HiFi2you Banner11

LJM L15DSMD Bi-amp

Mere
5 år 10 måneder siden #9425 af Mortenhoe
LJM L15DSMD Bi-amp blev oprettet af Mortenhoe
Hej. Jeg har bygget en lille forstærker med 4 x LJM L15DSMD boards og en 500W SMPS.

Den har en del hum/hiss. Temmelig hørbart foran højtaleren. Knap så hørbart i lytte positionen. Dog hørbart.....

Jeg har forsøgt at tråde om til star point ground, uden held. Så mit umiddelbare gæt er at det måske er fordi kassen er af plastik, eller måske lyder LJM L15DSMD boards bare sådan?

Jeg kan ikke rigtig beslutte om jeg skal bygge den om, i en metal kasse, skifte psu, wire om, eller måske helt skifte til noget andet. Jeg har øje på både Icepower og så de nye Pascal moduler. Faktisk meget øje på en forstærker, som også er skyld i jeg har en bruger herinde nu. STA-1000D. Den fitter lige mine behov for drivkraft og kanaler. Men hvordan er hiss på den?

Et par billeder af projektet
Siden billederne blev taget, har jeg skiftet input ledningerne til en type med skærm. Jeg har også tråden +/-/stel til alle 4 forstærker modul om, så stellene mødes i stjerne og en +/- til hvert print. Ingen af delene har gjort nogen som helst forskel på støjen


Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9426 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Jeg kender kun de moduler ved læsning om dem, men er der hum/hiss hvis der kun er tilsluttet et modul til strøm og signal ?
Jeg har før samlet forstærkere hvor flere moduler skulle dele strømforsyning og det kunne give en del brum - nogle gange hjalp det med 10-15 ohm modstand i serie med signal stel på hver modul.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Kaj.
  • Gæst
  • Gæst
5 år 10 måneder siden - 5 år 10 måneder siden #9427 af Kaj.
Besvaret af Kaj. på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Morten.
Det hele ser nydeligt og ryddeligt ud. Det er det positive der er at sige til konstruktionen. Nydeligt detaljeret foto.
Men så er der støjen. Du trækker dine inputkabler lavet af lange uskærmede kabler lige hen over SMPS forsyningen. Hvordan er du kommet på den ide? Uskærmet, lange, trukket lige forbi en støjkilde. Tre fejl på stribe. Det rigtige er: skærmet, kort og placeret længst mulig bort fra støjkilder.

Tjek af resten. Afmonter inputkabler og kortslut inputterminaler på dine udgangstrin direkte på printene. Lyt om der fortsat er støj. Er der skal du i gang med ændring af den fysiske konstruktion. Kabinet i metal, hvor du samtidig ændrer den fysiske opbygning så input kommer så tæt på indgangstikkene som muligt. Med en SMPS forsyning vil metalafskærmning mellem forsyning og udgangstrin have om gavnlig effekt. I det hele taget er montage i et plastkabinet med til at invitere støjen.

Sørger du ydermere for at input stel fra de to kanaler lægges sammen og forbindes til chassis ved input stik undgår du at dine signalkabler kommer til at indgå i forstærkerens interne stelføring. Hvorved signalkablerne alene tager sig lydsignalerne. Ja det det siger jo sig selv. At indsætte modstande i stelveje for at begrænse støj og brum er behandling af symtomer på fejl i konstruktionen. Det er omtrent lige så godt som at tage piller mod hovedpinen i stedet for at finde ud af årsagen til den.
Sidste redigering: 5 år 10 måneder siden ved Kaj..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9429 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne LJM L15DSMD Bi-amp

Kaj. skrev: At indsætte modstande i stelveje for at begrænse støj og brum er behandling af symtomer på fejl i konstruktionen. Det er omtrent lige så godt som at tage piller mod hovedpinen i stedet for at finde ud af årsagen til den.


Rotel gør det på deres multi amps

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9430 af Mortenhoe
Besvaret af Mortenhoe på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Thomas: Når jeg tager alle input ledningerne af printet, gør det ingen forskel på hum og hiss. Så jeg tænker ikke det vil gøre nogen forskel ?

Kaj: Som jeg skrev, så har jeg skiftet input ledningerne til en skærmet udgave. Det var det første jeg prøvede. Jeg troede bare jeg ikke havde taget et billede af det, så jeg lagde et gammel op. Jeg havde dog taget et billede, og det bliver indsat herunder. Jeg har lavet den ene side i god gammeldags skærmet RCA lakridskabel. Den anden side har jeg lavet i skærmet forsølvet kobber kabel. Begge gav fuck all forskel på om input er på printet eller ej :-D

Jeg læner meget til idéen om metal kabinettet. Kan i anbefale noget? Det må gerne være oppe omkring de 46cm som min Stream Magic, så de stacker flot. Jeg har kigget en del på ebay, og ali. Det hele kommer dog fra Kina, og sådan et ekstruderet alu kabinet, sendt fra Kina, løber op i noget porto. En anonym sort kasse af pladejern, fra DK, ville være fin, men jeg har ikke kunne finde noget. Ofte er sådan noget også forfærdeligt dyrt.


Elektrikeren.
Mortenhoe på Hoved-fi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 10 måneder siden #9431 af Thomas
Besvaret af Thomas på emne LJM L15DSMD Bi-amp
Du kan prøve som Kaj skriver, at kortslutte indgangen og høre om der så er "støj" - er der det vil jeg tro det kommer fra strømforsyningen.

_________________________________________________________________________________________________________
Fantastiske undvigelser og fortællinger :-D
Utrolige evner til at snyde sig selv :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum