- Modtagne Tak: 206
You are not logged in.
You are not logged in.
Nielsen skrev:
Kjeldsen skrev: Der er noget om snakken. Meget ofte har vi slet ikke brug for de effekter, men hvis der skal spilles højt så kommer en normal forstærker hurtigt til kort, Jeg brugte engang en Kef RDM 2 som kontrol monitor. Jeg kendte den udemærket med normale hifi forstærkere fra 50 - 100 watt.
Til indspilning havde vi lånt forskelligt udstår. Den eneste forstærker vi ligge kunne få fat på var en Ecler PAM et eller andet (en af de største). Og jeg må erkende at jeg var ved at tabe kæben. der kunne spilles meget højt og rent, og med et overskud som en 100 watts Kenwood LA-1 slet ikke kunne komme i nærheden af.
Det har så absolut ingenting med spændingsving at gøre, men med strømkapacitet.
Min egen Gravity kan få en lille 2 vejs højtaler til at tro, at den er kæmpestor, og det på trods af et forholdsvist lille spændingsving.
Det handler om reel dæmpningsfaktor og strømkapacitet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Miki skrev:
Det er desværre den sædvanlige misforståelse af begrebet dæmpningsfaktor.
Lad os kigge på et eksempel. Forstærker med dæmpningsfaktor på 100, det giver en udgangsimpedans på 0,08 ohm.
DC-modstand i kabel og seriespoler til bas-enhed sætter vi til 0,3 ohm. DC-modstand i svingspolen på basenheden sætter vi til 6,5 ohm.
Regner vi på det ser vi at forstærkerens udgangsimpedans udgør ca. 1,2% af det samlede serietab.
Så Gravity eller ej, din forstærker har nøjagtig så meget styr på en bas-enhed i en lille tovejs højttaler som serietabene tillader den at have det.
Kjeldsen skrev: Men er der nævneværdig forskel på om Zout er 0,02 eller 0,08?
Kaj. skrev: En Ecler PAM er en grim sag at bringe ind i debatten. Med dens Switching MosFet teknologi, TL 074 i signalvejen og NE5534 i indgangen til drivertrinnet kan den blive et ømt emne. Nåh ..... pyt . Det handler om størst mulig spændingssving og ubegrænset strømkapacitet. Kredsløb med lavest mulig udgangsimpedans forstærket af passende modkobling. Forbundet til højttalernes terminaler med kortest mulig og tykkest mulig kabel med lavest mulig induktion.
Det er egentlig ikke så svært.
Man opdager først forskellen når man spænder kraftværket for højttaleren og "slæber af sted med den.
Analogien hertil. Den nye 3 liters turbodiesel foran 40 fods campingvognen med tempo 100 op ad Kassel bakkerne.
Kjeldsen skrev: Dæmpnningsfaktor skal være 50 eller derover, så er det rigtigt fint
![]()
www.diyspeakers.net/Articles/Richard%20P...DAMPING%20FACTOR.pdf
Jeg har skam leget med lange, korte, tykke og tynde kabler. Når blot de er tykke nok, kan jeg ikke spore markante forskelle og bestemt ikke i en liga som forskellen på en Kenwood LA-1 og Ecler PAM
Nielsen skrev: @Kaj
Det var dog et modbydeligt monster du der har fundet frem.