HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Lidt at tænke over

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 07:56 #12196

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4
Må indrømme jeg er kold , men kan se at denne passion hos Janhp ikke er af ny dato. https://www.hifi2you.dk/index.php/forum/signalkabler/486-stik-fra-rodekassen her har Janhp stort set lavet det samme som Ethan winer nultest bare i grundprincippet mere korrekt, iøvrigt med det forventede resultat.
Thomas beskriver i samme tråd han vil lave et lytteforsøg med meget forskelige kabler, hvad blev resultatet af det??????.
Hi-Fi består af præcision og klang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 10:27 #12197

• Kjeldsen
  • Kjeldsen's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 3
  • Modtagne Tak: 65

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 13:49 #12198

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75

Lydjørgen skrev: Må indrømme jeg er kold , men kan se at denne passion hos Janhp ikke er af ny dato. https://www.hifi2you.dk/index.php/forum/signalkabler/486-stik-fra-rodekassen her har Janhp stort set lavet det samme som Ethan winer nultest bare i grundprincippet mere korrekt, iøvrigt med det forventede resultat.
Thomas beskriver i samme tråd han vil lave et lytteforsøg med meget forskelige kabler, hvad blev resultatet af det??????.

Er det ikke lettere modstridende :-D
stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 16:28 #12201

• Gnavpot
  • Gnavpot's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 6

Thomas skrev:

Lydjørgen skrev: Må indrømme jeg er kold , men kan se at denne passion hos Janhp ikke er af ny dato. https://www.hifi2you.dk/index.php/forum/signalkabler/486-stik-fra-rodekassen her har Janhp stort set lavet det samme som Ethan winer nultest bare i grundprincippet mere korrekt, iøvrigt med det forventede resultat.

Kan kun misforstås hvis man vil misforstå :-D :-D :-D
Når foden vipper, ved man det er musik !!!

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 18:30 #12202

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev:

Nej! , jeg har netop kredset meget omkring forskellen mellem at optage en lydforskel med tab af information, i et tilfældigt system og afspille dette i et andet tilfældigt system.
Set i forhold til et skift af kabel i et givent anlæg med en given interface live..
I de blindtest som jeg har været med til har der været forbavsende store lydforskelle mellem det bedste og det dårligste.
Det virker som om de markante lydforskelle forsvinde helt, eller mere eller mindre når man prøver at optage dem.

Jeg har været med til demo af Jan Nielsen hvor han havde optaget forskellige klasser af pladespillere på en god båndoptager , her var tydelige lydforskelle , som vanligt jo dyrere jo bedre desværre, men her er der også relativt store målbare forskelle på mange parlamenterer, så det hele passer sammen

Kjeldsen kunne du ikke give et resume af den Diy Audio tråd du linker til , okker næsten ikke at læsse 35 sider engelsk hvis det er den samme omgang som det plejer at være.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 18:40 #12203

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tråden er god, fordi mange må se i øjnene at de ikke kan skelne mellem en banan (faktisk en to forskellige grøntsager til højre og venstre kanal og almindeligt kobber kabel). Men, også interessant fordi nogle kan høre forskel og relativt ens, og igen interessant fordi det er tydeligt at ikke alle tillægger forskelle samme betydning. Resultere bliver da heller ikke at ingen kan høre forskel, men mange bliver overrasket over hvor godt en banan lyder.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 18:43 #12204

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
At være ligeglad med et resultat i en kabeltest men interesseret i en anden kabeltest er da lidt modstridende.

Men jo, der var da et resultat ud af mit beskedne (og sikkert ubrugelige) forsøg.

At lydforskellene forsvinder når de bliver optaget er da ret imponerende, men det er måske derfor at kablerne, opamp og afkoblingen af samme + stik, bøsninger og mange andre ting, ikke har nogen som helst betydning i lydstudiet :-D

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 18:47 #12205

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Kjeldsen skrev: Tråden er god, fordi mange må se i øjnene at de ikke kan skelne mellem en banan (faktisk en to forskellige grøntsager til højre og venstre kanal og almindeligt kobber kabel). Men, også interessant fordi nogle kan høre forskel og relativt ens, og igen interessant fordi det er tydeligt at ikke alle tillægger forskelle samme betydning. Resultere bliver da heller ikke at ingen kan høre forskel, men mange bliver overrasket over hvor godt en banan lyder.

Nu har jeg været en del af tråden igennem og jeg må give dig ret, det er den bedste tråd nogensinde :-D

Og efter læsning af den tråd, så er jeg lige pludselig helt lettet og samtidig helt rolig over at jeg f.eks ikke kunne høre at der blev sat en Sample Rate Converter ind i mit setup ;-)

Bilag:

Sidste redigering: af Thomas.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 20:03 #12206

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35

Thomas skrev:

Kjeldsen skrev: Tråden er god, fordi mange må se i øjnene at de ikke kan skelne mellem en banan (faktisk en to forskellige grøntsager til højre og venstre kanal og almindeligt kobber kabel). Men, også interessant fordi nogle kan høre forskel og relativt ens, og igen interessant fordi det er tydeligt at ikke alle tillægger forskelle samme betydning. Resultere bliver da heller ikke at ingen kan høre forskel, men mange bliver overrasket over hvor godt en banan lyder.

Nu har jeg været en del af tråden igennem og jeg må give dig ret, det er den bedste tråd nogensinde :-D

Og efter læsning af den tråd, så er jeg lige pludselig helt lettet og samtidig helt rolig over at jeg f.eks ikke kunne høre at der blev sat en Sample Rate Converter ind i mit setup ;-)

Fås også som balanceret Banan, omviklet med sejlgarn og dyppet i linolie.

Lidt at tænke over 01 Sep 2019 20:16 #12207

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Miki skrev:

Thomas skrev:

Fås også som balanceret Banan, omviklet med sejlgarn og dyppet i linolie.

:-D :-D
Jeg bliver mere og mere glad for at jeg tog mig selv i nakken for en del år siden og det er min pung også.

Sidste redigering: af Thomas.

Lidt at tænke over 02 Sep 2019 02:53 #12208

• Janhp
  • Janhp's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 6
Nåå så forstår jeg bedre at der kun var nogle få standard bananer i Netto
ingen high end bananer at se overhovedet!
Og sådan når man tænker over det! de skal jo også tilsluttes,
men banan stik næ nej det har de ikke i netto.
Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.

Sidste redigering: af Janhp.

Lidt at tænke over 02 Sep 2019 07:34 #12209

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member
Må erkende at banan-forsøget var om muligt et endnu bedre forsøg end Janhp's på at latterliggøre high-end og dem som forsøger at bygge til enden lave det bedst mulige kabel, eller hvad som helst bedst muligt.
Intet mærkeligt i at vand , specielt hvis der er tilsat en smule salt kan lede strøm.
At kablet består af organisk materiale fremfor dårlig plastik og kobber behøver heller ikke være en ulempe det var bl.a. det Duelund dyrkede med silke linolie og et par andre ting som også var organiske.

Problemet er bare at en banan i det lange løb er temmelig ustabil, også selve termineringen er dårlig og jeg kan garanterer at som højtalerkabel eller en leder som skal bære en hvis mængde strøm er banan uegnet.
Men som sagt forsøget er ideelt til at latterliggøre de "troende" og det er åbenbart det helt afgørende i nogles virke omkring hifi, og her står jeg af , kan simpelhen ikke se meningen med dette, set i forhold til at prøve at opnår bedst mulig hifi gengivelse.

Men mon ikke det også var på tide at Janhp røbede hvor de 10 sek var.

Lidt at tænke over 02 Sep 2019 08:53 #12210

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 10
Jeg tør ikke vædde på det, men det kunne ligne ham, hvis der slet ikke var 10 sekunder, og manipulationen bestod i at sende et par billeder med kabel/stik-fuglerede og så et musikstykke, hvor det påståes, at de er implementerede. Endnu flottere ville det så ha´ været, hvis nogen påstod, at de kunne høre hvor de 10 sekunder befandt sig :-D :-D :-D :-D :-D

Sidste redigering: af Boydk.

Lidt at tænke over 02 Sep 2019 09:33 #12211

• Kjeldsen
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Banan forsøget har intet med latterliggørelse at gøre. Det skal kabelindustrien (den useriøs del), nok selv sørge for. Forsøget viser blot med al tydelighed, at vi opfatter forskelle forskelligt både ift lydkvalitet og især styrken. Jeg bor sammen med et par super sensitive mennesker, så jeg kan bevidne at vores sanser opfatter de samme ting med meget forskellig resultat til følge (i dette tilfælde er det både lyd, duft, smag og taktilt dog ikke ifb hifi).

Sidste redigering: af Kjeldsen.

Lidt at tænke over 02 Sep 2019 09:52 #12212

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Kjeldsen skrev: Banan forsøget har intet med latterliggørelse at gøre. Det skal kabelindustrien (den useriøs del), nok selv sørge for. Forsøget viser blot med al tydelighed, at vi opfatter forskelle forskelligt både ift lydkvalitet og især styrken. Jeg bor sammen med et par super sensitive mennesker, så jeg kan bevidne at vores sanser opfatter de samme ting med meget forskellig resultat til følge (i dette tilfælde er det både lyd, duft, smag og taktilt dog ikke ifb hifi).

Ok hvad holdning tror du selv trådstarter har til kabler og andre passive komponenter, den samme som min??? og laver han forsøget fordi han i fremtiden vil satse på banan kabler????. jeg spørger igen hvorfor tror du folk laver sådan ting med direkte reference til kabler??????.

Ja rigtigt nogen hører lydforskelle bedre end andre , størelsen af lydforskelle afhænger også af anlæg og musikvalg ,men alle kan høre når alle kabler i et system skiftes, net, linje, højtaler,digitale kabler, intern kabling fra fra noget billigt lort til noget som er superoptimeret hvad angår klang dæmpning og signaloverførsel. pludselig er der en verden til forskel. Og man behøver ikke være super sensitiv for at høre Det.

Men sådanne forsøg er de ikke troende ikke interesseret i , Hvad er de endelig interesseret i jeg spørger igen??????? bedst mulig hifi eller hvad?????.

Highend SOTA er displinen hvor man stræber efter det bedst mulige og selv den mindste forbedring er velkommen, det er også disiplinen hvor alt ikke kan forklares videnskabeligt korekt, så nysgerrigheden burde trives, det at finde ud af det ukendte i det mindste observere det, erfare det.

Leveret af Kunena Forum