HiFi2you Banner11

Juleferiens erfaringer

Mere
4 år 3 måneder siden #12474 af Mstrandholt
Hey gutter.

Efter at have haft et par fridage i hænderne, har jeg fået prøvet lidt forskelligt herhjemme, og ville bare dele mine erfaringer til æteren.
Jeg har et par helt originale sæt Dali 40, som jeg egentlig er rigtig godt tilfreds med. Synes dog de manglede noget bund - selvom det kan lyde helt absurd.
I lang tid har jeg spillet med en DIY effekt, bestående af 2 stk. Hypex UcD400hg og SMPS1200A400, samt en NAD c165bee preamp. Pludselig faldt jeg over et Nakamichi sæt på DBA, PA-5 MKII og CA-5 MKII, hvem jeg altid har fundet interessante. De viste sig at være alt for billige, og i mint condition.
Uden at have foretaget yderligere ændringer i setup'et, må jeg bare konstatere at de "vækker" Dali'erne på en helt anden måde.
Jeg har ikke den store erfaring med at beskrive hvad jeg hører. Men jeg synes at lyden flyttede sig mod midten - der var ligesom en anden "stereo" effekt. Bassen blev markant anderledes, særligt ved meget lave hertz område.
Efter nogen tid, oplevede jeg egentlig at det måske havde tendens til at bulre. Har derfor fået købt mig en MiniDSP 2x4 HD, medfølgende mikrofon, og fået lavet 4 målinger pr. højtaler, og konstrueret to filtre, efter bedste overbevisning.
Aldrig har jeg været lykkeligere for mit anlæg.

De gamle forstærkere bestående af Hypex og NAD er nu til udlån, spændt efter et sæt B&W 683. Han foretrækker ligefrem lyden af denne klasse D konstruktion, til toppen af B&W'erne, på trods af meget kritik for netop dette, i mange andre tråde.

Håber i andre ligeledes har haft tid til at hygge.

God jul og godt nytår.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Svalen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 3 måneder siden #12475 af Svalen
Besvaret af Svalen på emne Juleferiens erfaringer
Dali 40 bør virkelig have en strømstærk forstærker for at styre plastikmembraner (tunge,) spiller bedst ved større lydstyrke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 3 måneder siden #12476 af Mstrandholt
Besvaret af Mstrandholt på emne Juleferiens erfaringer

Svalen skrev: Dali 40 bør virkelig have en strømstærk forstærker for at styre plastikmembraner (tunge,) spiller bedst ved større lydstyrke.


Tak for dit svar.
Før i tiden havde jeg en NAD 218THX på dem, den kunne satme blive lun, og få åndenød. Det oplever jeg ikke ikke på samme måde med Nakamichi’en.
Har du et konkret eksempel? Bi-amp, mono blokke?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Maleren
  • Gæst
  • Gæst
4 år 3 måneder siden #12477 af Maleren
Besvaret af Maleren på emne Juleferiens erfaringer
Nu skriver jeg noget der er lidt "fy", men var lidt en øjenåbner for mig.
Lånte engang min kammerats PA forstærker, 2x700watt@8ohm (blæser kølet, støjende af helvede til!) og spændte foran mine HT. Aldrig har jeg oplevet så meget kontrol og overskud, og de "stakkels" højttalere ydede langt mere en hvad man måtte forvente. Mellemtonen og diskanten lod dog noget tilbage at ønske sig, men kontrollen var uhørt god! Og bassen i et konstant jerngreb og med transistenter der ofte ikke kommer igennem på en alm "hifi amp".
Lige siden har jeg været fortaler for rigeligt med effekt, og gerne masser af det uanset størrelsen på højttaleren.

Glædelig jul

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Svalen
  • Gæst
  • Gæst
4 år 3 måneder siden #12478 af Svalen
Besvaret af Svalen på emne Juleferiens erfaringer
Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 3 måneder siden #12479 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne Juleferiens erfaringer

Svalen skrev: Jeg har haft dali 18, med de samme enheder som dali 40, blot færre, de kunne da få min NAD 208 forstærker op til at slå fra når der var gang i den (250w i 8 ohm) , så effekt er gud her, hvis det skal lyde dynamisk. Vil lige nævne at delefilter bør tjekkes hvis der savnes diskant (ulden lyd)


Ja det sjove af det hele er at en Dali 18 MKII kræver mere af forstærkeren end Dali 40.
I "gamle" dage spillede jeg på Dali 18 MKII med en Yamaha M45 og den kunne slet slet ikke drive dem, den slog fra konstant.
Så hoppede jeg hen til en NAD 2600 som gjorde det noget bedre, men som også slog fra når der blev skruet godt op.
En forstærker som faktisk gjorde det hæderligt på både Dali 18 MKII og Dali 40 var en Acurus A-250 (og A 200), men bassen blev først rigtig god med en Aragon 4004 MKII på hvor toppen dog var knapt så luftig.

Men som trådstrater så har prøvet, prøvede vi også en Hypex UCD på et sæt B&W N801 og det gik slet ikke.
Der var så at sige intet bas, ikke engang meget kontrolleret bas, den var simpelthen næsten væk.
En integreret Yamaha forstærker på 100 watt sparkede meget mere liv i de B&W men lyd noget presset.
Så noget tyder på at nogle højttalere laver en belastning som KL.D slet ikke kan forenes med og det kan ikke være delefilteret alene da Hypex UCD og B&W N801 blev prøvet med elektronisk filter (det passive bypsset) og der var problemet det samme.

Jeg bruger selv KL.D forstærkere og har ikke nogle af de problemer da der er fin fin bas.

Men tilbage til Dali 40, denne gang en SE model, dem blev der spillet på med rigtig mange forskellige forstærkere.
Blandt andet LC audio 118 watt kl.a, Holfi NB 1 (sættet), electrocompaniet DMB 250, Brokoblede Zap Pulse 2.2SE, brokoblede XPmillenium, Acurus A 250, men det var først da der kom en Mark Levinson 336 på at de virkelig vågnede op og spillede virkelig godt, altså rigtig godt.
Ellers var Holfi og XP millenium at fortrække.
Electrocompaniet blev brandvarm efter en ½ times musik og lukkede ned indtil den var kølet af igen

Det er endnu ikke fundet ud af hvorfor nogle KL.D opfører sig sådan på nogle belastninger, men mht B&W N801 blev løsningen ZapPulse 2.3SE til den 15" (som dog heller ikke spillede bas på en ordentlig måde), Hypex på mellemtone/diskant og så en Copland DRC205 på, så skete der ting og sager.

Og som Svalen skriver, så tjek delefilteret hvis i får fat i et sæt Dali 18, da modstandene nok har set bedre dage og flere af spolerne har det med at "rulle sig selv ud" fordi de bliver varme.
Dali 40 og Dali 18 MKII synes jeg stadig er gode højttalere, der dog kræver rigtig meget af forstærkeren for at spille godt

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum