438 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Kan DIY svare sig ?
Jamen det kan det vel, altså betale sig... Men måske betaler man en pæn slat undervejs :lol:

Jeg tror DIY mest er et spørgsmål om at få det som man vil. Man kan lave de detaljeløsninger som man ellers ikke ser hos producenter, dvs. kæle for de detaljer man synes er mere væsentlige end en producent måske synes. Det giver også mulighed for at kende det hele, dvs. fremover at forbedre og/eller servicere. Og selvfølgelig giver det mulighed for at komme tættest mulig på den lyd man ønsker, hvis man afprøver tilstrækkeligt mange ting, og evner at snævre det ind.

Hos mig er højttalere og forstærkere DIY... Højttalerne er dog såkaldt medbyg, hvilket gør at jeg har sparet en del på kabinetterne, og de har fået en finish jeg kan leve med. Forstærkerne har jeg så ikke selv bygget, men eftersom de er "befriet" for reklamer, transport, bygninger, og andre omkostninger, så håber jeg at have fået mere for pengene end jeg ellers ville. Lyden er så selvfølgelig ikke skræddersyet til mig, men jeg er stadig glad for den, jeg har ikke umiddelbart noget at udsætte på den. Og så har jeg det rigtig godt med at det er specielt, og at ingen andre har nøjagtig det jeg har.

Inden længe får jeg forhåbentlig loddet den MC trafo jeg har bygget. Det har taget tid at få "design'et" kabinettet, og ønsket herom kom både fra at det virkede dyrt at købe i USA med efterfølgende import, plus at jeg egentlig ikke var tilfreds med den køb-bare løsning (plastik-kabinet). I stedet har jeg lavet et trækabinet (færdige metal-kabinetter passede mig ikke) fordi det kan jeg finde ud af, og så er det afskærmet med mu-metal. Jeg kan sige at det er min konstruktion, og det har jeg det godt med, hvis ellers skidtet kommer til at virke som håbet :blush: :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2447 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Kan DIY svare sig ?
Helt enig, DIY kan ikke betale sig på billige sager,
Men har man evnerne, de rigtige svendebreve, eller meget stor tålmodighed,
Kan man faktisk bygge stort set alt, jo større og mere seriøst man går til værks,
jo mere kan man spare.
Husk også på at den underholdning man får undervejs, samt ny viden og erfaring er umulig at prissætte. Jeg plejer tit at sige, at kan man kalde det hobby, er det ok det koster penge og ikke tjener penge.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved TommyBoy.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 6 måneder siden #2450 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Kan DIY svare sig ?

TommyBoy skrev: Jeg plejer tit at sige, at kan man kalde det hobby, er det ok det koster penge og ikke tjener penge.


Stor thumbs up, helt og aldeles enig. Det er ikke kun målet der betyder noget, det er også vejen derhen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2452 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Kan DIY svare sig ?
I dag er det meste DIY jo at købe mere eller mindre færdige print eller designs, man er ret hurtigt færdig. Her mit nyeste projekt, raspberry pi og I2S lydkort, hente færdig linux fil til sd kort bingo den fedeste og mest stabile medie afspiller jeg har prøvet. Selve DAC chippen er samme type som den hifi tosser betaler store stakke af tusind kr sedler for, inden i flotte børstede alu kasser.

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved TommyBoy.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 6 måneder siden - 7 år 6 måneder siden #2453 af TommyBoy
Besvaret af TommyBoy på emne Kan DIY svare sig ?



prøver igen

snakeoil findes ikke i virkeligheden, det vil normal sund fornuft hurtigt afsløre.
Bilag:
Sidste redigering: 7 år 6 måneder siden ved TommyBoy.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum