HiFi2you Banner11

Mysteriet er løst (Hjernen)

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
4 år 11 måneder siden #11513 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Thomas skrev: alligevel ved jeg med 100% sikkerhed at visse kabelproducenter laver kabler ud fra kriterier der hedder: Det skal se dyrt og flot ud og så skal det også være dyrt.


Problemet er at det hurtigt bliver til at det er med 100% sikkerhed at 100% af producenterne snyder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
4 år 11 måneder siden - 4 år 11 måneder siden #11514 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Thomas skrev:

Nydmusik skrev:

Miki skrev: Lydjørgen du skriver :"Præcision skabes hovesagligt af konstruktion , klang skabes mest af de anvendte komponenter og de materialer som de består af, Der er naturli...

Prøv selv at se hvor uldent ovenstående er fo...


Her er efter min mening et skriv, som ikke befordrer en god debattone! "Prøv at se hvor uldent ovenstående er formuleret ...." I stedet kunne du Miki have skrevet "Jeg forstår dig desværre ikke - vil du forklare igen på e....


Her er der lidt mere at fare i flint over for såvel brugere som lurere :-p
Mange gange har man set og hørt personer købe højttalere, forstærkere, CD afspillere osv osv hvor resultatet kunne være godt, knapt så godt, dårligt, eller fremragende, ja det kan stort set være alt.
Når det gælder kabler og specielt kabler i den lidt dyrere ende, så ender det i 99% af tilfældene ud med fremragende resultat og tit endnu mere end det. Faktisk kan man nærmest tabe kæben af at prøve sådan et kabel - strømkabel.
Men nej nej, psyken og det at kunne se/vide at kablet sidder på, har intet at sige og skulle man prøve at skifte tilbage til standard strømkablet, lytte lidt og prøve det nye dyre kabel endnu engang så bliver man bare forvirret.
Nej på med det nye kabel til nogle tusinde kroner (husk, jo dyrere jo bedre), tro på det, skift det ikke igen og skriv om det på nettet (evt en blog) så der kan blive solgt nogle dyre strømkabler !

Godnat og sov godt ;-)


Dette afsnit her er interessant for mig! For mig ingen tvivl om, at dyre hifiprodukters reelle værdi i lyttemæssig henseende er tvivlsom. Mange rigtigt dyre hifi-produkter indeholder komponenter, kabinetter, materialer, emballage og aura, som ikke har nogen relation til produktets lyttemæssige ydelse. Men som giver ejerglæde nu og i fremtiden (hvis man kan få den repareret)

Så langt så godt. Men når redaktøren Thomas af et digitalt hifimagasin som hifi2you i den grad, så tydeligt, så ofte kritiserer de mennesker, som glædes ved et nyindkøb, og karakteriserer dem som helt ude af stand til at vurdere det nyindkøbtes lytteværdi, og at de bliver mentalt forført, så er det et korstog som ville passe langt bedre på et magasin som skulle hedde "nonhifi2you.dk", idiothifi2you.dk eller vastehifi2you.dk.

Hifi-interesse har for mig gennem mange dekader af år, været en skøn blanding af fakta, fup, tro, reelle forbedringer, men først og fremmest en passion til at arbejde/lege med min hobby, hvor følelser, oplevelser og ejerglæde har været en stor del af det. Jeg har foretaget flere udskiftninger i mit musikanlæg, end en alm. dansk familie har gjort fra deres stamtræs begyndelse siden de indvandrede fra Polen i det 18 århundrede og langt ind i det 22 århundrede. Jeg glædes ved mit hifi, og jeg styrer så godt jeg kan i min passion forbi de produkter der ikke giver mig en bedre oplevelse. Den ingeniør-prægede holdning til, at kun det målemæssige har værdi, og endda kun det tydeligt målemæssige oven i købet, er en holdning hos en person, som IKKE er hifi-enthusiast, men tekniker uden sansemæssig stor kompetence eller lyst til det at dyrke det. Hvor detaljer er ligegyldige. Sagtens et fint menneske alligevel, men ikke hifi-enthusiast - man er lidt gal hvis man er hifi-enthusiast. Man glædes over en lillebitte forbedring i anlægget, og kaster det ene musiknummer på efter det andet i bare fryd over den lidt bedre basgengivelse. Familien fatter det ikke - venner fatter det ikke. Det er galt, når jeg f.eks. har brugt pænt over 100 t.kr. på hifi som ingen værdi har givet - rent spild. Men hobby indebærer altid et vist spild i form af fejlkøb.

At lege sådan er for mig hifi-interesse, hifi-hobby og bestemt også musikinteresse, men den passer dårligt med din og flere andres holdning om, at hifi-produkter er rent fup og tro.

Overskriften på tråden bør måske ændres: "Mysteriet er løst: hifi2you er ikke for hifi-enthusiaster", men i stedet et forum der er mod hifi-enthusiasters hobby - det vil jeg tygge lidt på.
Sidste redigering: 4 år 11 måneder siden ved Nydmusik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 11 måneder siden #11515 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Nydmusik skrev:

Thomas skrev:

Nydmusik skrev:

Miki skrev: Lydjørgen du skriver :"Præcision skabes hovesagligt af konstruktion , klang skabes mest af de anvendte komponenter og de materialer som de består af, Der er naturli...

Prøv selv at se hvor uldent ovenstående er fo...


Her er efter min mening et skriv, som ikke befordrer en god debattone! "Prøv at se hvor uldent ovenstående er formuleret ...." I stedet kunne du Miki have skrevet "Jeg forstår dig desværre ikke - vil du forklare igen på e....


Her er der lidt mere at fare i flint over for såvel brugere som lurere :-p
Mange gange har man set og hørt personer købe højttalere, forstærkere, CD afspillere osv osv hvor resultatet kunne være godt, knapt så godt, dårligt, eller fremragende, ja det kan stort set være alt.
Når det gælder kabler og specielt kabler i den lidt dyrere ende, så ender det i 99% af tilfældene ud med fremragende resultat og tit endnu mere end det. Faktisk kan man nærmest tabe kæben af at prøve sådan et kabel - strømkabel.
Men nej nej, psyken og det at kunne se/vide at kablet sidder på, har intet at sige og skulle man prøve at skifte tilbage til standard strømkablet, lytte lidt og prøve det nye dyre kabel endnu engang så bliver man bare forvirret.
Nej på med det nye kabel til nogle tusinde kroner (husk, jo dyrere jo bedre), tro på det, skift det ikke igen og skriv om det på nettet (evt en blog) så der kan blive solgt nogle dyre strømkabler !

Godnat og sov godt ;-)


Dette afsnit her er interessant for mig! For mig ingen tvivl om, at dyre hifiprodukters reelle værdi i lyttemæssig henseende er tvivlsom. Mange rigtigt dyre hifi-produkter indeholder komponenter, kabinetter, materialer, emballage og aura, som ikke har nogen relation til produktets lyttemæssige ydelse. Men som giver ejerglæde nu og i fremtiden (hvis man kan få den repareret)

Så langt så godt. Men når redaktøren Thomas af et digitalt hifimagasin som hifi2you i den grad, så tydeligt, så ofte kritiserer de mennesker, som glædes ved et nyindkøb, og karakteriserer dem som helt ude af stand til at vurdere det nyindkøbtes lytteværdi, og at de bliver mentalt forført, så er det et korstog som ville passe langt bedre på et magasin som skulle hedde "nonhifi2you.dk", idiothifi2you.dk eller vastehifi2you.dk.

Hifi-interesse har for mig gennem mange dekader af år, været en skøn blanding af fakta, fup, tro, reelle forbedringer, men først og fremmest en passion til at arbejde/lege med min hobby, hvor følelser, oplevelser og ejerglæde har været en stor del af det. Jeg har foretaget flere udskiftninger i mit musikanlæg, end en alm. dansk familie har gjort fra deres stamtræs begyndelse siden de indvandrede fra Polen i det 18 århundrede og langt ind i det 22 århundrede. Jeg glædes ved mit hifi, og jeg styrer så godt jeg kan i min passion forbi de produkter der ikke giver mig en bedre oplevelse. Den ingeniør-prægede holdning til, at kun det målemæssige har værdi, og endda kun det tydeligt målemæssige oven i købet, er en holdning hos en person, som IKKE er hifi-enthusiast, men tekniker uden sansemæssig stor kompetence eller lyst til det at dyrke det. Hvor detaljer er ligegyldige. Sagtens et fint menneske alligevel, men ikke hifi-enthusiast - man er lidt gal hvis man er hifi-enthusiast. Man glædes over en lillebitte forbedring i anlægget, og kaster det ene musiknummer på efter det andet i bare fryd over den lidt bedre basgengivelse. Familien fatter det ikke - venner fatter det ikke. Det er galt, når jeg f.eks. har brugt pænt over 100 t.kr. på hifi som ingen værdi har givet - rent spild. Men hobby indebærer altid et vist spild i form af fejlkøb.

At lege sådan er for mig hifi-interesse, hifi-hobby og bestemt også musikinteresse, men den passer dårligt med din og flere andres holdning om, at hifi-produkter er rent fup og tro.

Overskriften på tråden bør måske ændres: "Mysteriet er løst: hifi2you er ikke for hifi-enthusiaster", men i stedet et forum der er mod hifi-enthusiasters hobby - det vil jeg tygge lidt på.

Ja den kunne også hedde "Mysteriet er løst: Hifi2you er kun for ultra entusiaster" og så er helt almindelige mennesker skåret væk, præcis som på alle andre danske fora.
Så kan der fyldes op med folk som mener 98% af alt hifi er forkert lavet, flere kampe omkring basrefleks vs lukket vs dipol osv osv.
Jeg havde håbet på at der skulle være plads til alle, men der tegner sig et billede af at dem der ikke tror, ikke skal have plads.
Som skrevet før er jeg ikke døv men jeg er heller ikke dum, nogle vil sikkert mene det lige stik modsatte og jeg kan såmænd godt høre forskel på diverse ting og bruger også masser af tid på at "lege" med det.

Jeg har ikke en eneste gang nedgjort andres nyindkøbte ting, det var der andre der var mestre i og bland andet derfor er det begrænset med diverse indlæg omkring nyt grej på samtlige fora, for hvem giver vise sit nye dyre flotte Accuphase når første kommentar vil være; Den er fyldt med mosfet og har intet med hifi at gøre.

Jeg stopper her !

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 11 måneder siden #11516 af Gnidske
Besvaret af Gnidske på emne Mysteriet er løst (Hjernen)
Der kan jeg da sagtens se en grund til at vi ikke rigtigt kan blive eninge, jeg har hifi udelukkende for musikkens skyld, udseende og størrelse betyder ikke noget før konen siger stop.
Forskelle i lyden, der ikke viser sig inden for de første par minutter, er for mig af meget lille betydning, når jeg tænker på hvor stor en ændring det giver på lyden når hovedet flyttes 20 cm frem eller tilbage , her er det hovedanlæget jeg snakker om

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
4 år 11 måneder siden #11517 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Gnidske skrev: Når " kabelforskelle" ikke kan måles men kun kan høres af specielt øvede ører og dertil kalibrerede hjerner, hvordan sikrer kabelproducenten så, at hans kabel nr 1000 i en serie lyder som den første eller tiende i samme serie.
Han kan jo ikke måle på det og hvordan sikrer han at de forskellige råstoffer til hans kabel, de enkelte ledere isolering mm. lydmæssigt overholder hans krav, det kan jo ikke måles.
Skal han så producere x antal meter, kontrollytte (det kan ikke måles) for derefter at konstatere at det ikke lyder rigtigt og så begynde at gætte på om det mon er lederen, isoleringen, lufttrykket, eller en kombination der er skyld i misæren, smide det nyproducerede ud og starte forfra ?????????


Så usikker er produktion ikke. Når først kablets konstruktion og materialevalg er fastlagt (og her må man gå ud fra, at der er eksperimenteret og udvalgt konstruktionsprincip, og specifikke materialevalg) så specificerer køberen kablet sammen med producenten (i de fleste tilfælde er det kabelproducenter, som laver en hifi-producents kabler). Der beskrives præcist hvilke plasttyper der anvendes hvor, hvilke stik, og hvilke metaller. Det er ikke så vanskeligt, for kabelproducenten accepterer ikke at ville producere kabler som ikke er præcist beskrevet. I den løbende produktion er det så kabelproducenten, der skal leve op til specifikationerne.

Om det er anderledes for de meget små hifi-mærker, som producerer deres egne kabler i hånden ved jeg ikke. Jeg ved, at Anzus har deres egenudviklede kabelviklemaskine(r) og mon ikke selve kobbermaterialet er præcist specificeret med accept fra leverandøres?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
4 år 11 måneder siden #11518 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Gnidske skrev: udseende og størrelse betyder ikke noget før konen siger stop.

:-D

Gnidske skrev: når jeg tænker på hvor stor en ændring det giver på lyden når hovedet flyttes 20 cm frem eller tilbage

Jeg sidder i sådan en fin Ekornes lænestol, den er ganske behagelig. Men den har en ulempe: Den har indflydelse på lyden. Den rager lidt op over hovedet, og det er tydeligt at lyden støder imod nakkestøtten. Rykker jeg hovedet 5 cm fremad, frit af stolen, så lyder det bedre, men det gider jeg ikke i det lange løb. Jeg har så en anden stor sofastol, også ganske behagelig, men uden nakkestøtte, så lyden ikke bliver fanget, og det lyder en del bedre. Men jeg gider ikke at skulle flytte stole hele tiden (a.k.a. om jeg ser tv eller hører musik), så jeg benytter bare Ekornes'en.

Moralen for mig er at jeg er doven, og at jeg nyder musikken selv om den ikke er helt optimal. For mig er det egentlig også lidt ligegyldigt at forsøge at jagte den sidste my i lydkvalitet, idet jeg allerede selv har forkastet de optimale forhold i rummet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum