HiFi2you Banner11
Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ny CD-afspiller til hifi folket

Ny CD-afspiller til hifi folket 23 Jun 2019 08:27 #11795

• Lydjørgen
  • Lydjørgen's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 4

Thomas skrev: Det er lidt sjovt med det her hifi.

Under normale omstændigheder så vil noget man kan se som ikke er der og ikke kan måles, kaldes et spøgelse.
Kan man føle noget som ikke er der og som ikke kan måles, så er det også et spøgelse

Men kan man høre noget som ikke kan måles eller registreres på andre måder end ørerne, så er det ikke et spøgelse men high end.

Sjovt nok kan nogle af dem der er født med denne super hørelse, ikke høre batterier i en strømforsyning men f. Eks ændring af dc servo fra 2 til 0,2 Hz er særdeles hørbart.

Jeg tror egentlig de fleste hører det de VIL høre og derfor duer blindtest ikke, for der aner man ikke hvornår man VIL høre forskellen.

Jeg bliver ved at kører samme historie i forskelige versioner fordi det jeg omtaler er det eneste uafklarede omkring hi-fi og det interesserer mig, du Thomas bliver ved at køre samme historie med delvis modsat fortegn tilsyneladende uden noget mål andet end at du har ondt i røven over nogle som måske har sagt dig i mod eller fornærmet dig på anden måde, hvad ved jeg.
Hvem er det du omtaler i mange af dine indlæg som kan hører dit og dat, men samtidig ikke kan høre noget andet dit og dat.

At forskellige konstruktioner giver lydforskelle, og at komponenter som også er en konstruktion i konstruktionen giver lydforskelle er ikke noget nyt.
Det har været kendt i årtier , mange mennesker har oplevet det. Ja der har opbygget sig en hel branche omkring dette, modifikations og tweak branchen.

Konstruktions forskelle som kan dokumenteres med målinger kan give lydforskelle , få sætter spørgsmålstegn ved det , det kunne være en servo hvor man ændre overførings-frekvensen , det vil påvirker lyden , det kan måles og beregnes,det giver mening . At skifter en overførings-kondensator til en højre værdi , giver lydforskel, det kan måles og beregnes., det giver mening.

At man udskifter strømforsygningen med batterier giver ikke helt så entydige måleforskelle THD frekvens SR mange andre data vil være uændrede, en smule forskel i en støjmåling vil sikkert kunne registres , lokalt vil der ingen rippel være,,er der tale om en effektforstærker vil evnen til at trække vanskelige belastninger blive forbedret., men på en DAC eller forforforstærker vil man sandsynligvis måle meget lidt forskel på output fra en traditionel strømforsygning vs batterier..
Af erfaring ved jeg at det er et gyldigt argument for mange til at sige at en lydforskel derfor er udelukket.

Der er virkelig mange med elektronik viden som opdeler hvad de kan hører og ikke kan hører på denne måde , kan det måles og forklares teoretisk så kan det høres, kan det ikke måles og forklares teoretisk så kan det ikke! høres,.
Ved ikke nøjagtig hvad der foregår , men jeg har på fornemmelsen at de afprøver kun det de selv tror på, altså det som giver teoretisk fornuft og kan måles, alt andet afvises som snakeoil BS osv. Dermed kører de rundt i en selvopfyldende profeti som aldrig bliver udfordret.
En faktor kan også være at alt hvad de tror på vil falde sammen, alt hvad de har prædiket i årevis i diverse fora vil de blive nødt til at revurdere, hvis alt er anderledes end de troede, måske de ligefrem føler sig til grin ved at indrømme de har taget fejl.

Der er nu intet at frygte, at tage fejl er tit den eneste måde at komme videre på, og i dette tilfælde for man bare endnu en mulighed for at gøre lyden bedre uden det umildbart kan måles eller forklares, det kan dog sikkert virke særdeles skærmende for disse elektronik-fundetamalister som tror de ved og kan forklarer alt..

Skiftes en overførings kondensator ud med en anden med samme værdi, men af anden type, så kan de fleste hører dette , også elektronik-fundetamalistererne . men naturligvis forsøger de at forklarer lydforskellen med elektroniske termer. men det holder ikke.

Det er uhyre svært at måle forskellen på udgangen af apparatet efter sådan et kondensator skift, der kan sandsynligvis måles en forskel men det giver ingen ide om i hvilken retning den klanglige forbedring eller forværing går., og størrelsen af lyd-ændringen hænger slet ikke sammen med det målte.
Det er en af mange situationer hvor man ikke kan dokumenterer eller bekræfte det hørte med målinger eller teori,
Men alle elektriske komponenter og materialer har en lydsignatur de lyder af noget , noget som er vanskeligt til umuligt at måle fuldstændig som med overførings-kondensatoren.
Det ville være sindsygt ulogisk og usandsynligt hvis det samme som gælder for en overførings-kondensator ikke galt for alle andre komponenter/delelementer, og i den sidste ende materialer, spoler kabler stik batterier sølv kobber osv
Og det gør det som sagt heldigvis også, her er ingen hokuspokus ,kun logik.
Det uforklarlige det interessante er hvorfor er det sådan. Og det vigtige er at det kan være kilden til en helt afgørende lydforbedring som hverken konstruktion eller DSP kan realiserer. En lydforbedring der ikke kan simuleres måles eller forklares 100%, grundlaget er udelukkende lytteerfaring, eller tilfældigheder vælg selv.
Hi-Fi består af præcision og klang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lydjørgen.

Ny CD-afspiller til hifi folket 23 Jun 2019 14:26 #11796

• Thomas
  • Thomas's profilbillede Emne forfatter
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 8
  • Modtagne Tak: 75
Lydjørgen jeg har ikke set mig sur på nogle, har ikke ondt i røven over nogle og har heller ikke brug for at kalde nogle for idioter osv.
Når jeg nævner eks med dc servo er det bare et eks og ikke noget med personerne at gøre, det kunne ha været hvem som helst.
Eks er nævnt da jeg vil mene at battierne er langt mere hørbart end dc servo ændret fra 2 til 0,2 Hz.
Forstået på den måde at er det med dc servoen ikke bare hørbar men særdeles hørbar så kan man nok også høre batteriernes virkning, istedet for at kalde det idiotisk.
Men bevares, jeg skal da helt afholde mig fra at skrive andet end om mit eget.
Kommer der flere nye rablende vanvittigt dyre apparater så linker jeg til dem og tier stille, så kan du tage dig af at kalde folk diverse ting ;-) :-p
stakkels.blogspot.com/2019/09/stakkels-m...H5_wwGzxgYKWQ0W7Ap0Q

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Sidste redigering: af Thomas.

Ny CD-afspiller til hifi folket 23 Jun 2019 16:43 #11797

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev: Lydjørgen jeg har ikke set mig sur på nogle, har ikke ondt i røven over nogle og har heller ikke brug for at kalde nogle for idioter osv.
Når jeg nævner eks med dc servo er det bare et eks og ikke noget med personerne at gøre, det kunne ha været hvem som helst.
Eks er nævnt da jeg vil mene at battierne er langt mere hørbart end dc servo ændret fra 2 til 0,2 Hz.
Forstået på den måde at er det med dc servoen ikke bare hørbar men særdeles hørbar så kan man nok også høre batteriernes virkning, istedet for at kalde det idiotisk.
Men bevares, jeg skal da helt afholde mig fra at skrive andet end om mit eget.
Kommer der flere nye rablende vanvittigt dyre apparater så linker jeg til dem og tier stille, så kan du tage dig af at kalde folk diverse ting ;-) :-p

Du skriver et og mener konstant noget andet , du skriver apparatet er rablene dyrt, dermed antyder du at fabrikanten nok er halv-svindler og kunder der køber er mere eller mindre idioter.
Den holdning var vil også indirekte årsagen til at du startede tråden, for at få bekræftelse , og fordi du havde gevaldigt ondt i røven over prisen.

Igen referere du direkte til nogle men siger ikke hvem citat: "det med dc servoen ikke bare hørbar men særdeles hørbar så kan man nok også høre batteriernes virkning, istedet for at kalde det idiotisk." citat slut.

Det er jo helt åbenlyst at du sigter til nogle bestemte, nu kan jeg tage det roligt for jeg går ind for batterier, har det overalt undtagen på effektforstærkeren og mener det er hørbart på en måde som der ikke helt er dokumentation for hverken i teorien eller ved måling.

Hvem taler du om, er det Elab folkene, "her kommer jeg" Kaj måske, eller hvem? .
Er det nogle af dem, eller andre med de samme holdninger du tænker på, så tror jeg har givet dig forklaringen i ovenstående indlæg.

Ny CD-afspiller til hifi folket 23 Jun 2019 17:05 #11798

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja jeg synes 300.000,- for et medie der er på vej ud er rablende vanvittigt, men at dem der køber det skulle være idioter synes jeg ikke at ha skrevet nogle steder.
Eks med DC servo / batterier er bare et eksempel..... Havde jeg taget et andet eks så havde det nok ramt nogle andre, måske endda dig.

Jeg skriver ikke et og mener noget andet, hvor skulle det være ? Men det undrer mig gevaldigt at et komponent kan ændre en forstærker radikalt når 2 vidt forskellige forstærkerprincipper, komponenter, signalveje osv osv lyder stort set ens.
Det ene et meget stort projekt det andet en lille billig kina-ting.
De lød så ens at historien helt er væk :-)

Men det skal vi da ikke bruge mere tid på, du har løsningen på det hele, jeg har kun løsningen på mit eget.
Jeg synes nu bare det er meget hyggeligt at rode med elektronik og hifi og det vil jeg da fortsætte med fremfor at bruge tid her ;-)
Der kommer snart en del skriveri om mit i en tråd og det vil jeg holde mig til men stadig poste ting om dyrt grej om du kan li det eller ej. Tråden om mit kan du såmænd bare springe over, der er ikke foretaget ting som kun nyfødte eller flagermus kan høre.

Hvis der var fakta, er tro faktisk ikke påkrævet - så på en måde kan det ses, at tro er baseret på et fravær af bevis - en fiktion.

Ny CD-afspiller til hifi folket 23 Jun 2019 17:25 #11799

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Omdømme: 4
  • Modtagne Tak: 35
Det skulle ikke undre mig om man kunne købe en ny afspiller til under 10.000 kr., der ville kunne spille lige op med Gryphonen. Er det tilfældet er der kun dekadencen og klinge klange udseendet der taler for Gryphonen og det er sgu ikke særligt sympatisk.

Ny CD-afspiller til hifi folket 24 Jun 2019 14:09 #11800

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev: Det skulle ikke undre mig om man kunne købe en ny afspiller til under 10.000 kr., der ville kunne spille lige op med Gryphonen. Er det tilfældet er der kun dekadencen og klinge klange udseendet der taler for Gryphonen og det er sgu ikke særligt sympatisk.

Det er jo det frie markeds vilkår , det er meget muligt at apparatet er alt for højt prissat, jeg blive helt sikkert ikke kunde måske hvis jeg vinder i lotto men ellers ikke, er prisen for høj så vil det regulerer sig selv , folk der handler har altid taget den højest mulige pris for en vare , det synes jeg ikke man kan anklage dem for, der er jo ingen købe tvang.

Det som jeg bliver lidt skuffet over , og som brede sig mere og mere i fora kredse er den negativitet mistænkliggørelse , nedgørelse, ja nærmest latterliggørelse af firmaer som prøver grænser af ,forsøger at lave det ultimative produkt, noget jeg kun have den største respekt for. Havde det været en Bugatti eller en anden eksotisk bil til 10-20 mil så havde der været en helt anden indstilling.

Ny CD-afspiller til hifi folket 24 Jun 2019 20:14 #11801

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lydjørgen skrev:

Miki skrev: Det skulle ikke undre mig om man kunne købe en ny afspiller til under 10.000 kr., der ville kunne spille lige op med Gryphonen. Er det tilfældet er der kun dekadencen og klinge klange udseendet der taler for Gryphonen og det er sgu ikke særligt sympatisk.

Det er jo det frie markeds vilkår , det er meget muligt at apparatet er alt for højt prissat, jeg blive helt sikkert ikke kunde måske hvis jeg vinder i lotto men ellers ikke, er prisen for høj så vil det regulerer sig selv , folk der handler har altid taget den højest mulige pris for en vare , det synes jeg ikke man kan anklage dem for, der er jo ingen købe tvang.

Det som jeg bliver lidt skuffet over , og som brede sig mere og mere i fora kredse er den negativitet mistænkliggørelse , nedgørelse, ja nærmest latterliggørelse af firmaer som prøver grænser af ,forsøger at lave det ultimative produkt, noget jeg kun have den største respekt for. Havde det været en Bugatti eller en anden eksotisk bil til 10-20 mil så havde der været en helt anden indstilling.

Det er måske gået op for flere og flere forbrugere at der er del fup i Hig-end, for at sige det mildt. Negativiteten er vel egentlig selvforskyldt. Audio Note er vel et af de fremeste eksempler på ovenstående. Et andet konkret og ældre eksempel kunne være Cary CAD-300SEI, som kunne levere 9W ved 3% THD.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 08:23 #11804

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev:

Lydjørgen skrev:

Det er måske gået op for flere og flere forbrugere at der er del fup i Hig-end, for at sige det mildt. Negativiteten er vel egentlig selvforskyldt. Audio Note er vel et af de fremeste eksempler på ovenstående. Et andet konkret og ældre eksempel kunne være Cary CAD-300SEI, som kunne levere 9W ved 3% THD.

Ja naturligvis er Flemming Rasmussen fra Gryphon svindler, det er nu laaangt fra det indtryk jeg har af ham, og det jeg har hørt i hans demorum.
Han er en mand som er dedikeret til hifi.
Mit indtryk er at dette også gælder for andre i high-end branchen.
Stadigvæk jeg fatter ikke den holdning til personer og produkter som forsøger at afsøge grænser , lave udstyret så godt som de formår, om det så lykkes er en anden sag.
Det må være op til kunden at vurderer. Men at kalde disse personer og deres produkter for svindel , fortæller hvis mere om afsenderen af denne påstand.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 08:53 #11805

• Miki
  • Miki's profilbillede
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det ville være rart hvis man ikke blev lagt ord i munden, såsom at man skulle kalde en konkret person for svindler. At der er masser af fup og tom snak ved Highend, det står vel efterhånden klart for enhver. Deraf grunden til den sunde skepsis.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 09:48 #11806

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Miki skrev: Det ville være rart hvis man ikke blev lagt ord i munden, såsom at man skulle kalde en konkret person for svindler. At der er masser af fup og tom snak ved Highend, det står vel efterhånden klart for enhver. Deraf grunden til den sunde skepsis.

Du bestiller jo ikke andet og nu gør du det igen.
Det står ikke klart for mig at der er en masse svindel, jeg har brugt lang tid på at forklarer (men du hører konstant kun dig selv) at der er ting inden for audio hvor der hverken er teori eller måling som kan dokumenterer 100% at det ene er bedre end noget andet, Og hvad fortæller en røvfuld data om lyd, absolut ingenting. man er nødt til at smage/lytte på varen. Og der er ingen købetvang.

Det faktum sætte en del fabrikanter i et dilemma som jeg til dels forstår, fabrikanten kan enten sige jeg aner ikke hvad der foregår ,men jeg synes det lyder godt , køb mit produkt det koster kun 100K.
Eller han kan kombinere fakta , story-telling og anprisninger således at det for den ikke kyndige ser ud til der er rimelig styr på sagene, det kaldes marketing/reklame.
Det kan man mene er usympatisk, men det er altså ikke forbeholdt hi-fi branche alene, det er faktisk ret udbredt i alle brancher,
Gryphon er så en af dem der er så heldige at de efterhånden har opbygget et ry for god lyd således at varen/navnet næsten sælger sig selv, men ikke alle har opbygget sådan et ry.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 11:22 #11807

• Boydk
  • Boydk's profilbillede
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Omdømme: 1
  • Modtagne Tak: 10

Lydjørgen skrev: Ja naturligvis er Flemming Rasmussen fra Gryphon svindler, det er nu laaangt fra det indtryk jeg har af ham, og det jeg har hørt i hans demorum.
.

Det har du så fuldstændig ret i.
Men når man nu kender designet på de tidligere Gryphon produkter, kan man jo godt få fornemmelsen af, at det IKKE
er Flemming Rasmussens værk.
Og hvis man fulgte lidt med i branchen i stedet for at kritisere alt og alle på forskellige fora, så ville man have vidst, at Flemming
trak sig for over et år siden. Gryphon er overtaget af en noget yngre generation, og efter at have hørt venners kommunikation
med firmaet efterfølgende, er det helt tydeligt, at den moral, service og hæderlighed der var til stede under Flemming er temmeligt
= en by i Rusland.
Så "thumbs up" til Miki, for at se det samme som en masse af os andre også ser. At branchen er ved at være pilrådden, og at finde
seriøse (og ikke mindst seriøst prissatte) produkter anno 2019 nærmest må være som at vinde i Lotto.
Sjovt nok er der lige startet et tråd på Hifisentralen, der hedder: Hvorfor er billigt HiFi mere stabilt??
Man kommer rundt om nogle ting, bl.a. hvorfor man skal leve med sus og brum fra en 200K rørforstærker, når en Cambridge til 2.500,- hverken suser eller brummer.

Sidste redigering: af Boydk.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 12:12 #11808

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member
Indrømmet her er jeg ikke opdateret , men det rør ikke ved min pointe at laaangt de fleste der er beskæftiget i denne branche er dedikeret til hi-fi som vi og ikke svindlere, for penge er der ikke i det. Er man svindler er der helt sikkert brancher som er mere lukrative.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 15:06 #11812

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Boydk skrev:

Lydjørgen skrev: Ja naturligvis er Flemming Rasmussen fra Gryphon svindler, det er nu laaangt fra det indtryk jeg har af ham, og det jeg har hørt i hans demorum.
.

Men når man nu kender designet på de tidligere Gryphon produkter, kan man jo godt få fornemmelsen af, at det IKKE
Og hvis man fulgte lidt med i branchen i stedet for at kritisere alt og alle på forskellige fora, så ville man have vidst, at Flemming
trak sig for over et år siden. Gryphon er overtaget af en noget yngre generation, og efter at have hørt venners kommunikation
med firmaet efterfølgende, er det helt tydeligt, at den moral, service og hæderlighed der var til stede under Flemming er temmeligt
= en by i Rusland.
Så "thumbs up" til Miki, for at se det samme som en masse af os andre også ser. At branchen er ved at være pilrådden, og at finde
seriøse (og ikke mindst seriøst prissatte) produkter anno 2019 nærmest må være som at vinde i Lotto.
Sjovt nok er der lige startet et tråd på Hifisentralen, der hedder: Hvorfor er billigt HiFi mere stabilt??
Man kommer rundt om nogle ting, bl.a. hvorfor man skal leve med sus og brum fra en 200K rørforstærker, når en Cambridge til 2.500,- hverken suser eller brummer.

På hifisentralen kørte der også en tråd (kan ikke lige finde den) med et Nordost kabel som egentlig var et noname kabel som de købte og satte deres eget navn på...….. og gangede prisen med 10 :-D
Svindel eller ej, så er over 100.000,- for et strømkabel på 1 meters penge både tyveri ved højlys dag og komplet hul i hovedet og det er alle de ting der fuldstændig ødelægger hifi-interessen.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 15:57 #11813

• Lydjørgen
  • Elite Member
  • Elite Member

Thomas skrev:

Boydk skrev:

.

= en by i Rusland.

På hifisentralen kørte der også en tråd (kan ikke lige finde den) med et Nordost kabel som egentlig var et noname kabel som de købte og satte deres eget navn på...….. og gangede prisen med 10 :-D
Svindel eller ej, så er over 100.000,- for et strømkabel på 1 meters penge både tyveri ved højlys dag og komplet hul i hovedet og det er alle de ting der fuldstændig ødelægger hifi-interessen.

Tydeligt man ikke ved hvordan business fungerer, men hvordan man for ondt i røven er man til gengæld ekspert i, jeg skrev tidligere at det dyreste er ikke at producerer varen , men at få den ud til kunden ,og det er desvære i de fleste tilfælde rigtigt , fra en grossist til forhandler er 40-50% normalen + moms og afgifter ,hvad grossisten så tager i fortjeneste og alle de andre der skal have penge plus tranport skatter osv indtil man når ned til materielle prisen og arbejdsløn for at sætte det sammen, det varierer sikkert voldsomt. men gange 10 eller mere på hele vejen er nok ikke helt forkert.

Jeg boede hos en landmand han fik 1.2Kr for et kilo korn nede i Brugsen koster det samme korn 14kr. men så var det også sat på hylde og i en fin pose. flere menesker ("snyltere") som lever af at få varer frem til dig, end det antal som laver entelig produktion.

hvad tror du en transistor hos en løsdel-forhandler eks.v. "elektronik-lavpris joke" koster fra fabrikanten , her kan du sikkert roligt gange med både 10 og 20, arbejdede hos Holfi en tid, de fik ca. 1200 kr for en forstærker det kræver noget jeg ville ikke på køkkenbordet kunne lave den samme forstærker for 1200kr langtfra, den blev så flyttet over i Hifiklubben og stod til 5400kr , hvad tror du dem der laver hånklæde til Jysk får , avancen på en reservedel hos en reparatør ,og sådan kan du blive ved, sådan er forretning, Naturligvis med en enkelt undtagelse Poulhalvpris.
Derfor blev jeg selvbygger, men på andre punkter hvor jeg ikke kan selv , der for jeg også lov at betale.

Og der er ikke noget forkert i at finde noget godt velydende kabel ude i østen og sætte sine egne stik på, pakke det fint ind, det er ikke svindel, sådan er forening, Zansati blev taget i det samme på et tidspunkt, men kan så sige at alle som driver forretning er lettere anløbende, men hi-fi branchen er helt sikkert hverken være eller bedre end andre brancher i den hensende.
Og når der tales om high-end i små serier , det være sig tasker ure tøj biler hi-fi er forholdet mellem produktions-pris og pris i butikken typisk endnu mere grotesk.

Ny CD-afspiller til hifi folket 25 Jun 2019 16:13 #11814

• Thomas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ud fra det du skriver så må alle ha fået stumperne gratis og samtidig tabt på handlerne for bare 10 år siden.
Et komplet "highend" anlæg anno 2000 kostede vel med lidt god vilje 100.000,- incl alt og dem der kunne nøjes med mindre kunne få hæderlig lyd for det halve.
I dag kan man så knapt få et kabel for de penge hvis man vil op i "toppen"
For mig er det bare toppen af tåbelighed.

Hørte i øvrigt et sæt Audio Note AN/E SEC Signature i går og det var ganske enkelt skræmmende og endnu mere skræmmende er prisen på 20.000 $ :-O

Leveret af Kunena Forum