HiFi2you Banner11

Rega og produktionssjuskeri

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6163 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Rega og produktionssjuskeri
Jeg synes bestemt der er plads til det. Jeg kunne blot ikke forstå Kaj's aversion mod pladespillerentusiasternes evige jagt på en bedre pick-up og opsætning. Det er vel hele essensen med vores hobby.
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kjeldsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6164 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Rega og produktionssjuskeri

Kjeldsen skrev: Jeg synes bestemt der er plads til det. Jeg kunne blot ikke forstå Kaj's aversion mod pladespillerentusiasternes evige jagt på en bedre pick-up og opsætning. Det er vel hele essensen med vores hobby.


Det synes jeg jo også... Som bruger af en pladespiller er der et par muligheder for at vælge sine veje, inkl. det at vælge retning v.h.a. bl.a. en pickup. Det er vel ikke så forskelligt fra at gen-bygge en forstærker i n'te iteration, et forsøg på at gøre det bedre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden - 6 år 10 måneder siden #6165 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne Rega og produktionssjuskeri
Inden tråden ender i en analog-digital skyttegravskrig bliver jeg nødt til at stoppe jer.

Det jeg skriver tager udgangspunkt i er en grammofons mekaniske egenskaber. For en grammofon er inklusive dens pickup een stor transducer, som har til opgave at omsætte mekaniske bevægelser til strøm. Kigger man på de mekaniske elementer der indgår er der alle muligheder for at der sniger sig fejl ind i lydsignalet.

Min fornemmelse er at brugerne ikke anskuer en grammofon på den simple tekniske måde og derfor har svært ved følge min tankegang. Men hvem siger også man skal det? ;-)

Tråden tager netop udgangspunkt i fejl ved et af de vigtige parametre i grammofonens (transducerens) funktion. Og det var de supplerende elementer der fik mig til at tænke som jeg gjorde. Og stadig gør.
Sidste redigering: 6 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kjeldsen
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6166 af Kjeldsen
Besvaret af Kjeldsen på emne Rega og produktionssjuskeri

Kaj. skrev: Inden tråden ender i en analog-digital skyttegravskrig bliver jeg nødt til at stoppe jer.

Det jeg skriver tager udgangspunkt i er en grammofons mekaniske egenskaber. For en grammofon er inklusive dens pickup een stor transducer, som har til opgave at omsætte mekaniske bevægelser til strøm. Kigger man på de mekaniske elementer der indgår er der alle muligheder for at der sniger sig fejl ind i lydsignalet.

Min fornemmelse er at brugerne ikke anskuer en grammofon på den simple tekniske måde og derfor har svært ved følge min tankegang. Men siger også man skal det? ;-)


Min pointe er ikke analog vs digital, men om man må pille eller ikke pille.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 10 måneder siden #6167 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Rega og produktionssjuskeri
Min pointe er heller ikke analog vs digital som sådan, men når man læser første indlæg med fejl så kommer jeg til at tænke på hvor tit man blev "forstyrret" af støv/urenheder på pladen, hastighedsvariationer osv når man lyttede koncentreret til pladespilleren.

Forstyrret kan man da også blive mht CD afspilning hvis lyden hakker :-D Men når man først er vant til klaverfaste toner fra CD/PC afspilning, så synes jeg meget nemt at det høres når man spiller LP plader.

Lyden kan sagtens være god og underholdende, men jeg lægger desværre alt for meget mærke til de "skavanker" der er ved LP afspilning og kan ikke høre udenom dem.
Og så er det trods alt lidt nemmere at skifte nummer på digitalt medie ;-)

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Kaj.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • WymaxReborn
  • Gæst
  • Gæst
6 år 10 måneder siden #6168 af WymaxReborn
Besvaret af WymaxReborn på emne Rega og produktionssjuskeri

Kaj. skrev: Inden tråden ender i en analog-digital skyttegravskrig bliver jeg nødt til at stoppe jer.


Jeg synes nu ikke jeg angriber det digitale, men jeg forsvarer at vinyl er andet end mekaniske fejl.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum