HiFi2you Banner11

Niveau

Mere
5 år 11 måneder siden #9186 af Thomas
Niveau blev oprettet af Thomas
Ikke alle ligger inde med et oscilloskop, men mange har et voltmeter.

Er der nogle her der gider prøve måle hvad deres forstærker afsætter af volt ved hhv almindelig lytning og når der bliver spillet højt ?
(Højt skal forstås på den måde at et nummer lige skal ha "en time eller 2" mere på volumen end ved almindelig lytning),


Jeg har prøvet i dag med mit fabelagtige 20 MHz ældgamle oscilloskop (havde sgu et 20 MHz i gemmerne, troede kun jeg havde 2 endnu ældre 10 MHz) :-D
Når jeg synes vi er der oppe hvor det begynder at blive højt, så peaker oscilloskop´et på ca +/- 30 V i en impedans på 4 ohm.
Det kan være svært at se så det kan nemt være 28 V men også 32 V.

Ved almindelig lytning ligger den på ca 10 V

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • stiv
  • Gæst
  • Gæst
5 år 11 måneder siden #9187 af stiv
Besvaret af stiv på emne Niveau
Hhmmm.....RT, min første tanke, er at det vel er meget normalt, altså at jo højere volume, jo højere volt, eller vad :-?
Men nu er jeg jo heller ikke uddannet fagmand, på det audiofile tekniske område, så vad ved jeg :?:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #9188 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Niveau

stiv skrev: Hhmmm.....RT, min første tanke, er at det vel er meget normalt, altså at jo højere volume, jo højere volt, eller vad :-?
Men nu er jeg jo heller ikke uddannet fagmand, på det audiofile tekniske område, så vad ved jeg :?:


Jo jo selvfølgelig, men det var mere hvilket niveau i mener er normalt niveau og hvad i synes er et højt niveau.
Det kunne være interessant at høre hvad andres forstærkere afsætter af effekt ved hhv normal lytning og høj volumen

Kl 10 og kl 12 er jo et vidt begreb da der er forskellig gain følsomhed osv

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved Thomas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • stiv
  • Gæst
  • Gæst
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #9189 af stiv
Besvaret af stiv på emne Niveau
Hvordan måler jeg med et alm. voltmeter, så vil jeg da også være med og prøve !...

Kan da tillægge, at min amp bliver pænt hånd-varm i alm. A/-B, altså ikke bare lunken eller lidt små-fesen varm.
Og i A-drift, bliver den rigtig varm, selv om den står så den netop kan slippe af med varmen uhindret , så hvis jeg lige vil mærke på toppen, flytter jeg hånden igen med det samme :-D
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved stiv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 11 måneder siden #9190 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Niveau

stiv skrev: Hvordan måler jeg med et alm. voltmeter, så vil jeg da også være med og prøve !...

Kan da tillægge, at min amp bliver pænt hånd-varm i alm. A/-B, altså ikke bare lunken eller lidt små-fesen varm.
Og i A-drift, bliver den rigtig varm, selv om den står så den netop kan slippe af med varmen uhindret , så hvis jeg lige vil mærke på toppen, flytter jeg hånden igen med det samme :-D


Voltmeteret stiller du på AC og vel ca 20 V området.
Er der peakhold på det er det en fordel ellers læser du hvad max spænding ca ligger på.
Det er godt nok ikke det samme man måler med et voltmeter og et scop, men det kan omregnes ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 11 måneder siden - 5 år 11 måneder siden #9191 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Niveau
Måling af spænding på forstærkerudgangen i forhold til "at spille højt" eller almindelig styrke. Hvad er højt, lavt eller almindelig?
Lydtryk afhænger af højttalernes følsomhed og afstanden man lytter og måler på. Ikke at forglemme rummet dæmpning.

Så der kan kun blive tale om en tilfældighedssammenligning. Samtidig med spørgsmålet om målingen skal være peak reading, RMS eller et gennemsnit over specificeret tid. Er det et spørgsmål om hvor stor effekt der er nødvendigt for den enkelte er det peak reading voltage der er kravet i sammenhæng med det komplette anlæg mens det gengiver det mest dynamiske musikstykke med den ønskede lydstyrke.

Men som sagt kan det ikke bruges til noget af andre, når afstand og højttalerfølsomhed, dæmpning af rum og forskel i opfattelse af højt, lavt og almindelig lydstyrke er forskellig.
Sidste redigering: 5 år 11 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum