HiFi2you Banner11

Mysteriet er løst (Hjernen)

Mere
5 år 1 uge siden #11498 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Mysteriet er løst (Hjernen)
Det spøjse er at når man går til en koncert så sætter man sig eller står :-p og nyder musikken som den kommer.
Med anlægget derhjemme skal man helst være en erfaren lytter for at kunne høre diverse forskelle :-D
Men der er selvfølgelig heller ingen kabler der bliver skiftet i en live akustisk koncert :-)

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 1 uge siden #11499 af Miki
Besvaret af Miki på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Nydmusik skrev:

Gnidske skrev: Den ubekendte er ens for alle kabler


Enig i det, men det diskvalificerer resultatet. Det ødelægger for meget, når/hvis forskellene er små. Man går heller ikke på kunstudstilling med solbriller, og man spiser ikke pepperminte sammen med vinsmagning, eksempler fra andre verdener hvor de sansemæssige elementer er i centrum.


@Nydmusik. Hvordan ved du at det diskvalificerer resultatet.

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
5 år 1 uge siden - 5 år 1 uge siden #11500 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Mysteriet er løst (Hjernen)
Thomas:

Jeg har nu mange gange været lidt irriteret over den dårlige lyd, hvor transparensen er meget ringe, og bassen nogle gange helt ude i hampen i både niveau og opløsning, og en voldkomprimeret lilletromme. Med en god optagelse aflyttet hjemme, har jeg langt større transparens. Ikke så lidt bedre endda. Hvis en liveindspilning lavet så dårlig som det nogle gange lyser, vil den få hug for den dårlige optagekvalitet hvis den udgives. Et eksempel er Stevie Ray Vaughan Live Alive.

Men de to musiklytninger (hjemme og i koncertsalen) har store forskelligheder, og kan ikke sammenlignes. For mig giver det ingen mening at snakke kabel i en liveopsætning, fordi det er allerede så ringe. Der vil ingen forskel være.
Sidste redigering: 5 år 1 uge siden ved Nydmusik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
5 år 1 uge siden #11501 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Miki skrev:

Nydmusik skrev:

Gnidske skrev: Den ubekendte er ens for alle kabler


Enig i det, men det diskvalificerer resultatet. Det ødelægger for meget, når/hvis forskellene er små. Man går heller ikke på kunstudstilling med solbriller, og man spiser ikke pepperminte sammen med vinsmagning, eksempler fra andre verdener hvor de sansemæssige elementer er i centrum.


@Nydmusik. Hvordan ved du at det diskvalificerer resultatet.


Ved og ved, det er jeg overbevist om, fordi kontakter i relæer og stik i begge ender (og det er det der skal til i en omskifterbox) degraderer så meget, at en del kabelforskelle vanskeligt høres, da de er så små.

På højttalersiden har man en mulighed for at skrue kablet direkte på terminalerne i begge ender, og det synes jeg lyder lidt renere. Men på phononiveau er vi nødt til at anvende stik og materialeovergange. Kunne kan lodde direkte på printet var det måske en fordel. Jeg ved det ikke for ar aldrig prøvet, men det er min hypotese: så få samlinger og materialeovergange som muligt. Også selvom der er mange dusinvis overgange inde i apparaterne. Et must? Nej, bare en lille fordel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 1 uge siden #11502 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Mysteriet er løst (Hjernen)

Nydmusik skrev: Thomas:

Jeg har nu mange gange været lidt irriteret over den dårlige lyd, hvor transparensen er meget ringe, og bassen nogle gange helt ude i hampen i både niveau og opløsning, og en voldkomprimeret lilletromme. Med en god optagelse aflyttet hjemme, har jeg langt større transparens. Ikke så lidt bedre endda. Hvis en liveindspilning lavet så dårlig som det nogle gange lyser, vil den få hug for den dårlige optagekvalitet hvis den udgives. Et eksempel er Stevie Ray Vaughan Live Alive.

Men de to musiklytninger (hjemme og i koncertsalen) har store forskelligheder, og kan ikke sammenlignes. For mig giver det ingen mening at snakke kabel i en liveopsætning, fordi det er allerede så ringe. Der vil ingen forskel være.


Jeg tænker mere på de koncerter som diverse folk sammenligner med når de skriver at; "At lytte til mit system er som at træde ind i koncertsalen" og det må jo så nok være klassisk musikkoncerter uden elektronik indblandet ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
moeberg.dk/saadan-genkender-du-narcissist/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
5 år 1 uge siden #11503 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Mysteriet er løst (Hjernen)
Ja, uha det lyder ikke godt;-) Og selv klassiske koncerter kan lydmæssigt være dårlige hvis man sidder for langt væk, eller oppe på 2. balkon bagerst her i Musikkens Hus - det er satme dårligt.

Hvad der er en øjenåbner er, at sidde ret tæt på et kammerorkester eller et jazzorkester. Sprødheden, fylden, dynamikken det lave diskantniveau, opløsningen. Der findes der mange optagelser, som lydmæssigt søger det ideal at være der selv - og det er sgu fedt!

Man kan osse lytte til Esben Just's Just a Closer Walk - den er optaget hjemme hos ham selv, og man fornemmer man er i stuen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum