HiFi2you Banner11

Lyd test (Færdig)

Mere
3 år 2 måneder siden #13765 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lyd test

Nydmusik skrev: Nyeste version filer:
1XX: skrigende strygere - lyder som mp3 - ikke god
2XX: den bedste af de 6 - der er sprødhed over strygerne og den ro der kendetegner dynamisk symfonimusik, dvs. høj dynamik uden man falder ned af stolen når der spilles til
3XX - 6XX: jeg hører ingen væsentlig forskel - alle lidt skrigende (men ikke som 1XX) og lidt uro.

Bemærk, Thomas, at originalfilen er 192kHz, 24 bit.

Er spændt på hvad de tekniske forskelle er - men er det ikke bedst at vente en dag eller 2, så der er flere der kan nå at byde ind?


Ja det er rigtigt at originalfilen var hirez men man er nødt til at konvertere dem til wav, ellers vil de fleste afspillere afsløre format osv og så er det nemt at vælge.
Men wav er jo også CD kvalitet og bør afsløre det fuldt ud lige så godt.
Det er kun via indspilningen at bit dybde og Khz har den store indflydelse.
Der bør ikke være hørbar forskel på en 192/24 og en 16/44,1 indspillet med 192/24 når den bliver afspillet som 16/44.1
En 192/24 konverteret til 16/44.1 og en 16/44.1 bør med andre ord lyde ens.
Jeg tror man kan vente længe før andre byder ind, her er jo kun 3-4 aktive brugere :-D :-D
Men jeg venter lige lidt ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 2 måneder siden #13766 af Janhp
Besvaret af Janhp på emne Lyd test
Jeg syntes også du lige skal vente lidt med afsløringen Thomas
her er hvordan jeg opfatter det!
vi har prøvet her at høre de 6 stykker sådan uden at tænke over noget
og opfattelsen er ikke helt den samme fra 1 -6
men her bør man erkende en ting!
er det ikke sådan vi virker som mennesker vi er jo ikke statiske men dynamiske.
for eksempel syntes jeg at der var mere bas på nr 1 men efter nr 6 spillede jeg lige
nr 1 igen og så var der ikke mere bas på.
har også prøvet med et lille afsnit ab test med negativt resultat
så alt i alt, hvis jeg kun måtte beholde 1 fil ville det være lige meget hvilken en af dem det var.
Sådan en test er jeg sikker på at mange lige skal prøve,
og er sikker på at det gamle ordsprog gælder
*den der tier, samtykker*
Kan man virkelig detektere en forskel vil man også skrive det i tråden
så set ud fra det kunne det være interessant at vide hvordan i er kommet frem til
jeres resultater Nydmusik, og Miki!

Mvh.
Jan

Nå men tak for skænken og musikken! det var nu meget godt.
Hvad!!!! du har jo slet ikke hørt det spille.
Jamen altså, jeg har set dine højtaler, dine kabler, forstærkeren
inde i, og jeg så også cover omslagene på cd,erne der var lagt frem.
Emnet er blevet låst.
  • Nydmusik
  • Gæst
  • Gæst
3 år 2 måneder siden #13767 af Nydmusik
Besvaret af Nydmusik på emne Lyd test
Hvordan jeg er kommet frem til mine observationer? Jo, jeg har lyttet dem igennem i rækkefølge 2 gange, enkelte gange gået tilbage til en tidligere, og undervejs noteret hvad jeg syntes. Først det ene stykke musik - så det andet - og til slut det 3. Der var i alle 3 musikstykker nogle filer som jeg, som jeg har nævnt, ikke hørte nogen forskel på.

Den fremgangsmåde var ikke så svær!
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 2 måneder siden #13768 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lyd test
Sjovt nok ved jeg jo hvad der er hvad, men jeg prøvede lægge alle 6 filer ind i Foobar2000 --> Playback --> Random, sætte musemarkøren på "næste nummer" og så stille en bog op foran skærmen så jeg ikke kunne se hvilket nummer der blev valgt.
Men jeg ved jo allerede hvad der er hvad og har ret svært ved at høre forskellene i mine hovedtelefoner, uanset om det er direkte i den bærbare eller via høvedtelefon forstærker.
Eneste tydelige forskel er hhv med og uden Idefender 3.0 mellem bærbar og hovedtelefon forstærkeren, som fjerner en del "grund"støj.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 2 måneder siden #13769 af Miki
Besvaret af Miki på emne Lyd test

Janhp skrev: Jeg syntes også du lige skal vente lidt med afsløringen Thomas
her er hvordan jeg opfatter det!
vi har prøvet her at høre de 6 stykker sådan uden at tænke over noget
og opfattelsen er ikke helt den samme fra 1 -6
men her bør man erkende en ting!
er det ikke sådan vi virker som mennesker vi er jo ikke statiske men dynamiske.
for eksempel syntes jeg at der var mere bas på nr 1 men efter nr 6 spillede jeg lige
nr 1 igen og så var der ikke mere bas på.
har også prøvet med et lille afsnit ab test med negativt resultat
så alt i alt, hvis jeg kun måtte beholde 1 fil ville det være lige meget hvilken en af dem det var.
Sådan en test er jeg sikker på at mange lige skal prøve,
og er sikker på at det gamle ordsprog gælder
*den der tier, samtykker*
Kan man virkelig detektere en forskel vil man også skrive det i tråden
så set ud fra det kunne det være interessant at vide hvordan i er kommet frem til
jeres resultater Nydmusik, og Miki!

Mvh.
Jan


Jeg har lyttet til de første ca. 10sek og fra 22 til 30 sek. og så hoppet fra fil til fil.
Som du har erfaret Jan, så rammer jeg aldrig plet i en blindtest.:-D

Miki er vred, hvid, gammel, ciskønnet mand, med kort uddannelse og lav kulturforståelse
Emnet er blevet låst.
Mere
3 år 2 måneder siden #13772 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Lyd test
Se, nu skulle vi jo lige vente lidt med at afsløre hvad der er hvad og så ville jeg da lige udvide testen en smule :-)

Her er mappen med numrene som i indlæg nummer #13761 på side 1 - man kan selvfølgelig også bare gå på side 1 hvis ikke allerede man har filerne nede på sin PC

www.dropbox.com/sh/5lj98q52grqy2kd/AAD7N...MMOjraunTaucoba?dl=0

Men nu har jeg valgt i denne mappe, at ændre rækkefølgen på numrene :-p

Det er selvfølgelig fuldstændig frivilligt om man vil, men det kunne være spændende at man skulle vælge én fil fra hver mappe, som man ville vælge som den bedst lydende og så se om man rammer samme fil.

Den anden mappe med samme numre i en anden rækkefølge er her: (Og den hedder Lydtest med punktum - Da der er et punktum efter XX)

www.dropbox.com/sh/zgraabof6b47ugz/AAC0L...AVJLuqFgCZ-8G7a?dl=0

Alle numrene er dog 3 sekunder kortere, da der er cuttet lidt af i begge ender så man ikke kan "snyde" og sammenligne med numrene i den anden mappe ;-)

Men som sagt er det jo selvfølgelig helt frivilligt og jeg vil lægge "svarene" på de andre test (3 første mapper) op i morgen, med mindre i synes den skal trækkes lidt længere - i bestemmer ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum